lördag 3 mars 2018

Lundens skugga - En härlig vårhälsning från Hannu Sarenström! - Trädgårdsfavorit i repris!

Hannus trädgård i Kinnekulle, foto Hannu själv.



Författare: Hannu Sarenström
Titel: Lundens skugga
ISBN: 9789113038087
Förlag: Norstedts


Lundens skugga är en vacker och poetisk bok om Hannus egen favoritdel av trädgården: den skuggiga och romantiska lunden, full av skira perenner och lyckliga lökar som tillsammans hälsar våren på ett lummigt färgsprakande sätt. 

Bilder och text bildar en helt fantastisk enhet - man kan med fördel läsa (eller sträckläsa) Lundens skugga som en finstämd poetiskt skriven skönlitterär bok - den har stora skönlitterära kvaliteter - men samtidigt så finns har många konkreta "fackbokstips" som inspirerar till att utnyttja de skuggiga delarna av trädgården.

Den litterära lunden är nästan oslagbart romantisk och spännande. Läses med fördel i skuggan utomhus - eller inomhus under vintern då man drömmer om vårens blomster.

Det här är en trädgårdsfavorit i repris. Boken utkom för första gången 2013 och finns nu på årets bokrea. Missa inte!

Kändaste trädgården i Kinnekulle

Hannu Sarenström, Kinnekulle, Västergötland. Där har Hannu skapat en trädgård med en enastående växtsamling. Sedan Rimfrost och trädgårdsdrömmar kom ut 1997 har Hannu Sarenström fått stor uppmärksamhet i trädgårdssammanhang, press och TV.

Hannu har även skrivit flera kritikerrosade kokböcker: Hannus mat (2005), Vinterkalas (2006) och Sommarkalas (2011).

Några fina priser och utmärkelser:

Årets trädgårdsbok 2003 för Trädgårdsmagi

Årets trädgårdsbok 2009 för Trädgårdsvisioner

Årets Svenska Måltidslitteratur 2011 för Sommarkalas ...

... och nominerad till årets Trädgårdsbok 2017 för Trädgårdslycka (sista boken från Kinnekulle).

Hannus senaste bokäventyr, en kombinerad trädgårds- och måltidsbok, är Hannus jordiga, boken utkommer i mars 2018 och skildrar den nya trädgården i södra Danmark.

Kinnekulle har blivit en stor turistattraktion fattigare - men trädgården som skildras i Trädgårdslycka och Lundens skugga finns så klart kvar - och i bokform lever trädgården i evighet.

Hannus fina lundväxter! Foto: Hannu.

Lundens skugga - en poetisk och fantasifull hyllning

“Ibland när mina vildaste stunder belägrar min trädgårdsfantasi ser jag min trädgård omgjord till en lund, och då menar jag verkligen hela trädgården. Jag ser skyar av rosa och vitblommande körsbärsträd tillsammans med magnolior och skenkamelior. Jag tänker att tulpanträden står vuxna med breda kronor och svullna knoppar, samtidigt som näsduksträdens foderblad lyser vita högt uppe i trädkronorna. På marken myllrar vivor, hundtandsliljor och förgätmigej…. I min lund finns det inga ogräs eller växter som beter sig, allt är som i en saga och ur den plockar jag blommor varje dag. Ja, om det vore så skulle världen rämna eller inte, men en sak är säker, jag skulle aldrig vilja lämna min lund när den blommade.”

Färgfrossa och vårkänslor!

Hannu Sarenström, Sveriges populäraste trädgårdsförfattare, skriver både kärleksfullt och poetiskt om trädgårdar i allmänhet och lunden i synnerhet. Lunden som man kopplar samman med våren, för då kommer alla de där underbara blommorna, både i träden och under dem. Hannu beskriver det som att efter en vinter av svartvitt får man äntligen frossa i färg!

Så träffsäkert! Våren firas ordentligt i Sverige, sjungs in både på Valborg och på första maj, med traditionella vårsånger, och när det är vår vill vårälskaren ha blommande magnolieträd, körsbärsträd, snödroppar, blåsippor och vitsippor och mycket mer.

Vårfirandet och vårkänslorna har av många beskrivits som typiskt svenskt (?) eftersom Sverige har en så lång och hård vinter. Men i alla länder som ligger tillräckligt långt norrut frodas vårkulten. Överallt finns människor som älskar körsbärsträd och snödroppar.

Hannu åker på trädgårdsresor för inspiration till sin lund, och flera av hans positiva exempel är från England. Föga förvånande för England är ett stort trädgårdsland och här finns mängder av människor som älskar våren och vårblommor efter en slaskig regnig vinter, här finns maniska fantaster som samlar på snödroppar och som vill ha varenda sort som finns.

Vackra “woodlands”!

Excentriskt är normalt när det gäller din trädgård. “Anything goes!” På engelska heter lund för övrigt “woodland” och Hannu har med bilder på sina finaste “woodlands” som han hittat i England. En bild som verkligen ser ut som Sofiero i Helsingborg, Skåne, Sverige är i själva verket från England:

“Den klassiska lunden … på Knightshayes Court lockar massor av besökare året om men kanske mest på våren när det blommar. Uttrycket i lunden är på ett annat vis än natur men det blir fint ändå.”

Tankarna går som sagt till Sofiero, där Hannu själv har gjort flera trädgårdsutställningar (den från 2012 finns med i boken: “Hannu gör vår!”), kanske är det rhododendronen som förvillar? Men Sofiero hade ju mycket engelsk inspiration när trädgården anlades, man ville få fram den äkta engelska woodland känslan, som “verklig natur” - även om den är lagom anlagd.

Sofiero har norra Europas största samling av rhododendron, i parken finns cirka 10 000 rhododendronbuskar av 300 olika arter och lika många hybrider och parken utnämndes till Europas vackraste 2010.

Vår i Normandie

Hannu är en flitig trädgårdsresenär och han har även med fina lundexempel från Normandie i norra Frankrike.

“I en trädgård i Normandie såg jag denna plantering. Jag stannade till länge och njöt, mest av den vitbrokiga pagodkornellen som för länge sedan planterats i glipan mellan de omgivande träden. Jag inser nu att jag aldrig kommer hinna få en liknande upplevelse och det är inte utan att jag tänker på de träd som jag genom mitt trädgårdsliv planterat alldeles för tätt. Men som en ung och ivrig trädgårdsmänniska är det svårt att stå emot och då blir det oftast tätt.”

Allt växer inte optimalt i Hannus trädgård

Hannu Sarenström är själv bosatt på Kinnekulle och till skillnad från matfantaster som gärna kan ta med sig recept och ingredienser hem (i alla fall i viss mån) kan inte trädgårdsfantaster vänta sig att allt de älskar och allt de vill ha klarar av att växa på hemmaplan.

Hannu vet att våren börjar i söder, kommer sedan till honom i “mellangärdet” av Sverige för att sedan gå vidare till Norrland. Han vet också om att han har träd som egentligen skulle trivas bättre längre söderut - men han vill ha dem i alla fall. De blommar i alla fall lite grann!

“Det är nu som lunden belönar med sitt blommande överdåd och efter en lång svartvit vinter berikas mina ögon av färg, blommor och bladskimmer.”

Man behöver inte vara trädgårdsfantast för att känna igen denna känsla!

Träd med njutbar skugga

“Alla önskar vi oss vackra träd till våra lunddrömmar, det ligger djupt rotat i trädgårdsmänniskans existera och att vandra från stekande sol till svalkande skugga är en del av trädgårdens stora känslosprång. Jag sitter ofta i skuggan av mina äppelträd när dagarna är alltför varma, blickar in i lundens lummiga grönska där vårflorets överdåd nu är över, njuter av liljor vid midsommar men också allt det gröna. Och det är här jag känner min lunds stora brist, att det inte finns några sommarblommande träd och buskar, men som jag har skrivit tidigare är det äppelträden som bestämmer. I min nästa lund ska det inte finnas äppelstammar att ta hänsyn till, men jag njuter av träden som jag har och de hör till platsens historia så de får allt stå kvar.”

Så är det: jorden vi ärvde. Trädgården vi ärvde. Det finns någon annans drömmar kvar att bygga runt. Och sedan gäller det även att bygga för framtiden.

Den eviga våren bevarad och förklarad

Lundens skugga är som en evig vår i bokform, att ta till innan våren har kommit på allvar, och även sedan vår- och sommar har kommit på allvar.

Det är ett sätt att besöka någon annans trädgårdsdrömmar och Hannu inbjuder läsaren till sin egen trädgård, att följa med och låtsas dricka kaffe under äppelträden.

Man måste inte ha egen trädgård för att njuta av en sådan bok, det räcker att man gillar träd och blommor och ett poetiskt språk - Hannu har en egen stil att beskriva allt på, precis så att man tycker att man hör hans entusiastiska röst.

Buxbomsbesvikelser och blåsippsdrömmar

Men allt är inte en dans på vårens julrosor, Hannu delar också med sig av besvikelser och problem, som när buxbomen blev sjuk och fick brännas. En sorgens dag för trädgårdsälskaren.

Liksom många människor som INTE har någon egen trädgård går även Hannu runt i andras trädgårdar och låtsas att det är hans. Eller i naturen och låtsas att det är hans egna blåsippor. För man får inte plats med allt i sin egen trädgård, och när naturen bjuder på gratis blåsippor är det bara att tacka och ta emot. Ute i naturen behöver man inte kratta eller rensa ogräs! Allt sköter sig själv ändå.

Snöklockornas paradis i Sverige

Hannu besöker trädgårdar både i Sverige och utomlands och delar med sig av sina favoritresmål. De bästa snöklocksupplevelserna finns tydligen 1) i Ystad, i en trädgård anlagd av guldsmeden Aspelin (som planerade för kommande generationer och där Engelska Bok Caféet ligger idag, och 2) vid Eftra kyrka i Halland. Se där alla snöklocksfantaster - nu vet ni era nästa resmål!

Om du inte vet vad snöklockor är? De är större än snödroppar, har gula eller gröna märken på kalkbladens utsida, och ger lika mycket vårkänslor som snödropparna. Och ja, det finns samlare av snöklockor också, liksom av snödroppar.

Även Othello var besatt!

I boken visar Hannu stolt upp sin nya snödroppe “Desdemona” (som fått namn efter Othellos vackra hustru, en av Shakespeares tragiska hjältinnor).

“Snödroppen Desdemona väckte mina begär …just denna fick jag som present men det utesluter inte resten av släktet. Men så klart att jag inte behöver alla åttahundra registrerade sorter. Eller jo, det gör jag!”

Så talar (eller snarare skriver!) en äkta trädgårdsfanatiker!

Man kan sammanfatta denna trädgårdsvandring i bok-lunden, tillsammans med författaren Hannu Sarenström, med Mae Wests klassiska ord: “För mycket av det goda kan vara underbart!“
Hannu,  foto Norstedts.

Detta gäller i synnerhet snödroppar och vårkänslor!



Tillbaka till nuet ...

Kommer det att bli en ny lund i Danmark? Hur klarar sig Hannu utan sin älskade växtsamling som en stor och trogen läsarskara lärt sitt älska genom hans böcker ...?

Vem vet Hannu kanske tog med sig Desdemona till Danmark? Hon tar inte så stor plats!

BG


1 kommentar:

  1. Desdemona blev kvar, jag hittade henne inte under sön. Men tack för kul läsning. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.