söndag 6 oktober 2019

SCEN: Sanna Nielsen - Mitt Sanna Jag - Draken


Sanna i svandun ... Empty room levereras inför ett fullsatt Draken i Göteborg.

Regi: Vera Prada
Titel: Mitt Sanna Jag
Artist: Sanna Nielsen
Manus: Camilla Läckberg, Sanna Nielsen
Musiker: Stefan Brunzell, Joakim Ramsell, Jonas Lidholm, Malin My Wall, Per Björling, Wojtek Goral, Agnes Grahn
Scenografi: Tobias Brodd
Kostym: Lars Wallin
Plats: Draken, Göteborg
Datum: 6 oktober 2019


Mitt Sanna Jag. Krogshower brukar gå in för att artisten ska visa upp sitt Sanna Jag --- och titeln Mitt Sanna Jag kan mycket väl vara en parodi på denna trend. För ingen vill väl egentligen höra hur tråkiga och vanliga alla de glittrande artisterna är, när ljuset på scenen släcks? Om man dessutom heter Sanna och är känd för att vara tråkig och vanlig och präktig, kan man vända på steken och visa att Det Sanna Jaget istället är väldigt speciellt och ovanligt.

En svan i en för liten ankdamm


Sanna Nielsen framstår i showen Mitt Sanna Jag som en fullfjädrad Las Vegas produkt, som en svan som har råkat födas en alldeles för liten ankdamm, i ett land som är för litet och trång, och ingen kan tillåtas att växa när det är för lågt i tak. (Det där är en metafor, och har inget alls att göra med att Sanna ser ut som en över 180 centimeter lång och supervacker amazon. I helt överjordiskt vackra kreationer!)

En kärlekshyllning till olika musiktyper

Showen startar som en raket och de första tio minuterna gör man av med rejält med bränsle.

Gladys Knights I feel song in my heart är en låt som kan tända vilken publik som helst. 

Hela showen karaktäriseras av att Sanna valt ut sina egna favoritlåtar och föreställningen blir som en lång kärlekshyllning till olika typer av musik. Från Burt Bacharachs Anyone who had a heart till Temptations Get ready. Från Fleetwood Mac till Michael Jackson. Från Patti LaBelle, Donna Summer, Destiny's Child och Gloria Gaynor till Sanna Nielsens egna låtar.  

Showen har en enorm spännvidd.

Kulturutbyte mellan svenska städer

Styrkan är Sanna Nielsen själv. Svagheten är att bandet hela tiden verkar försöka överrösta vad hon säger och vad hon sjunger, trots att Sanna tar i för kung och fosterland. Kanske försöker kapellmästaren Stefan Brunzell hämnas, för att ingen minns bandet Friends som han var med i (Sanna Nielsen kom trea samma år som Friends vann, och alla minns Sanna!). Kanske har man helt enkelt inte kollat storleken på lokalen som man befinner sig i.

Sanna Nielsens show Mitt Sanna Jag hade premiär på Hamburger Börs, samtidigt som Ola Salos show hade premiär på Rondo. Nu är Ola Salo på Rondo och Sanna Nielsen är på turné.

När man är på turné kan man inte tala som till en Hamburger Börs publik, eller låtsas som om man är på krogen, man måste säga något personligt till publiken i just den staden man är i. Sanna väljer att hylla ett pastaställe i Göteborg som tydligen ingen i publiken har hört talas om. I bättre jord faller hyllningen till "en helt okej allsångsledare". Lotta Engberg. Som just nu är i Malmö. Hon drar fulla hus på Nöjesteatern i musikalen Grease. Det är väl det som kallas kulturutbyte? (Grease kommer i alla fall inte att skickas till Hamburger Börs i Stockholm.)

En uppgörelse med präktigheten

Höjdpunkt i Sannas show är det tragikomiska numret Sanna från Bromölla, en uppgörelse med präktigheten och mellanmjölks-Sverige. Midnight train to Georgia har fått en ny svensk text av Calle Norlén. Så återföds en amerikansk soulklassiker i svensk själfull tappning.

Svanen i lila svandun trött på att ses som ankunge

Vad som är vackrast av alla klädkreationerna, det är svårt att säga. Premiärnumrets svarta klänning med enorm svart hatt till har framtoningen av en modern och tidlös klassiker. Men en klänning i lila svandun säger det mesta --- att den här svanen är trött på att bli sedd som ankunge. Och han hon kräver att det blir högre i tak.

Och alla Melodifestivalfans kan vara lugna --- Melodifestivalfavoriterna finns med!

Förhoppningsvis kommer Sanna att förbli denna Sanna även i framtiden. Alldeles ovanlig och alldeles ovanligt bra!

BG

Låtlista: I feel a song in my heart, Feel good, Undo, Big Love, Anyone who had a heart, Rock with you, Get ready, Stir it up, Sanna från Bromölla, Viskar ömt mitt namn, I’m in love, Hela världen för mig, Empty room/Heroes, Love is in control, Survivor (I will survive), Love can move mountains

Bildspel från Draken, Göteborg:






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.