torsdag 3 oktober 2019

SCEN: Möte med Lotta Engberg - Nu aktuell i Världens Bästa Musikal!


Lotta Engberg i läderjackornas stora musikal - Grease!




Dansbandsdrottning. Sveriges första kvinnliga allsångsledare. Frimärksmotiv. Melodifestivalvinnare. 100% folklig. Programledare för Bingolotto. Rektor i talangtävlingen Fame Factory och utbildad musiklärare. Och älskad musikalstjärna!

Lotta Engberg är nu tillbaka på musikalscenen - efter en liten paus på 20 år - i musikalen som hon själv utnämner till Världens Bästa Musikal!


1999 spelade Lotta Engberg den sympatiska Grace Farell i musikalen Annie på Göta Lejon. Nu är det dags att tackla rollen som Rektor Lynch i musikalen Grease på Nöjesteatern i Malmö. I John Travoltas klassiska filmroll syns nu Melodifestivalfavoriten Anton Hagman och Sandy spelas av den rutinerade musikalartisten Caroline Johansson Kuhmunen. Succén är redan ett faktum! Extraföreställningar är insatta och förväntningarna på musikalen är enorma ...

Inför premiären fick vi en liten pratstund med Lotta Engberg ... samtidigt som repetitionerna på Nöjesteatern pågår för fullt.

Hej Lotta! Vi sågs sist på Ola Salos premiär på Rondo förra året, jag minns att Micael Bindefeld bollade över sin mobil till mig för han ville verkligen ha ett bra kort, modell selfie i helfigur, på sig själv och dig, och du var den enda kändis han brydde sig om att ha foto på under hela kvällen! Och "alla var där", som man brukar säga, inklusive hela The Ark ...

- Jag minns det! Micael Bindefeld brukar ringa, men jag tackar så gott som alltid nej till premiärer ... Jag går inte på sånt, men Ola Salo på Rondo tackade jag ja till, det var kanske därför jag fick Micael till bordet, han var så glad att jag äntligen tackade ja! Det var en jättetrevlig kväll, hur bra som helst! Ola Salo var jätteduktig!

- Förra året på Nöjesteatern var det Annie med Nanne Grönvall som lockade massor av besökare. Det är faktiskt 20 år sedan din Annie! Då du spelade den snälla Grace Farell. Hur känns det att komma tillbaka till musikalscenen? Är det som att cykla? Det vill säga, för dig kanske det känns som att det var igår  som du stod på en musikalscen och alla "knep" sitter i ryggmärgen?

- Jag ser mig själv inte som en musikalartist, jag är bara  en artist som har råkat göra några musikaler ... och när de ringde och erbjöd mig en roll i min favoritmusikal Grease så kunde jag ju inte säga nej! Grease är ju den BÄSTA musikal som någonsin gjorts! Det är så mycket hits! Hela tiden!
Och jag är intenervös inför premiären, för Rektor Lynch är en ganska liten roll. Jag är mest här och tittar på repetitionsarbetet och njuter av allt och ser hur enormt duktiga alla är! Det är riktigt spännande bara att vara här!

- Hur skulle du själv beskriva din karaktär Rektor Lynch?

- Hon är barsk och sträng och bestämd, men hon har ett hjärta av guld och hon älskar verkligen de här ungarna som hon är ansvarig för ... Det märker man! Jag har bestämt mig för att hon inte har någon egen familj (fast det vet man egentligen inte) och ungarna på skolan, det här är hennes ungar som hon älskar över allt annat och som hon försöker uppfostra! Sedan älskar Rektor Lynch också sång och dans. Det är så roligt när en av busungarna drar upp mig på dansgolvet under scenen med skoldansen! Jag får verkligen tillfälle att släppa loss! Det blir hur kul som helst!

- Hur har du tacklat rollen? Method acting? Du kanske delar ut kvarsittning hemma till familjemedlemmar? Eller gör du som Eva Rydberg tipsade mig om: det är ju bara en ROLL, man ska visa ungarna att man är så SNÄLL i verkligheten! Hon gav ungarna godis och karameller när hon spelade Miss Hannigan! Och Eva tipsade Nanne om att göra samma sak! Kommer du att gå runt med fickorna fulla av karameller och mata Anton Hagman och de andra, så att de förstår hur snäll och god du är i verkligheten?

- Gjorde Eva Rydberg det, på riktigt?

- Ja.

- Jag är så väldigt olik min roll så alla förstår att jag inte är som Rektor Lynch. Jag har inte behövt bjuda på godis än i alla fall! Fördelen med Rektor Lynch är att hon inte ska vara så bra på att dansa, så jag behöver inte vara den stora musikalartisten som gör alla steg perfekt ... Jag har mest av allt bara väldigt roligt när jag är här på scenen och tittar på alla andra som sjunger och dansar och har en massa koreografi och är jätteduktiga ... Alla här är faktiskt så fantastiskt duktiga!

- Att ha spelat rektor i Fame Factory och att du är musiklärare (på riktigt) ... är det något som du kan dra fördel av i din roll och i din rolltolkning?

- Jag har faktiskt aldrig jobbat som musiklärare, jag är bara utbildad till det ... Rektor i Fame Faktoryär väl det närmaste rollen som Rektor Lynch som jag har kommit tidigare! Men jag har aldrig ångrat att jag utbildade mig till musiklärare, det är bra att ha i grunden.


- Du har ju en enorm rutin på så många områden ... Har du några riktigt bra tips till blivande musikalstjärnor eller aspirerande små sångare?

- Min pappa sa något som var väldigt bra ... Han sa att en kunskapssäck är alltid lätt att bära!
"Utbilda dig! Du ska KUNNA något!" Och det tycker jag är värt att upprepa idag. Man ska kunna något. Idag handlar allt om att bli KÄND, men det är ingenting värt om du inte KAN något i grunden.
Det är KUNSKAP som är viktigt! Den består. Kändisskap kommer och går. Det kan man inte upprepa nog många gånger. Pappa hade rätt!

- Du har ju Nanne Grönvall som "understudy" till Rektor Lynch. Hur fungerar det? Har ni repeterat rollen tillsammans och gett varandra tips?  Eller kör var och en av er sitt eget race och ni repeterar oberoende av varandra?

- Vi ska repetera tillsammans! Vi är ju kompisar! Klart att vi ger varandra tips! Vi ska sova över tillsammans i natt! Vi ska köra repliker och bläddra i manuset hela natten och så ska vi repetera tillsammans på teatern i morgon. Det ska bli hur kul som helst!

- Hur har repetitionerna gått? Några speciellt roliga saker att dela med sig av?

- Allting har varit så väldigt spännande för mig ... Det är ett myller av personer här bakom kulisserna hela tiden, det är stor ålderspridning på de som är med, från skolungdomar till lite äldre rutinerade musikalartister. Allting har varit roligt, faktiskt!
- Hur är det att jobba med den nye John Travolta, alias Anton Hagman? Har du lite back-stage-gossip att dela med dig av ...?

- Han är väldigt bra! Och otroligt lik Danny! John Travoltas version av Danny. Anton bara ÄR ju Danny redan innan smink och kostym och allt annat. Han är jätteduktig! Verkligen! Och det här är hans första musikalroll. Han verkar redan ha koll på allt! Caroline, som spelar Dannys kärleksintresse Sandy, är också jätteduktig, men hon är ju redan gammal, rutinerad musikalartist. Många av "ungarna" är faktiskt över 30. Men för Anton är det hans första musikalroll. Och han är bara 20 ... Han har precis fyllt 21.

Grease är ju en musikal som blivit film och som finns med på American Film Institues lista över de bästa filmmusikalerna någonsin! Hur högt rankad ligger musikalen Grease på din egen topplista?

- Etta! Helt klart etta! Den har ALLT! Den har en bra story, bra musik och ett bra slut!

- Apropå film .... Om ditt liv blev film, eller filmmusikal, vilken eller vilka skådespelare skulle du välja för att spela dig? Eller skulle du ta rollen själv och passa på att spela dig själv som ung, ungefär som Will Smith i Gemini (han ser plötsligt ut som 23 år igen ... !)

- Vilken ålder skulle jag vara i filmen?

- Du får själv välja ...

- Jag har alltid gillat Lill Lindfors! Så jag väljer Lill Lindfors för att spela mig. Hon sjunger bra också!
Hon är bra skådespelerska och kan säkert klara av många olika åldrar.

- Handen på hjärtat ... HUR många gånger har du sett filmen Grease? (Det är helt okej att erkänna om du sett den över 100 gånger, i alla fall de bästa musik-bitarna!)

- Det är inte över 100 gånger, men det är över 50, absolut ... Hela filmen!

- Har du själv några minnen kopplade till Grease?  Vilka i så fall?

- Jag såg den på bio när den var ny 1978 och jag var 15 år. Och min syster var ett år äldre, så hon hade precis fått egen lägenhet. Så vi såg filmen på bio och sedan gick vi hem till min systers lägenhet och lyssnade på LP:n med låtarna och dansade och gjorde koreografin från filmen till alla låtarna ...

- Kommer din syster på premiären för att se dig i Grease?

- Nej, hon kunde tyvärr inte komma på premiären, men hon ska komma sedan, någon gång.

- När musikalfilmen Chicago gick upp på biograferna blev det ett väldigt rabalder, inte över dubbelmord och trippelmord och en otäck avrättning --- utan över att folk RÖKTE i filmen! "Censur!" ropade kritikerna!  - Har ni på något sätt moderniserat Grease? Med tanke på att det röktes mycket i originalet och nu för tiden i Sverige är det omodernt (och mestadels förbjudet) att röka överallt? Och mobbingscenerna  ... Idag hade Friends-gänget ryckt ut direkt ...

- Alltså det röks ju fortfarande i Grease, men vi har inte riktiga cigaretter utan, vad är det för något? Örtcigaretter? Ja, det är örtcigaretter. Riktiga cigaretter får man inte ha på en teater idag! Men vi har inte ändrat något eller moderniserat något --- det är fortfarande 1950-tal och man får fortfarande röka överallt!

Grease är ju ett slags parodi på eller kommentar till andra musikaler - till exempel den tragiska och vackra West Side Story- det är egentligen samma slags historia, om en kille och en tjej från helt olika världar, en Romeo och Julia historia, men med ett lyckligt slut ... Alla överlever och tjejen och killen får varandra på slutet.

- Det var intressant. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det ... För mig är  Grease bara Grease.

- Vad har Grease att säga om vår tid idag?

- Det bästa tycker jag är att, ja det handlar ju om mobbing och så, och det ska man inte sticka under stol med, men här, folk säger förlåt.Den där låten Together ... We Go Together ... Det handlar om att säga förlåt och att ALLA har sina svagheter och osäkerheter, även de som verkar kaxiga, även de som mobbar andra och trycker ner andra ... Det tycker jag är något att ta med sig från vår uppsättning av Grease!

- Har du några favoritögonblick i musikalen, till exempel egna sångnummer ... ?

- Mitt absoluta favoritögonblick är när alla grabbarna sjunger Greased Lightning och den där bilen är på scenen! Det är bara så bra!

- Det kommer jag ihåg från mig egen high school, Grease var avslutningsmusikal, och det var så klart ingen stor budget. Jag tror att bilen var gjord av stolar och lådor. Det var verkligen ett vrak som låg där på scenen och som de sjöng omkring!

- Det är väl det som är så roligt! Grabbarnas sång och dans och deras drömmar och bilens förvandling, det är ett riktigt fartfyllt gör-om-mig-nummer, fast med en bil i huvudrollen!

- Om du skulle få välja att träffa någon från den 41 år gamla filmen ... vem skulle du välja?

- Rektor Lynch! Jag skulle absolut vilja träffa Rektor Lynch! Eller  rättare sagt, hon som spelar Rektor Lynch i filmen alltså. För mig ÄR hon ju Rektor Lynch. Men hon måste väl vara helt annorlunda privat som person ...

Då kan du ju få lite extra tips om din roll!

-Precis! Det var det jag tänkte! Och så vill jag verkliven veta hur hon är privat, skådespelerskan!
I mitt medvetande är hon bara Rektor Lynch och hon måste ju ha gjort andra saker också!

- Lycka till med premiären och med hela säsongen av Grease! Break-a-leg!

- Tack! Eller det kanske ska man inte säga?! Äh, det går säkert bra i alla fall!

BG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.