söndag 6 juli 2014

Julie

Ett stort litet drama med osäker utgång av Helena Bergström
Helena Bergström vill göra Julie relevant för en ny generation Foto Belinda GrahamHelena Bergström vill göra Julie relevant för en ny generation Foto Belinda GrahamFilmen Julie är gjord efter August Strindbergs pjäs Fröken Julie --- det här är Strindbergs klassiska pjäs i regi och bearbetning av Helena Bergström, inspelad på Ekolsunds slott.
Handlingen utspelar sig på midsommarafton och överklassflickan Julie riktar sin blick mot Jean. Jean som redan är trolovad med Kristin slits mellan sin pliktkänsla och de plötsligt uppkomna utsikterna om ett bättre liv. Vad kan Kristin göra? Både hon och Jean är anställda av Julies far. Julie inleder en farlig lek som skenbart upplöser alla hinder mellan de två. Hon får sin natt med Jean, men när Julies far anländer i gryningen hamnar allt i ett annat ljus.
Fröken Julie är en av världens mest spelade pjäser. I Förälskad i Rom påstår Woody Allen i manuset att ”Miss Julie” är alla skådespelerskors drömroll. Det är Ellen Pages drömroll i filmen. Men i den nya filmen Julieär alla skådespelarna relativt okända och Helena Bergström har inte norpat den stora drömrollen själv.
- Jag ville ha nya och okända skådespelare så det skulle vara lätt för publiken att identifiera sig med handlingen. Jag ville undvika att ha stora stjärnor i filmen. Jag ville inte att folk skulle säga ”där står Helena Bergström och gråter”.
Visst”Miss Julie” är en drömroll, men Helena Bergström har inte gjort filmen för drömrollens skull, utan för nya, unga tittares skull.
-Jag ville göra Fröken Julie relevant för en ny, yngre generation! säger Helena bestämt. Så jag valde den unga trion Nadja Mirmiran, Björn Bengtsson och Sofi Helleday till att spela triangeldramat mellan Julie, Jean och Kristin.
Det finns också ett pedagogiskt material med kommentarer till Julie, där olika korta scener introduceras, förklaras, utmanas, ifrågasätts. Intensiva filmsnuttar som gjorda för att fånga dagens tonåringar, där man ska kunna få information och upplevelser snabbt i mobilen eller datorn. Och här är det Helena Bergström själv som går runt och kommenterar.
-Jag ville faktiskt ha Gina Dirawi, vi fann varandra när vi båda var programledare för Melodifestivalen, tillsammans med Sarah Dawn Finer, men Gina var tyvärr upptagen när vi skulle spela in materialet.
-Vad kunde vara viktigare än Julie?
-Gina ville verkligen göra kommentarerna, men hon skulle vara programledare för Melodifestivalen --- igen! --- den här gången tillsammans med Danny Saucedo. Så jag fick ta kommentatorsrollen själv.
- Vad var din inkörsport när du bestämde dig för att göra Julie?
- Faktiskt mina barn. De var så ointresserade av Strindberg! Både min son och min dotter. Jag fick verkligen traggla med dem. Men jag tror att min dotter glömde allt om Strindberg dagen efter provet igen. Och då insåg jag att man lär ut Strindberg i skolorna på helt fel sätt. Man gör inte hans texter relevanta.
- Vad är det som är så bra med Strindbergs texter?
- Vi har dyslexi i familjen, jag har insett att jag också är dyslektiker, liksom min son, och då lär man sig texter på ett annat sätt. Ett Strindberg drama har en sådan flow, man kan lätt lära sig stora delar utantill och dyslexin är inget hinder.
- Du har också spelat Fröken Julie på scen, för ung publik?
- Ja, det var hur härligt som helst att lyssna på dem! De var så entusiastiska! Du skulle ha hört grälen de hade, efter att de hade sett pjäsen:”Han var ju helt dum i huvet!” – ”Nej, det var hon som var helt puckad!” Det är en pjäs som engagerar!
- Har du ändrat något på Fröken Julie när du filmade den?
- Jag ville främst inte göra den så ödesmättad, måste det gå som det går? Kan Kristin göra något, eller ska hon bara stå och se på? Måste Julie begåsjälvmord? Unga tjejer som mår dåligt--- varför lämnar vi dem bara, varför hjälper vi dem inte? Kan Kristin hjälpa? Har vi någon skyldighet att hjälpa, eller ska vi bara se på?
- Kristin får alltså en större och starkare roll i din version?
- Precis, hon ska inte bara gå runt som någon slags statist.
- Vad har du för förhoppningar för Julie?
Att den ska väcka ungas intresse för Strindberg, så att de blir mer mottagliga för Strindbergs storhet än vad mina barn var, när de traggladeStrindberg inför ett prov i skolan och glömde bort allt dagen efteråt! Julieska stanna kvar hos folk – länge!

Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.