tisdag 15 april 2014

En trådgård till tröst

Om trädgårdsarbete som terapi

en ovanlig boken ovanlig bokLena Katarina Swanberg
En trädgård till tröst
Bonnier Fakta
Det finns många trädgårdsböcker idag. Trädgårdsböckerna blomstrar så här när det är vår och försommar. Alla vill ut till sina trädgårdar, kolonilotter eller balkonglådor. Eller i alla fall skapa en inomhusträdgård i krukor. Det finns böcker för alla smaker.
En trädgård till tröst är en ovanlig trädgårdsbok av Lena Katarina Swanberg, för det handlar egentligen inte om trädgård per se, inga tips om krukor och gödning och olika planteringar, eller hur man blir av med mördarsniglar. En trädgård till tröst är en sorgebok och en tankebok och handlar om att försöka gå vidare nu när man är ensam. Ensam med trädgårdsarbetet, ensam med allt.
“I min trädgård behövs en bra spade, en solid sak som foten tvingar neråt i jorden medan händerna håller stadigt fast. Tungt arbete, men inte omöjligt. Inte alls som att dra igång gräsklipparen, för det klarar jag inte, jag har inte rätta knycken …” men Lena skriver att det ändå är “stört omöjligt” att hålla sig borta från det meditativa trädgårdslivet.
Lena rensar ogräs i trädgården och låtsas att hon rensar i sitt inre. Mörkret får finnas men runtomkring ska det bli ljust och fint och det ska bli plats för ännu fler blommor. “Jag behöver inte spegla andra. Trädgården får spegla mig. Det räcker.”
Trädgårdsarbete som terapi är en fin tanke. Och att alla har rätt till att odla sin trädgård.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.