RECENSION: Kretsen - Drömtjuvarna

Kungar, korpar och övernaturliga fenomen

den ovanligaste av Maggie Stiefvaters böcker den ovanligaste av Maggie Stiefvaters böckerMaggie Stiefvater
Kretsen - Drömtjuvarna
Översättare: Carina Jansson
Originaltitel: The Dream Thieves
B Wahlströms
”Redan innan de döda kom var det iskallt på kyrkogården” är en utomordentlig första mening för att fånga en publik som älskar att läsa fantasyböcker, eller böcker med paranormala inslag. Så börjar Kretsen, del ett i Maggie Stiefvaters nya serie.
Maggie Stiefvaters böcker brukar klassas som fantasy, men de har alltid en realistisk klangbotten och noggranna, omsorgsfulla naturskildringar, liksom beskrivningar av livet på landet eller glesbygden. Maggie Steifvater har skapat Frost-serien om varulvar, Dödsritten om magiska vattenhästar, och nu denna nya, härliga fantasyserie att sätta tänderna i: Kretsen. Omslagen med korpar på bådar gott. Tänk bara på Hitchcocks Fåglarna … Och korpar är starka, magiska djur. Kretsen kallas i original Raven Boys, alltså Korppojkar.
Fyra killar på en internatskola, som har korpen som sitt emblem, bildar ett hemligt sällskap i syfte att finna en mytomspunnen kungagrav. Men den mest fascinerande karaktären i boken är förmodligen Blue Sargent - en tjej som har en förmåga att förstärka andras övernaturliga förmågor. Blue vet att hon är långtifrån normal men eftersom ingen av hennes släktingar heller är normala är det ingen som egentligen tycker att det gör något. Alla i hennes familj verkar vara mer eller mindre synska och försörjer sig på att spå människor. Vissa i det tysta, andra via TV- och webbsidor. Även häxor och spådamer måste förnya sig och hänga med sin tid.
Det unika med Blue är spådomen som gäller henne själv. Om Harry Potter från barnsben fått höra att hans öde är länkat till Lord Voldemort så har Blue ännu fler gånger fått höra att hennes öde är att döda sin sanna kärlek. Eller rättare sagt: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek kommer han att dö. Blue blir med åren ganska immun mot spådomar, hon inser att de flesta är oprecisa och människor tolkar gärna in saker i dem för att bli nöjda att spådomen gick i uppfyllelse. Hur snart efter kyssen ska hennes älskade dö? Direkt efteråt eller efter ett par år eller en ännu längre tid? Drabbas den älskade av en sjukdom eller blir det en duell med pistoler mellan två avundsjuka älskare? Men så träffar hon en kille som hon tror kan vara han som omnämns i spådomen och plötsligt är hon inte så ironiskt inställd till spådomen längre. Hon är tvärtom livrädd - för någon annans liv - att den kan bli verklighet.
Av killarna i Kretsen är Adam den mest intressante: han har en värre familj än Harry Potters fosterfamilj och lider dessutom av en släng av Stockholmssyndromet - identifierar sig med sina fångvaktare och ser det som ren välvilja när hans far inte slår honom. En hel del av hans tid och energi går åt till att dölja sina skador på skolan och han har långärmat även när de andra går över till lättare klädsel.
Gansey är den av killarna som är besatt av att finna den gamla kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, så kallade leylinjer som sägs sammanlänka besjälade platser, och det sägs att den sovande kungen kan uppfylla önskningar. Men man får vara försiktig med vad man önskar sig!

I uppföljaren till Kretsen, Drömtjuvarna, ställs Adam, Gansey, Ronan och Blue inför nya utmaningar.
Leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.

Ronan har underliga drömmar, som är svåra att tyda, och de håller allt mer på att ta över hans liv. Han inser att han måste bli herre över sina övernaturliga förmågor.
Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen?

De fyra får höra talas om en relik, ett märkligt ting som ska förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar.
Samtidigt känns det att en olycksbådande kraft närmar sig, någon – eller något – vill till varje pris komma över reliken.

Drömtjuvarna är den ovanligaste av Maggie Stiefvaters böcker, den med flest övernaturliga inslag och oförklarliga fenomen och det hela utveckar sig till en storslagen och intrikat saga – och det finns två delar kvar i bokkvartetten Kretsen innan vi får veta den slutgiltiga upplösningen.

Belinda Graham