måndag 8 juni 2020

BOK: Den falska rosen av Jakob Wegelius

Författare: Jakob Wegelius
Titel: Den falska rosen
Läsålder: 12-15 år
Antal sidor: 420
Illustrationer: Jakob Wegelius
ISBN: 9789178034239
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 2020-04-07

"Ni har bett mig att skriva ner allt jag vet om mannen som kallades för Shetland Jack. Det skall jag göra. Jag skall berätta för Er om hans hårda liv. Och Ni skall få reda på den hemska sanningen om hans mystiska försvinnande.

Men historien om Shetland Jack tog inte slut när hans fartyg hittades övergivet i Glasgows hamn. Och nu har Jacks öde blivit en del av mitt eget. Om detta måste jag också skriva, trots att det känns svårt. Ibland vill jag bara glömma den långa vintern i huset på Oswald Street och allt det onda som hände där.

Er vän, Sally Jones"


Den Falska Rosen är en fristående fortsättning på de Augustprisbelönade böckerna Legenden om Sally Jones och Mördarens apa. Jakob Wegelius böcker har läsare världen över och han har mottagit utmärkelser så som Deutscher Jugendliteraturpreis, ALA Batchelder Award (för bästa översatta barn- och ungdomsbok i USA 2018), Nordiska rådets pris för barn- och ungdomslitteratur samt Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok år 2008 och 2014.

Lyckliga er som har denna serie framför er!

Man uppskattar trilogin bäst om man läser alla delarna i rätt ordning.

Jakob Wegelius både skriver och ritar med stor originell inlevelse. Sally Jones böckerna är en sådan bra mix av så många saker --- olika viktorianska influenser, gamla klassiker, Edgar Allen Poe, Skattkammarön, skepparhistorier ... och sanna historiska händelser.

Sedan är det ju också roligt att ha ett djur som berättare (och författare) i en historia ...

Fungerar långt utanför de rekommenderade åldergränserna!

Om du gillar en mix av fantasy och historisk fiktion och är läsvan ... dessa 400+ sidor smälter som snö.
Dessutom: gillar du fantasy och historisk fiktion och gamla klassiker så ... ingen övre åldergräns.
Det här är som Skattkammarön ... som en gammal klassiker (fast nyskriven) som man aldrig växer ifrån och gärna vill återkomma till om och om igen ...

Sally Jones får gärna komma tillbaka!

BG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.