söndag 11 december 2016

FILM: The Meddler - Charmig Susan Sarandon i årets bästa

Susan Sarandon som Marnie Minervini i The Meddler.


Det finns massor av verk om fäder och söner.
Det finns få om mödrar och döttrar.

Det påpekade Meg Wolitzer (vars bok Hustrun vi snart kan få se som film). Det gäller böcker, det gäller teater, det gäller filmer, det gäller hela kulturen.

Och PS det finns FÅ bra roller för äldre skådespelerskor. Och det är oftast i denna kategori som man kan hitta de allra bästa skådespelarna. Som Susan Sarandon.

OMG, vad bra hon är i The Meddler! Hon har aldrig varit så här bra! Hon är vanlig, men ändå speciell, charmig men ändå lite sorgsen ...


Marnie i The Meddler är baserad på manusförfattarens/regissörens egen mamma, som till och med lånat ut sina kläder till Susan Sarandons karaktär. Och på sätt och vis också sin röst, för Sarandon har lärt in förebildens speciella dialekt och sätt att säga saker på.

Men att säga att detta är om mödrar och döttrar är att förenkla filmen och göra den en otjänst. Visst, Loraine Scagarie kanske började med den tanken och omslaget ser ut som en generationskomedi --- men egentligne är detta en one-woman-show. Sarandon, Sarandon, Sarandon.

Marnie "adopterar" ett gulligt lesbiskt par och blir mormor till deras lilla dotter. Hon pluggar med en snygg färgad kille som aldrig fått chansen att utbilda sig (och blir även vän med hans tvillingbror, spelad av samma skådespelare). Hon blir statist i en Hollywoodfilm och får ihop det med en stilig cowboyliknande J.K. Simmons.

Det här är Sarandons show. Och förutom de tre "plot-lines" ovan finns det EN plotline som involverar dottern, där de tillsammans försöker bearbeta sorgen över att maken/pappan nu är borta för alltid.

The Meddler blir till syvende och sist en film om sorgebearbetning. En mycket allvarligare och mer allmängiltig film än vad omslaget och marknadsföringen framhåller.

Vanity Fair (Richard Lawson) utropade The Meddler till årets bästa film 2016.

68 år unga Susan Sarandon har aldrig varit bättre. Lucy Punch i briljant biroll är också en show-stopper, snälla någon, låt henne få en större roll i en film!

En stor del av charmen med filmen är att den är inspelad på plats i "riktiga miljöer". Något som man inte är bortskämd med i moderna amerikanska filmer. Welcome to the Grove!



Regi: Lorene Scafaria
Manus: Lorene Scafaria
Titel: The Meddler
Medverkande: Susan Sarandon, Rose Byrne, J.K. Simmons, Jerrod Carmichael, Cecily Strong,
Lucy Punch, Michael McKean, Jason Ritter, Sarah Baker, Casey Wilson, Amy Landecker,
Billy Magnussen, Megalyn Echikunwoke m.fl.
USA, 2016
Universal Sony Pictures Home Entertainment





Vanity Fairs motivering till varför The Meddler är 2016 års bästa film:


"Susan Sarandon may be something of a political pariah at the moment, but in my opinion there’s no denying that she gave the performance of the year in writer-directorLorene Scafaria’s just-about-perfect film. She plays Marnie Minervini, the meddling mother of the film’s title, with such specificity and detail—funny, poignant, frustrating detail—that watching her is almost surreal. When was the last time Sarandon was given enough room to be this good? But The Meddler is not simply a vehicle for Sarandon’s breathtaking work. Scafaria’s film is expertly made, with exacting, credible writing and soft stylistic flair. (The rest of the cast is great too, including Rose Byrne’sdepressed daughter and J.K. Simmons’s sensitive love interest.) The film is partly about grief—the everyday experience of mourning a loss and trying to move on with positivity and optimism—and Scafaria mines many understated insights from her subject. No, The Meddler is not the most audacious or revolutionary film of the year. (That would be The Shallows.) But at the end of a dark and distressing year, with an uncertain future grimly looming before us, I’d take The Meddler—with its outstanding central performance and gleaming, heartening wit—over anything else in 2016. It just is, quite simply, my favorite."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar