torsdag 19 januari 2017

Flykten av Francesca Sanna

Fåglar är ett genomgående tema i bokens illustrationer - de finns till och med på tavlor och i familjens bokhylla!
När mamma läser om det nya livet för barnen växer ett helt landskap upp runtom dem.
 Flykten

- Naturen speglar migrationen


Författare: Francesca Sanna
Flykten
Översättning: Lisa Bjärbo
Originaltitel: The Journey
ISBN: 9789129700800
Rabén & Sjögren


Flyttfåglar flyttar. Det gör även människor. Men gränser betyder mindre för fåglar än för människor.

Francesca Sanna är en italiensk illustratör och grafisk designer bosatt i Schweiz. Flykten är hennes debut. Sällan har man sett en sådan stark och fulländad debut!


Så här berättar bokens jag-berättare: Jag bor med min familj i en stad inte långt ifrån havet. På helgerna brukade vi vara på stranden. Förra året förändrades allt. När kriget började blev allt kaos.


En mamma flyr med sina två barn. Med bil, båt och till fots genom mörka skogar. Kriget har kommit till deras stad, pappa är försvunnen och enda sättet att överleva är att fly.

Med gripande, stämningsfulla bilder och sparsmakad text skildrar Francesca Sanna rädslan, flykten och den tuffa resan mot ett nytt hem.


"Flykten är en berättelse om människors flykt. Den började när jag mötte två flickor på en flyktingförläggning i Italien. Deras berättelse berörde mig starkt. Jag började samla på mig fler historier om migration och intervjuade många människor från flera olika länder. Några månader senare, i september 2014 när jag började studera illustration vid universitetet i Luzern, ville jag berätta om det här i en bok. Nästan varje dag hör vi ord som "migranter" och "flyktingar" i nyhetsrapporteringen, men vi samtalar sällan direkt med människor som flytt. Den här boken är ett collage av sådana personliga historier. Den visar vilken enorm styrka som finns hos dessa människor."

I februari i år vann Francesca Sanna en guldmedalj i bokklassen i Society of Illustrators in New Yorks årliga utställning med hundratals utvalda verk från hela världen. Priset beskrivs som en "illustratörernas Oscar".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.