söndag 24 april 2016

Mitt Amsterdam och femton andra vackra resmål




Mitt Amsterdam  och femton andra vackra resmål
- “Kom med här så ska jag visa dig en cool grej!” 

Olika författare
Mitt Amsterdam, Mitt Barcelona, Mitt Madrid, Mitt Paris, Mitt Rom, Mitt Toscana och Umbrien … 

ISBN: 978918723937,  9789187239304,  9789187239441,  9789187239267,  9789187239120 … 

Karavan Förlag
 


“Tulpaner från Amsterdam …” Den gamla slagdängan kan man fortfarande höra ibland. Tulpanlökar var förresten den första “börsbubblan” långt innan “IT-bubblan“. Flera hundra år tidigare. Men Amsterdam är så mycket mer än tulpaner.


 
Bruna caféer och färgglada trädgårdar 


Mitt Amsterdam av Marco T Wramén är fullt av berömda kanaler (fler än i Venedig), bruna caféer, blommande hemliga trädgårdar, historiska kvarter, liksom trendiga, Anne Franks berömda hus och museer med Van Goghs och Vermeers och Rembrants, bland annat Nattvakten, som är en del av världsarvet. Liksom Amsterdam självt - världsarvsmärkt av UNESCO. 


Mitt Amsterdam är en i serien av nya, fräscha guideböcker som ska fungera som en kompis på resan. Eller för att resa i fåtöljen.  


Guideböcker att samla på 


Författaren till Mitt Madrid, Ola Isaksson, skriver i förordet att han själv älskar guideböcker och läser dem före, under och efter resan. Man kan också läsa guideböcker istället för att resa, man behöver inte flyga till Mitt New York för att låtsas att man går runt där med författaren Mia Gahne. Miljövänlig “arm-chair-travel”.  


En hemtam kompis på resan
 

Visionen om att vara en kompis på resan en “kom med här så ska jag visa dig en cool grej” genomsyrar hela Mitt … serien och vissa kompisar återkommer gång på gång. Eskil Fagerström är journalist, författare och Italienälskare. Han står bakom Mitt Toscana och Umbrien, och har tidigare skrivit Mitt Rom. Mitt Toscana och Umbrien utmärker sig i hela Mitt … serien eftersom de handlar om ett stort område i ett land, inte “bara” en stad. Eskils favoritplatser i Toscana och Umbrien är Montecastello di Vibio, La Foce och Castelluccio. Bästa mat- och dryck upplevelserna är nästan omöjliga att kora: Söt salami med pistagenötter i San Gimignano. En Vino Nobile di Montepulciano Riserva hos Cantina Gattavecchi. Färska tagliatelle med smör och hyvlad svart tryffel i Norcia.  


Designat av och för livsnjutare 


Toscana och Umbrien är som specialdesignat för livsnjutare. Det är inte utan att man börjar tänka på Donna Leons Kommissarie Brunetti i de berömda Venedig böckerna. Att leva i Italien är att njuta. Annars får det kvitta.


Toscana och Umbrien är storslagna landskap, autentisk mat och en enorm mängd ovärderliga kulturskatter.


I Mitt Rom utforskar Eskil Fagerström en annan sida av den eviga staden, går förbi alla “turist måsten” och upptäcker en annan stad som har mycket att ge matentusiaster såväl som fashionistas.
 
Mitt Paris av Peter Johansson är på samma sätt en personlig guide, något för alla som vill uppleva något annat än Eiffeltornet och Louvren.  


Oförglömliga Gaudi upplevelser i Barcelona


Mitt Barcelona av Anni Ellborg bjuder på fina promenader, smakrika matupplevelser, tapasbarer och billig shopping på olika outlets. Och massor av oförglömlig arkitektur. Gaudi är bara toppen på berget. (och Gaudi finns även på toppen av berget, som en hel park att njuta av). Det finns så mycket att göra i Barcelona och så många mysiga ställen att äta frukost på att man vill bosätta sig i Barcelona efter att ha läst Anni Ellborgs skildring . 


Skildringen av Mitt Madrid av Ola Isaksson är fylld av fina museer, fantastiska torg och lika fantastisk mat. Här finns att göra från tidig morgon till sen natt (som varar ända tills morgonen) - Madrid är en livlig stad! 


Det enda man inte blir sugen på när man läser Mitt Madrid är att gå på café och dricka kaffe. Många caféer använder tydligen fortfarande undermåliga kaffebönor, en rest från spanska inbördeskriget (inte själva bönorna alltså, utan vanan att använda dåligt kaffe).
Från Kapstaden i söder till Stockholm i norr 


I den charmiga Mitt … serien finns även Mitt Nice, Mitt Peking, Mitt London, Mitt Kapstaden, Mitt Prag, Mitt Berlin,  Mitt Mallorca, Mitt Marrakech och Mitt Stockholm


Det finns många underbara upplevelser att ta tillvara i Sveriges vackra huvudstad. Under 2016 kommer Mitt Stockholm ut i en översatt version: My Stockholm. En perfekt present till släktingar och vänner som ska till Sverige, och som kan behöva lite inspiration och guidning i Nordens eget Venedig.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.