lördag 23 november 2013

Lex bok som favorit


Min favorit är också DNs favorit ...  ;D
 

Jo, jag har upptäckt att jag tycker precis som DN när det gäller Lilla Augustpriset.

Jag tycker alltså som etablisemanget och likson Lex försöker jag ju vara så alternativ!
 
Ur DN:
Svenska bilderbokskonstnärer dominerar årets Augustnomineringar när det gäller årets barn- och ungdomsbok, den saken är klar. Tre av de sex nominerade böckerna är bilderböcker.

Tre av de sex nominerade böckerna är bilderböcker, låt vara att Anna Höglunds ”Om detta talar man endast med kaniner” mest är en bilderbok för tonåringar. Det säger något om svensk barn- och ungdomsboksutgivning: det är lättare att åstadkomma konstnärlig förnyelse i bilderböckerna.

Bland ungdomsböckerna fanns det flera bra kandidater utöver dem juryn har valt, och när det gäller kapitelböckerna har få nått upp till Frida Nilssons nivå. Ellen Karlsson och Eva Lindström är ett välbehövligt nytillskott.

 

En intressant iakttagelse är att småförlagen dominerar: uppstickarna Urax och Hippo har varsin nominering och Lilla Piratförlagettvå. Förnyelsen finns på småförlagen.

Ska jag tippa en vinnare så tror jag på Sara Kadefors "Lex bok". Den är en så klockren succé.

Frida Karlsson, Sara Kadefors, Lena Sjöberg, Klara Persson, Anna Höglund och Ellen Karlsson & Eva Lindström är nominerade.

Foto från DN:


Alla nominierade ...
 
 
Träffade det Nya Stjärnskottet Klara Persson i år på Bokmässan .... Hennes nya bok är minst lika bra som Molly & Sus (Urax förlag, ni vet, de som ger ut Barna Hedenhös som är årets julkalender!)
 
Klara har redan vunnit Snöbollen för bästa bilderbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.