torsdag 23 maj 2013

Hur det blev Showtime!


Tomas Ledin: Hur det blev Showtime!

”Vi ska ha premiär om 7 månader. Då ska jag alltså stå i strålkastarljuset inne på Rondo och göra min “dinner show” debut. Obeskrivligt läskigt. Men jag har alltid gillat Göteborg och publiken där. Känns faktiskt lite som hemmaplan. Och Göteborg är en nöjesstad, här finns en underhållningstradition långt tillbaka i tiden. Man tycker om att bli road och listan på alla lysande shower som varit här kan göras lång …Nu är det bara 222 dagar kvar …”


Med facit i hand vet vi ju att det blev stor dundersuccé. Hyllad och älskad av alla och kritikerrosad av både publik och media (Poplight var bland dem som gav showen toppbetyg).
Det här är en underbar och charmig bok där vi får följa med både på scenen och bakom scenen, och framför allt en bok som tar oss med på hela resan till succé showen i Göteborg. Kort sagt: hur det blev Showtime!
Tomas Ledin har inte blivit den han blivit för att ligga på latsidan, han är perfektionist och omger sig med de allra bästa medarbetarna. Tillsammans åker de till Las Vegas och roar sig hårt som studie inför den egna showen.
Tillsammans jobbar de med konceptet. Och Ledin omger sig inte med ja-sägare, han skriver öppenhjärtligt att hans idéer sågas hårt och ofta.
Slutligen till esset i rockärmen: musikalartisten som skulle spela Ledin. Tomas Ledin såg en stycken på hela den långa listan med sökande till rollen, för han kände direkt att detta var rätt person. Hans val: David Lindgren. Detta var innan den stora Melodifestivalskrällen, då en ”okänd” musikalartist gick direkt till Globen.
Ytterligare ett bevis på Ledins talang: han känner igen andras talang när han ser den. Innan alla andra ser den…
Slutligen: det är härligt att följa med på showen igen och återuppleva den i text och bilder.
Man inser att Ledin har en enorm komisk tajming och att det därför duggar tätt mellan anekdoterna
21.23 (om sin relation med Björn Skifs)
Till slut tog jag mod till mig och frågade om vi skulle äta lunch.
Björn tittade på mig och svarade:
Nej, Hungriga vargar jagar bättre
21.24 (Om sin uppväxttid)
Nej, det var de så kallade proggbanden som regerade. Och den där solidariteten som de så gärna sjöng om. Ja, den gällde definitivt inte artister av mitt slag.
Det låter som en annan era, en annan planet, när Ledin och melodifestivalen inte var det största som fanns i Musik-Sverige.
Men nu med facit i hand vet vi ju vilken falang som vann.

Det gäller att tro på sig själv och att inte ge upp, även om man är mer Las Vegas glitter än hemstickat proggband. Och idag är det inte längre fult att glittra.
Eftersom Ledin är som bäst när han sjunger på svenska skulle man kanske kunna kalla honom för hemstickat glitter. Det bästa av två världar. Precis vad folk vill ha …
Hur det blev Showtime: Min berättelse av Tomas Ledin är en given julklapp under granen för alla som gillar Melodifestival och svensk musik och som varit på (eller önskat gå på) Showtime …
 
 
 

Hur det blev Showtime - min berättelse (häftad)

Hur det blev Showtime - min berättelse

av Tomas Ledin

Förlag: Telegram Bokförlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.