onsdag 18 november 2015

Mats Strandberg - Sveriges svar på Stephen King!

Mats Strandberg och den amerikanska fantasyförfattaren Laini Taylor. Foto: Belinda Graham  

Från diskbänksfantasy och tonårshäxor till modern skräck och en färja

Mats Strandberg har haft sin första lediga sommar på många år, efter att ha jobbat non-stop under flera år med trilogin Cirkeln-Eld-Nyckeln, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Och som alla fans vet: det blev även en del ”två komma fem” i serien, "Berättelser från Engelsfors", som Mats och Sara gjorde manus till och som de just nu hetaste serietecknarna i Sverige illustrerade.


Cirkeln har också blivit film, med manus av Sara Bergmark Elfgren, regisserad av Levan Atkin, producerad av Ludvig Andersson och med musik av Benny Andersson och distribuerad av Walt Disney. Det kan knappast bli större inom svensk film.
Mats Strandberg
Färjan
ISBN: 9789113060309
Förlag: Norstedts


Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Foto: Belinda Graham
Mats Strandberg och den amerikanska fantasyförfattaren Laini Taylor. Foto: Belinda Graham
Cirkeln har också blivit film, med manus av Sara Bergmark Elfgren, regisserad av Levan Atkin, producerad av Ludvig Andersson och med musik av Benny Andersson och distribuerad av Walt Disney. Det kan knappast bli större inom svensk film.
Farväl till häxor
Men allt som har sin början har ett slut och Mats och Sara har gång på gång sagt att de inte skulle återvända till häxorna i Engelsfors. De kommer inte att följa de överlevande häxorna genom komvux, jobbsök och familjebildande. Sara har i och för sig på sitt sätt återvänt till Engelsfors, som filmmanusförfattare, annars är Sara även aktuell som barnboksförfattare till den otroligt vackra bilderboken Just nu har vi varandra som handlar om tid och tidsbegrepp, som hur snabbt en timme går och varför tiden känns olika lång, med illustrationer av Maria Fröligh.
Men Mats har checkat ut från Engelsfors, var inte inblandad i filmen, och letade efter något nytt projekt att sysselsätta sig med. Annat än att ta snygga bilder av sin skrivarlya, en sanslöst vacker gammal kvarn, och lägga ut på Instagram.
Mats bestämde sig för att återvända till barndomens första kärlek: skräckvärlden.
Folkspaning på havet
- Jag och min nuvarande man var ute och åkte färja och tittade på allt folk och då kände jag, att det här blir ju perfekt för min nästa roman!
Resultatet blev Färjan. Mats Strandberg framstår som en svensk Stephen King och på omslaget av Färjan står beröm av den framstående deckarförfattaren Åsa Larsson: "Jag kommer aldrig att åka färja igen!"
Skräck är en ovanlig genre inom svensk litteratur, fantasy är på frammarsch, likaså sci-fi och dystopier. Skräck kombineras ofta med deckare, och därför (och kanske för att det inte finns någon skräck-scen) uppträder Mats Strandberg på Crime Scene under Bokmässan i Göteborg när Färjan ska lanseras, tillsammans med amerikanska Laini Taylor som skriver fantasy och är aktuell med Gudar och monster. Mord och magi är temat för deras samtal. Efteråt byts det böcker och autografer, och Laini säger att hon hoppas att Färjan kommer att komma ut på engelska, "Den låter ju jättespännande!"
Vad kan stoppa en övernaturlig seriemördare?
- Sara och jag, vi använde faktiskt deckarmodellen när vi skrev Cirkeln, påpekar Mats. Cirkeln handlar ju om övernaturliga mord - en seriemördare dödar de unga tonårshäxorna en efter en, men eftersom det handlar just om övernaturliga mord är det ingen utanför häxcirkeln som begriper att det är just mord, och ingen utreder ... häxorna får ta saken i egna händer för att lista ut vem som är ute efter dem. Uppgiften att spåra mördaren försvåras ytterligare av att det där med alibi inte gäller. En mördare med övernaturliga krafter behöver inte ens vara på plats när han utför morden.
Färjan handlar på sitt sätt också om seriemord eller massmord. Mats Strandberg började jobba på allvar med historien när han hyrde en gammal, gammal kvarn under sommaren - en kvarn som ligger ensligt som en fyr vid havet. Det hela låter som något ur en Tove Jansson-historia, typ Pappan och havet.
Det ensamma geniet i fyren (eller kvarnen), som jobbar med att få klart sin roman, och går och tittar på havet och där kommer Mårran ... eller rättare sagt, Mats försökte sätta sig in i hur det var att vara monster på en färja, hur agerar jag om jag är monstret? Hur agerar offren? (Tilläggas bör att Muminpappan hade Muminmamman, Mumintrollet och lilla My med sig och Mats hade sin man med sig, som hade jobb som skådespelare på Tofta herrgård i närheten - ingen var alltså ensam med Mårran eller monstret.)
Skräck som en bubbla av trygghet
Skräck har i och för sig alltid inneburit trygghet för Mats och ett sätt att ta tag i vardagliga frågor.
- Jag har alltid gillat skräck och läste tidigt Stephen King, så att återvända till skräckgenren var för mig som att hitta hem igen.
Som ung tonåring gillade Mats att det ofta var outsidern som överlevde (den han själv identifierade sig med) och inte de starka, populära och sportiga killarna.
Färjan är till skillnad från Cirkeln inte tänkt att bli en trilogi, ingen uppföljare är planerad och Mats Strandberg vill inte avslöja om någon överlever så att en uppföljare ens är möjlig (omslaget ser i alla fall ödsligt och blodigt ut).
Många av personerna i Färjan är "självupplevda" och det har varit roligt att skriva om dem, på olika sätt menar Mats.
- Jag identifierar mig väl mest med Dan... tror jag...
Dan är en schlagerartist som åkte fram och tillbaka på färjan med samma hitlåt i tjugo år. Skräcken där är att bli "en föredetting", att inte kunna prestera på egen hand efter Engelsforstrilogin. Men Mats lyckades ta sig ur skrivkrampen och göra något eget. Färjan blev hans eget universum.
En av passagerarna som åker på färjan säger att hon väntar på en väninna. Som inte finns.
- Jag och min nuvarande man såg henne när vi åkte färja, det var ett gäng gubbar som ropade till henne (som sådana gubbgäng brukar) "Hörru ska du inte komma hit, du ska väl inte sitta där ensam ..." och hon sa att hon var ute och reste med en väninna. Som inte var där.
-Då sa jag till min man, tänk om det är hennes grej, om hon brukar ut och åka färja och säga att hon egentligen är med en väninna, tänk om väninnan inte finns, hon som fått förhinder ...
Offret som blev hjältinna
Mats hade tänkt sig denna dam, med fiktiv väninna, som första offret på färjan - men det var hans forna skrivarkollega Sara som fick honom att ändra sig.
- Hon sa: du har en ensam kvinna som är i övre medelåldern, någon som nästan aldrig är representerad i dagens film och litteratur, här har du ju guld för att skapa en ovanlig hjältinna!
Om "final girl" är utbytt mot "final old lady" vill inte Mats avslöja.
Men man kan säga som så - bättre variant på skräckens "outsidertema", det som drog Mats till skräckgenren redan som tonåring, får man nog leta efter.
Något som också är verklighetsbaserat i Färjan är hur olika personer reagerar på en katastrofsituation. Alla vill gärna tro att de ska bli hjältar - men, som i Ruben Östlunds film Turist, så är det ju inte fallet. Folk som tror att de är modiga kan lika gärna vara fega och först med att fly och lämna det metaforiska sjunkande skeppet.
- Det har varit intressant att utforska alla personers reaktioner på färjan, vilka som blir hjältar och vilka som går under. Man pratar ofta om de två F:en - "Fight or Flight". Vilken är du? Vilken reaktion kommer du att ha? Kommer du att bjuda motstånd eller fly för ditt liv? Jag har allt oftare tänkt att två F borde utökas till tre F: "Fight, Flight or Freeze." Jag tror att jag skulle vara en "Freeze". En som bara fryser i en nödsituation och inte vet vad han ska göra.
Stopp för research
Att göra research till Färjan har inte varit lätt.
- Färjebolag har inte gärna velat låta mig snoka omkring på deras färjor, speciellt inte när jag sa att det skulle bli en skräckroman; de har inte velat avskräcka folk från att åka färja.
Nej, vi vet ju alla hur det gick med clownindustrin till barnkalas efter Stephen Kings Det. Ingen vågar hyra dem. För föräldrarna är livrädda för clowner.
Mats Strandberg är intresserad av klassperspektivet, det är inte som Titanic på dagens färjor, men ändå, det finns rester av systemet, med olika typer av hytter och klasser, de som jobbar, de som roar sig, de som reser, de som underhåller ...
Färjan är ett helt litet miniatyrsamhälle.
Det otäckaste som finns med i Färjan är alldeles sant och ännu otäckare än något Mats själv kunde hitta på.
-Jag fick reda på att det fanns "brats", alltså typ "Stockholms-överklass-typer" som tagit det som hobby att åka färja, ungefär som att åka på safari, för att titta på "patrasket", de lägre klasserna när de är ute och roar sig och skratta åt dem. Det där är det absolut hemskaste jag hört, och det är alldeles sant, och INTE påhittat, och det är värre än något av det jag hittat på i boken!
Verkliga saker är alltså den värsta skräcken, inte de påhittade hoten.
Dubbla signeringar för succéförfattarna
Mats har flera signeringstillfällen med Färjan. Han uppträder också tillsammans med sin forna skrivarparhäst Sara, de diskuterar skrivande och tillsammans har de signeringstillfällen för Engelsforstrilogin. Norstedts/Rabén&Sjögren är noga med att ställa upp både Mats och Sara (Färjan har kommit ut på Norstedts, Engelsforstrilogin på Rabén & Sjögren) och intresset är fortfarande stort för trilogin om häxorna. I år har Cirkeln kommit ut i en ny, cool utgåva med svart omslag. Hard core-fans bär sina böcker i canvaspåsar som det står Cirkeln, Eld eller Nyckeln på. Och har pins, stickers och nyckelringar med Engelsforsmotiv. Signeringskön blir lång, även om den största hypen nu är över. Längre än till Färjan.
Mats Strandberg må ha blivit Sveriges svar på Stephen King, med något så ovanligt som en riktigt välskriven och spännande skräckroman (med deckardrag!) men häxorna, dem kan han inte skaka av sig. De magiska tonåringarna och deras fans kommer han att få leva med, lika säkert som schlagerartisten som kopplas ihop med sin allra första, största hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar