lördag 25 april 2015

Krabat - Trollkarlens lärling




Krabat med sin kvast - foton Anna Rasmussen

Trollkarlens lärling - Dansen fångar sagans flyende essens


Säg Trollkarlens lärling till vem som helst i Skandinavien och de flesta får en bild på näthinnan av Musse Pigg som dansar med en kvast i Walt Disneys Fantasia. Hyllad, visst, precis som The Old Mill, men utan svärta i botten.

Trollkarlens lärling i Centraleuropa är en saga med mycket svärta, och lite, lite ljus på slutet.

Baletten Trollkarlens lärling på Nationalteatern i Prag är bokstavligt talat en mörk produktion med mörk scendekor, mörka kläder och ljussättning i kalla färger. Detta gör förvandlingen till vår och grönska på slutet desto vackrare och mer förtrollande.

I ensamheten ropar en röst



Skrämmande svarta fåglar letar sig vilsna genom skogen. Foto: Anna Rasmussen
Krabat, huvudpersonen Trollkarlens lärling, går inledningsvis ensam i den snöiga skogen och fryser. Filmprojektioner på olika dukar ger ett fantastiskt djup i scenen, det känns som om snöflingor flyger ut i salongen och du fryser.

En röst ropar på Krabat. Det är det enda ordet som uttalas under hela baletten. Uppmaningen. Krabat är väntad. Han är ensam, frusen, föräldralös, utan möjlighet att försörja sig och plötsligt ropar en röst på honom, en röst som leder till en magisk kvarn. Krabat tror först att det är en vanlig kvarn, och skriver på kontraktet med magikern och Krabat förstår inte att han skrivit upp sig själv på svart magi förrän de dansande skeletten ska malas ner i kvarnen.

Kvarnen fungerar nämligen inte utan uppoffringar.

Något som Krabats bäste vän Toník bittert får erfara; både han och hans flickvän Dorotka blir dödade av trollkarlen.

Fåglarna flyger mot döden


Dorotkas dödsscen är bland de vackraste scenerna under hela baletten. Filmprojektioner låter fåglar flyga över himlen, samtidigt som balettdansösen som spelar Dorotka flyger i linor över himlen.
Dansuppsättningen utnyttjar många moderna medier.

På det hela taget finns det många djur- och fågelmotiv i Trollkarlens lärling.

När Krabat är vilsen och frusen i skogen möter han de svarta fåglarna, mörka varelser med hemska masker och lysande stavar. När en av trollkarlens lärlingar, Jura, försöker sätta sig upp mot trollkarlen förvandlas han till ett djur. Men även i djurform lyckas Jura rädda Krabats älskade Kristýnka och leda henne rätt. Människor som lyssnar på naturen, och hyllar den, har en fördel mot de som försöker dominera den.

Kristýnka är en av de många flickorna som varje påsk hyllar vårens återkomst, något som kan ses som en hednisk rit, men som anpassas till den kristna mytologin med en annan uppståndelse. Trollkarlen försöker däremot betvinga elementen med hjälp av svart magi. Kvarnen fungerar med hjälp av svart magi, inte med hjälp av vatten eller vind.

Maskerna som fåglarna bär får tankarna att gå till japansk kabuki teater men även till egyptiska sägner om hur själen kan ta formen av en fågel, och döda kan anta fågelskepnad.

En bakgrund mot trettioåriga kriget



Det finns många fågelbilder i uppsättningen.
Här cyklar "Godpapa" över himlen.
Verkligheten bakom saganTrollkarlens lärling är mer prosaisk, sagan som vi ser idag har sitt ursprung i Centraleuropa under trettioåriga kriget. Den manliga befolkningen hade halverats, hela befolkningen hade sjunkit med trettio procent, soldater hade drabbats av sjukdomar och drev omkring i skogen, ungefär som de hemska, hotfulla svarta fåglarna i inledningen av Trollkarlens lärling. Det fanns många föräldralösa barn som Krabat som ingen såg efter och ingen tog hand om--- ungefär som föräldralösa barn i krig idag, som lätt kan hamna i fel händer och bli utnyttjade, precis som Krabat i sagan, och på så sätt är sagan tidlös.

Dessutom är fantasy och dystopier idag starkare än någonsin och Trollkarlens lärling har de övernaturliga och dystopiska drag, där Krabat rör sig genom ett tidlöst landskap, befolkat av underliga fåglar och undrar hur han ska klara sig. Det finns inte någon vuxenvärld som bryr sig.

En flicka kan bryta den svarta magin


Krabat kan inte vänta sig att någon ska rädda honom. Ändå blir han räddad. Hans bäste vän hittade kärleken och både han och hon dog. De blev båda dödade av trollkarlen. För Krabat går det bättre. Hans flickvän Kristýnkahittar till kvarnen, och lyckas klara provet som trollkarlen ger henne. Provet är att identifiera Krabat bland alla trollkarlens lärlingar i den magiska kvarnen. Ett prov som inte är alldeles lätt eftersom trollkarlen förvandlat alla sina lärlingar till korpar … (i sig en symbolladdad fågel, speciellt i Norden, tänk bara på Odens korpar). Men Krabats hjärta har inte förändrats, även som korp slår Krabats hjärta på ett annat sätt än de andra lärlingarnas. Det slår extra hårt för hans älskade, av fruktan för att något ska hända henne och hon hör hans hjärtslag, även i korpform. Hon klarar provet och den svarta magins tid är bruten. Den mystiske “Godpapa” kommer från ovan, krokar bokstavligen tag i trollkarlen och tillsammans svävar de ut i rymden.

Våren blir en grönskande, prunkande färgglad tillställning.

De kvinnliga dansarna har vändbara svarta klänningar som är gröna på insidan och kan förvandlas till en sommaräng.

En modern balett med klassiska drag


De gröna klänningarna symboliserar våren. SG.
Trollkarlens lärling är en modern balett med många klassiska drag som passar för alla åldrar, barn, tonåringar, vuxna …temat om barns utsatthet blir aldrig gammalt, fågelsymboliken är bedövande vacker och sorglig, förvandlingarna är hänförande och dansen är så innerligt bra, där minsta lilla vardagliga gest betyder något. Koreografi, scendekor, filmprojektioner, masker, allt bidrar till att skapa en tidlös fantasivärld. Man glömmer faktiskt att man ser på dans, allt är som naturlig rörelse, och man kommer in i en tredimensionell berättelse där det känns som man själv är med, och man vill så gärna rädda Krabats bäste vän från döden, men det går inte …man sörjer, man räds, man gläds, man går in i alla känslostämningar under balettens gång.

Godhetens triumf är färgglad, livsbejakande och vacker --- men vi vet att den bara är tillfällig. I skogen går de svarta fåglarna fortfarande runt med sina stavar, som reliker efter ett krig som ingen förstår.

Trollkarlens lärling är en saga som levt vidare i muntlig tradition sedan 1600-talet, och vill man läsa finns den utgiven på tyska Thienemanns förlag, men sagor ska egentligen vara flytande och transienta, precis som dans. Det är därför Trollkarlens lärling passar så utmärkt som balett --- den fångar sagans essens som inget annat medium kan!

Krabat & co tackar för sig.
Zbyněk Matějů:The Sorcerer´s Apprentice


Music / Zbyněk Matějů
Conductor / Pavel Šnajdr
Stage director / LukášTrpišovský, Martin Kukučka
Set designer / Jakub Kopecký
Costume designer / Alexandra Grusková
Lighting designer / Daniel Tesař
Choreographer / Jan Kodet

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar