torsdag 19 maj 2016

Come to Sweden Reseaffischerna som charmade världen

Jens Vagland, Michael Tjelder - Come to Sweden --- Reseaffischerna som charmade världen

Come to Sweden --- Reseaffischerna som charmade världen är en oumbärlig bok för alla som är intresserade av konst, design, historia eller etnologi. Det här är folklivsforskning om något! Vill du veta något om ett folk, en plats, en tid --- kolla bara på affischerna!

Affischerna i Come to Sweden har mer att säga om folkhemmet, om bilden av Sverige
Jens Vagland, Michael Tjelder
Come to Sweden --- Reseaffischerna som charmade världen


En nostalgisk resa tillbaka i tiden

En intensiv jakt på minnesvärda affischer
Jens Vagland har tillbringat två år med att jaga land och rike runt i jakt på de gamla svenska reseaffischerna och konstnärerna som stod bakom dem och Michael Tjelder har givit affischerna en historisk kontext genom att skriva initierade texter som löper genom hela boken
Idag dominerar fotografier när det gäller att marknadsföra olika resmål. Internetsajter, resebyråer, kataloger, tidningar och tidskrifter --- alla är de fulla av foton. Vare sig det gäller att sälja in ett Stockholm där det aldrig regnar eller ett Norrland där det inte syns några mygg.
Turismens barndom - gott extraknäck för illustratörer
I turismens barndom var det annorlunda. Mindre kända illustratörer reklamtecknare, teckningslärare etc. kunde tjäna lite extra på att vinna en affischtävling. Undantag finns, som kändisarna Olle Hjortzberg, som gjorde den nationalistiska postern som skulle marknadsföra de Olympiska spelen i Stockholm 1912, och Anders Beckman, som på 1940-talet startade det som numera är känt som Beckmans, en av Sveriges mest prestigefyllda designhögskolor.
come to sweden reseaffischerna som charmade varlden
OS-affischerna som aldrig kom upp
Affischen av Olle Hjortzberg som skulle marknadsföra de Olympiska spelen blev förresten måttligt framgångsrik. I många länder, däribland Kina, ansågs den osedlig, och man satte aldrig upp några kopior av affischen. Andra var upprörda över flaggorna --- med den svenska flaggan främst och övriga i helt fel ordning i bakgrunden. Dessutom släpar många av de andra ländernas flaggor i marken. Hjortzberg och de svenskar som röstat på honom i affischtävlingen tycktes bara bry sig om att den svenska flaggan syntes ordentligt. Kanske inte så smart om man ville att folk skulle sätta upp Sverige-affischer utomlands. Stockholms Olympiad blev inte alls den turistsuccé man hade hoppats på.
Den sunda svenska naturen
Det finns mycket mer lyckade affischer i boken, när det gäller att fungera som lockbete. Läckra, färgglada affischer som fungerat dels i Sverige, dels utomlands. Ofta fokuserar de mest lockande affischerna på den svenska naturen. Det är naturen som ska sälja in Sverige som turistland. När "fritid" uppfinns som begrepp är det också ut i naturen som svenskarna ska: till vattenfall, campingplatser och skidbackar.
Endast svenskar dricker brunn
Blott Sverige svenska brunnar har ... Flera affischer marknadsför de små orter som blev kända för sitt hälsotema. Dit skulle man åka för att dricka brunn och må bra. Just brunnsdrickandet fungerade förresten inte ens att marknadsföras i grannländerna. I Norge föredrar man "gå på tur" framför "kur", i Danmark föredrar man de egna badorterna och stranden (och att dricka annat än vatten), och i Finland har man helst sin egen sauna. Brunnsdrickandet blev en helsvensk turistaffär, men turistortsnamnen lever kvar på de olika vattenflaskorna som nästan varje människa idag går och smuttar på hela dagarna, för att inte bli dehydrerade.
Brunnsdrickandet har kommit för att stanna i Sverige, i alla fall i flaskform.
Naturen lockar flest besökare till Sverige
Är det verkligen älgar och den svenska naturen som är det mest attraktiva med Sverige? En tysk turist skriver i en tidig reseskildring om de fina svenska städerna. Och nog lockar svenska städer, som ofta verkar ha kvar sin småstadskänsla. Till och med huvudstaden i Sverige är en gullig småstad med internationella mått mätt.
Mälardrottningen lockar med mörk sida
Omslaget till Come to Sweden föreställer den lockande Mälardrottningen - affischen var det vinnande bidraget i Stockholm 700 år tävlingen, av Curt Blixt 1953. Alla idag känner till uttrycket Mälardrottningen och att Stockholm ska vara Mälarens drottning. Men få känner till Mälardrottningens alter ego, hennes mörka sida, som den svarta masken symboliserar. Länge har man också försökt rensa upp Stockholms mörka sida, men lite måste få finnas kvar i guldglittret, som kontrast.
Ett praktverk om svunna svenska dagar
Come to Sweden är ett praktverk som kan läsas om och om igen och det är ett sant nöje att betrakta de glömda skatter som dessa levnadsglada affischer faktiskt är. Come to Sweden har något gemensamt med t.ex. den nyutgivna Tryckt till jul - man fokuserar på folklighet och igenkänning. Ofta bortglömda illustratörer och konstnärer, men medan namnen inte är så kända så känner folk igen affischerna, uttrycken, färgerna ... Affischerna i Come to Sweden har mer att säga om folkhemmet, om bilden av Sverige och om historiens anda, än om man studerar de "kändisar" som var tidens stora namn. Folkligt är förresten bara förnamnet.
Om man vill ha en egen nostalgisk Come to Sweden affisch eller några fina retrovykort går även det att hitta hos Come To Sweden Publishing, liksom den nya boken. Vykortsbilder av Sverige domineras förresten fortfarande av midnattsolen och solnedgångar över vackra landskap. Mälardrottningen på omslaget till Come to Sweden är en skön utmanare i bilden av Sverige.
Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar