tisdag 28 juni 2016

Vem vill vara en banan?

Gul utanpå - Vem är jag? (Och vem vill vara en banan?)


Patrik Lundberg
Gul utanpå
Bearbetning: Tomas Dömstedt
ISBN: 978 91 88291 69 1
Vilja förlag


Det finns bara en historia. Det finns bara en fråga som ställs i all litteratur. Vem är jag? Ungefär så kan man sammanfatta budskapet från slutscenen i The Amazing Spider Man, där engelskläraren pratar på om klassisk litteratur. Mitt i klassen sitter Peter Parker, som är föräldralös och adopterad av sin faster. Hans alter ego är Spindelmannen (eller Spider Man, på modern svenska) och genom hela filmen har han slagits mot bovar och försökt få ihop det med drömtjejen, men den viktigaste frågan har ändå varit: Vem är jag?


Superhjältefilmer och adoptionsberättelser

Det har gått inflation på superhjältefilmer. Hjältar med alter egon eller dubbla identiteter. Hjältar som ofta växer upp utan sin biologiska familj.

Samtidigt har det också gått inflation i adoptionsberättelser. Vilket inte är så konstigt. En bra adoptionsberättelse har allt som superhjältehistorierna har. Varför lämnade mina föräldrar mig? Vem är jag? Vilken är min andra identitet? Hur ska jag få de båda sidorna av mig att passa ihop?

En sådan bra adoptionsberättelse är Gul utanpå.

Ett nytt alias i ett nytt land

Patrik föddes som Jong Dae och i Korea och blev bortadopterad till ett par i Sverige. Där fick han sin alter ego identitet: Patrik. Eller snarare, sin vardagsidentitet. Patrik bestämmer sig 24 år gammal för att åka tillbaka till Korea och studera en termin, och samtidigt leta efter sina biologiska föräldrar, det vill säga de som skrivit på adoptionspappret. Det visar sig att de som skrivit på pappret inte är hans föräldrar. Hela sitt liv har Patrik firat fel födelsedag.

När han hittar sin koreanska släkt kallar de honom för Jong Dae. En ny vardag kräver en ny vardagsidentitet. Eller att ett annat alter ego går in på spelplanen.

Var finns den vegetariska maten i Korea?

Att känna sig hemma i Korea är inte lätt - det finns inte ens vegetarisk mat till studenterna, varken till middag eller till frukost. Både den koreanska middagen och den västerländska middagen består av kött. Liksom frukosten. Den västerländska frukosten är förresten korv med bröd.

Titeln Gul utanpå syftar på att Patrik blivit kallad en banan - någon som är gul utanpå men vit inuti. Den gula ytan gjorde att han stack ut under sin uppväxt i en småstad i Sverige, det vita innehållet gör att han sticker ut ännu mer i Korea. Malmö är trots allt ganska blandat vad det gäller olika utseenden, och dessutom finns det gott om vegetariska matställen.

En viktig berättelse i nytt format

Gul utanpå är gripande, välskriven och spännande läsning.

Originalet kom ut 2013 på Rabén & Sjögren förlag. Denna utmärka lättlästa version gör att ännu fler läsare kan få ta del av Patriks viktiga berättelse.

För det finns ju bara en stor fråga som litteraturen egentligen sysslar med. Vem är jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.