lördag 5 juli 2025

SCEN: Czardasfurstinnan - Världens mest älskade operett goes Eurovision i glittrande skånsk triumf

Marianne Mörck flirtar med publiken och 1980-talet på Ystads Teater (Foto: Andreas Paulsson).









Titel: Czardasfurstinnan
Spelas: fram till den 13 juli 2025
Premiär: 4 juli  2025
Plats: Ystad Teater
Medverkande på scen: Rickard Söderberg, Marianne Mörck, Carolina Sandgren, Susanne Resmark, Anton Ljungqvist, Elisabeth Jansson, Christer Björkman med flera ...
Medverkande i orkesterdiket: Dirigenten Jonas Samuelsson. musiker från nordiska orkestrar och  Wienerfilharmonikerna.
Föreställningens längd: 2 timmar och 30 minuter, inklusive 20 minuters paus.


Den ungerska Eurovision-flottan har siktats vid Ystad. Oh boy, oh boy, oh boy! Vilken föreställning det här är! Marianne Mörck som ungersk temperamentsfull schlagerdiva, Elisabeth Jansson som hennes paprikasjungande dotter, Rickard Söderberg som "stylist", Carolina Sandberg som hästtjej och självaste schlagerveteranen Christer Björkman i rollen som ... sig själv.

Kammaropera Syd firar med råge sitt tioårsjubileum och det är vi, publiken, som får den fina presenten. Man har valt att sätta upp en av världens mest spelade operetter, Czardasfurstinnan av Emmerich Kálmán. Världens mest spelade - ja. Sveriges mest spelade - njaäää... Operetthistorien visar att det inte har varit någon större skånsk uppsättning av detta lilla mästerverk sedan 1980-talet och visst finns det 1980-tals blinkningar med i uppsättningen. Kolla in Marianne Mörcks kläder och smink till exempel ... Rock me baby.

Nyskriven text av Rickard Söderberg

Som vanligt när det gäller dessa fina sommaroperetter så är musiken den klassiska men texten till Czardasfurstinnan är nyskriven av Rickard Söderberg. Det finns även några extra megahits inklämda från några andra stora operetter, som bonusnummer, och även en modern (eller halvmodern) poplåt framförd av Marianne Mörck. Det blir riktigt underfundiga låttexter längs vägen och vitsiga dialogpartier där dagens viktigaste politiska frågor diskuteras. Som varför Sverige alltid ska vinna Eurovision Song Contest ... Den ungerska delegationen sjunger avundsjukt om de svenska schlagersnobbarna, samtidigt som de jobbar fram ett äkta ungerskt Eurovision-nummer där folk jonglerar med paprikor (som därefter blir desto godare till gulaschen?).

Sverige ska få pisk med sitt eget björkris

Den ungerska delegationen har fått segervittring, för Sverige har inte ett perfekt polerat bidrag i år som alla andra år, utan folk iklädda handdukar som piskar varandra med björkris ... I år är alltså året som Sverige äntligen ska få pisk (möjligen med sitt eget björkris). Men säg den lycka som varar för den ungerska delegationen  ... En svensk delegation tas in för att göra numret perfekt och polerat och "svenskifierat" - in med nya stylister, perfekta frisyrer, silverglittrande kläder och perfekt ljussättning och ut med alla paprikor och näverlurar.

Kaos i kommunhuset

Vid sidan om denna intrig får vi följa kaoset i kommunhuset i Ystad där alla idéer för att få in mer pengar till kommunen är bra idéer ... fast kanske inte just att sälja Ystads fina handbollslag till Putin. Ryssarna kommer med portföljer packade med pengar och är redo att använda influencers som "nyttiga idioter" i sina trollfabriker. Dessa influencers marknadsför vad som helst för pengar ... och sjunger glatt om att deras publik kommer att shoppa da shit tills båda de själva och hela planeten går under. Hjärta hjärta hjärta! Ett av kvällens beskaste, roligaste och mest applåderade nummer. Influencerparet värvas också för att göra reklam för Gulag - istället för sportswashing kan man ju använda influencerwashing ... Det här är en riktigt bra duo, både röstmässigt och humormässigt. Killer girls, killer voices.

Sandgren och Mörck var max fem år gamla på 1980-talet

Carolina Sandgren spelar en hästtjej som gör allt för att hennes lag ska vinna. Ungefär som i SVT:s Kontrapunkt där hon varit lagledare (och Richard Söderberg har varit domare). Av någon anledning är hennes sceniske son ungefär dubbelt så gammal som hon själv, men å andra sidan ska hon ha haft ihop det med Christer Björkman (DEN Christer Björkman) som spelar sig själv ... och de är väl inte alls jämngamla för romance. Om nu Björkman hade en bi-curious period på Ibiza på 1980-talet ... När Carolina Sandgren var typ fem år.
Marianne Mörck var också ungefär fem år på 1980-talet, och hon fick sin sceniska dotter när hon var tre år gammal.
Marianne Mörck är evigt ung. Rock me baby.

Firar 50 år som furstinna 

Rickard Söderbergs bästa vän och parhäst Marianne Mörck firar ett alldeles eget jubileum (förutom det gemensamma tioårsjubileet). Det är nämligen 50 år sedan Marianne gjorde sin allra första Czardasfurstinnan och denna uppsättning räknas som en milstolpe i svensk operetthistoria.

Det här skulle också kunna räknas som en milstolpe. 

Tradition och nyskapande går hand i hand, kaos bor granne med gud, och fars bor granne med allvar.

Det är roligt, vackert, rörande, djupsinnigt ... och även härligt glittrande fluffigt ytligt. Att ha med Eurovision Song Contest kopplingen är genialiskt ... för vad är detta evenemang om inte vår tids operett för gemene man där "alldeles för mycket" inte ens är i närheten av att vara lagom ...

Och vad är kommuner om inte vår tids furstendömen? 

Fenomenala sånginsatser

Det finns så många fenomenala sånginsatser och nummer, från adelsmannen som sjunger om sin längtan efter Rickard Söderberg mot en bakgrund av ystert skuttande enhörningar, till den gråklädda dansande kommungröten där den minsta medlemmen förmodligen går i mellanstadiet. Så mycket talang och så mycket ung talang på ett och samma ställe ... Vilka pipor, vilka stämmor, vilken orkester, vilken akustik, vilken musik ... Och man hör vartenda ord som sjungs. Även om delar av dialogen dränks i skrattsalvor.

Klassamhälle utbytt mot homosexualitet

Rickard Söderberg & Co har bland annat inspirerats av operettens tendens att kommentera sin samtid. Ungefär som en nyårsrevy. Och precis som i nyårsrevyer kan det ibland bli lite för lokalt - är man inte från Ystad förstår man inte alla scenerna med kommunpolitik. Man får vänta tills det skojas om Eurovision Song Contest och influencers och stylister igen för att hänga med och ha roligt ...

Kulturen hänger med och roar när världen står i brand

Czardasfurstinnan hade urpremiär under första världskriget och på den här tiden var Österrike-Ungern ett enda land.  Idag är det visserligen inte något officiellt världskrig på gång, men det känns återigen som om världen befinner sig i brand och domedagen är nära ... Kulturelitens roll är både att hänga med i svängarna och att komma med glädje i en mörk tid. Rickard Söderberg & Co har valt att skippa originalets diskussion om klassamhället (som tydligen anses daterad?!) och ersatt detta tema med en diskussion om hur homosexuellas rättigheter går tillbaka, bland annat i Ungern, där en omstridd Prideparad pågår ungefär samtidigt som vi ser på Czardasfurstinnan i Ystad. Man kan aldrig, aldrig ta vunnen frihet för given. 

Visst finns fortfarande samma tema som i originalet

Men ... visst finns klassamhället fortfarande. Überrika människor influerar val i olika länder och Jeff Bezos hyr hela Venedig i tre dagar för sitt bröllop, dit alla megarika plastikopererade människor i designerkläder (som kostar mer än en vanlig fattig människas månadshyra) flyger i sina privatplan medan Venedig sjunker på grund av global uppvärmning ... Det är ju tur att alla dessa kändisar och influencers säger de bryr sig så mycket om klimatet. Så visst lever och frodas klassamhället i högsta välmåga och det är knappast de fattiga riddarna i den skånska adeln som är problemet. 

Skapar en egen bög-buskis-genre

När det gäller val av tema ... Det ena utesluter ju inte det andra. Det är till exempel motigare att vara knegande arbetarklasshomosexuell än att vara kulturell överklasshomosexuell. Ofta känns det som om när det börjar bränna till i pjäsen, så väljer man trivsam-buskis-spåret. Sommaroperetterna på Ystad Teater har närapå skapat en egen genre av bög-buskis nummer (med eller utan dansande enhörningar) som publiken väntar på ... och applåder, skratt och busvisslingar låter inte vänta på sig. Och ja, bögarna har reclaimat ordet bög så numera är det positivt. Och inte bara en synonym till stylist.


Fram med näverlurarna!

Friluftsteatrar och buskissamfund kanske ska se upp? De kan se sig utmanade av Rickard Söderberg & Marianne Mörck och den enorma bank av humoristisk, dansant och sjungande talang som samlas runt dessa kreativa magneter. Ystads sommaroperett riskerar att hamna i topp när det gäller årets roligaste scenupplevelse. Och lägg till detta musiken, dansen, koreografin .... och näverlurarna.

Det här är en BBBB pjäs. Beg, borrow, bribe, buy ... gör vad som helst för att få tag på en biljett.

En älskad upplevelse

Upplev Rickard Söderberg, Marianne Mörck, Carolina Sandgren, Susanne Resmark, Anton Ljungqvist, Elisabeth Jansson och Christer Björkman tillsammans med en live orkester som består av fenomenala musiker från Nordens främsta orkestrar såväl som legendariska Wienerfilharmonikerna under ledning av dirigenten Jonas Samuelsson.

Operetten lever - och är älskad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.