Män som hatar kvinnor finns även i Amerikansk tappning. |
Gone
Girl --- Ett
iskallt drama av David Fincher
David Fincher
har lyckats att göra en film som är nästan omöjlig att recensera. Om man inte
vill komma in på spoilervarning området. Och det vill man ju inte. Alla borde
få nöjet att avnjuta Gone Girl och bli överraskade. Det finns ungefär fyrtio
minuter att diskutera, om man inte vill förstöra historien.
Snyggt,
symmetriskt, tomt
Nick (Ben
Affleck) och Amy (Rosamund Pike) är gifta och de bor i en tråkig del av
Missouri. Huset som de har köpt tillsammans påminner om Ben Afflecks ansikte:
snyggt och symmetriskt, men nästan helt tomt. Amy försvinner och Nick beter sig
som om han visar huset för en mäklare, eller en potentiell kund, när han visar
runt polisen. Hela filmen är iscensatt som (och lika spöklik som) en
Elisabetansk spökhistoria.
Pike och
Affleck är perfekta som paret i centrum av stormens öga, i denna anti-rom-com
där folk som gift sig inte lever lyckliga i alla sina dagar. Frågan är inte
“Var är Amy?” frågan är “Var är alla och var är ALLTING?” Det är ju så tomt och
hjärtlöst och kallt överallt! Så kallt att miljön i David Finchers stelfrusna The
Girl with the Dragon Tattoo framstår som varm och mysig och inbjudande.
Ledtrådar
och villospår
Varje scen i Gone
Girl är laddad med ett soundtrack som är som designat för att ta andan ur
dig och överhopad med en massa ledtrådar. Eller vilseledande ledtrådar? Ingen
film kan väl sluta bra om den börjar med en hylla full med brädspel som
Mastermind och Emergency? (Var har de gömt sitt Cluedo?)
Historien
börjar en stillsam morgon i en stad där Nick och Amy bor. Ett ställe i
Mellanvästern som är så utan karaktär och så tomt att den enda bar som finns
heter The Bar. Nick och Amy firar femårsjubileum, men saker går inte speciellt
bra. Vilket man som tittare kan räkna ut eftersom soundtracket trummar på och
ingen är lycklig på ett ställe som ser ut som The Truman Show.
Stulen
barndom
Dessutom
beställer Nick en Bourbon vid frukostdags, och det är aldrig ett gott tecken.
Men det är ungefär det mest intressanta som Nick gör. Han är annars så vanlig
och tråkig och nöjd med att vara medelmåttig att det är lätt att förstå varför
Amy skulle vilja mörda honom. Eller vem som helst.
Och han skulle
vara det perfekta offret. Om det inte också var så att Amy själv är det
perfekta offret. Hon är dotter till två författare som plundrade hennes barndom
på allt och skapade deras mest säljande karaktär Amazing Amy. Nick “räddade”
henne från Amazing Amy och från Desi (Neil Patrick Harris), en rikemans son som
har kameror överallt och intelligenta jacuzzis. Men Nick kommer inte med
någonting annat. Han har ingenting att erbjuda.
Amys föräldrar
kommer inflygande som ett par emotionella vampyrer från Upper East Side och
fungerar som katalysatorer i filmen.
En värdelös
äkta man
Porträttet av
ett äktenskap får Ingmar Bergman att verka som feel-good. Tolstoys maxim
stämmer här; att lyckliga familjer alla liknar varandra men att alla kan vara
olyckliga på sitt eget sätt. Nick och Amy har blivit olyckliga på sitt eget
unika sätt.
Affleck
levererar samma värdelösa äkta man som han gjorde när han spelade mesig
kongressman i State of Play. Han är briljant på att spela en dum jävel.
Han ler svagt, blinkar mot kamerorna och förstår inte varför det blåser upp en
mediestorm när hans fru försvinner.
Rosamund Pike
gör en ny tolkning på iskall blondin - en av hennes paradroller - och hade hon
levt på Hitchcocks tid hade hon blivit hans favoritblondin. Hon är den typen
som är perfekt både som förövare och som offer. Samtidigt. Kort sagt: klassisk
Hitchcockhjältinna.
Amerikas
sönderfall
Har man läst
Gillian Flynns bok blir man ändå överraskad. Historien är omskriven. En
tredjedel är tillagd. Och nej, jag ska inte komma in på spoilervarning området.
David Fincher är briljant, Gillian Flynn är briljant, tillsammans lyser de som
kronjuvelerna. Och Affleck och Pike är som vackra isskulpturer, mitt i ett liv
där alla löften har blivit frusna.
Äktenskapet
faller sönder, men det gör även Amerika. De löften som en gång gavs av Det
förlovade landet infrias inte längre. Det gör både Nick och Amy till
offer.
David Fincher, Gillian Flynn
Gone Girl
Medverkande: Rosamund Pike, Ben Affleck, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie Coon m.fl.
USA, 2014
Fox-Paramount
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.