lördag 8 oktober 2022

Författarmötet: JOSEFINE SUNDSTRÖM om Sagasagor: “Allt ska vara på riktigt, men ibland fantiserar Saga en stund”

 


Josefine Sundström kan fira en miljon. Böcker. Sagasagor har blivit en svensk vardagssuccé i charmiga börja-läsa kapitelböcker med illustrationer av Emma Göthner. Och numera kan Saga också titulera sig filmstjärna i en hel rad animerade kortfilmer. Vi passade på att fråga Josefine om filmerna, böckerna, framtidsplanerna, verklighetsbakgrunden … och hur vilket yrke som Saga kommer att välja när hon blir stor.

– Grattis till en hel miljon sålda Sagasagor! Du uppfann Saga 2016. Har hon förändrats något på de sex år du har skrivit om henne? Har du en favoritbok om Saga? Som du tycker bäst om?

– Stort tack! Vi är så glada för att så många barn och deras högläsande vuxna hittat Sagasagor!

– Nej, hon har inte förändrats. Grundkaraktären är densamma. Men med det sagt kan hon ändå vara lite olika i varje berättelse. Lite olika gammal. På lite olika humör och så vidare. Jag har nog ingen favoritbok. Men jag tyckte att det var väldigt roligt att plötsligt bryta av och göra en ABC-bok ur Sagas värld.

Är alltid mellan fyra och nio år

– Hur gammal är Saga i böckerna? Är hon lika gammal hela tiden, eller varierar åldern, som till exempel på Alfons i Alfons Åberg böckerna, där åldern går upp och ner hela tiden. Harry Potter blev äldre och äldre för varje bok … Blir Saga också lite äldre för varje bok? Hur gammal kan hon bli i bokserien?

– Hon är alltid någonstans mellan fyra och kanske nio. Oftast fem, sex år. Ibland skriver jag ut hennes ålder, ibland har jag bara tänkt den. Ibland blir det tydligt utan att jag skrivit hur gammal hon är. Till exempel när hon slutar i förskolan och ska börja i förskoleklass. Jag har inga planer på att låta henne bli jättemycket äldre. Men vem vet?!

Var uppe på nyår från femårsåldern

– Handlar någonting i böckerna om när du var barn? Var du rädd för dinosaurier när du var liten? Somnade du alltid innan nyårsraketerna smällde av – och hur gammal var du när du firade nyår med raketer vid midnatt för första gången?

– Några saker har hänt. Jag blev sjuk under mitt födelsedagskalas, till exempel. Dessutom önskade jag mig alltid småsyskon. Mina systrar är mycket äldre än jag. Jag brukade nog lyckas att vara uppe på Nyår från femårsåldern. Ha!

Allt ska vara på riktigt

– Händer allt i Sagasagorna på riktigt? Kommer Saga och Samir göra något som är mer “fantasy” som att starta en egen detektivbyrå? Som LasseMaja … Heter det Sagasagor för att det låter kul? Eller ska det komma in sagoväsen och fantasy sedan, som det brukar i sagorna? Superkrafter, feer, alver, troll, drakar, enhörningar … !

– Allt ska vara på riktigt. Men ibland fantiserar Saga en stund. I boken som handlar om kroppen och knoppen bygger Saga och Samir en hinderbana och där tänker de att de ser hajar, att de är på cirkus och på höga berg. Det finns inga planer på fantasy. Saga är tänkt att skildra vardagen, och så ska det förbli.

Kan inte rita

– Vad hade du för böcker när du var liten som du tyckte var kul?

– Jag hade mycket böcker! Minns att jag älskade en bok som heter Johans jul, av Eva von Zweigbergk, om hur man stoppar korv och så vidare. Den var mysig!

– Är du bra på att rita? Emma Göthner som ritar till Sagasagor, hur länge har ni varit kompisar? Vi har en massa Emma-böcker här hemma också, till exempel En mördarkatts dagbok (text av Anne Fine) som är jätterolig. Katten i den bokserien är lite lik Sagas räv. Och när vi såg att du skulle skriva barnböcker tänkte vi direkt att Emma skulle bli bra på att rita till dig! Det var roligt att du valde henne! Hur träffades ni första gången?

-Jag kan inte rita. Men jag älskar att måla och målar ofta abstrakt. Vad kul att ni också uppskattar Emmas penna! Emma fick vi tjata oss till. Jag hade sett hennes tidigare böcker och älskar hur hon ritar barn. Tack och lov sa hon ja, till sist! Emma och jag har ett fint samarbete.

Saga kanske blir trädgårdsmästare

– Vad kommer Saga att bli när hon blir stor?
A) Programledare för Melodifestivalen och känd sångerska.
B) Författare och illustratör.
C) Trädgårdsmästare och en mästare på att odla ekologiska solrosfrön till miljövänlig solrosolja som räddar planeten.
D) Rävräddare och innehavare av ett hem där skadade vilda djur kan vila upp sig, innan de springer till skogs igen.
E) Filmstjärna.

– Haha! Nej, hon blir nog inget av det jag varit. Men kanske trädgårdsmästare? Eller varför inte veterinär?!

Kul se sina böcker på film

– Saga har ju blivit film också, så hon är väl redan filmstjärna, det finns en hel serie med kortfilmer! Hur känns det för dig som författare, och för Emma som ritar stillastående bilder, att se Saga på film? Är det väldigt annorlunda att se sina egna böcker som film?

– Det är så kul! Jag och Emma var högst involverade i hela SF:s produktion. Vi arbetade båda två med filmerna och är så glada över att de finns på Viaplay. Det känns fantastiskt att Saga rör på sig, det berikade verkligen arbetet att berättelserna blev film.

Inspireras framför allt av vardagen

– Hur lång tid tar det att göra en bok, från start till mål?

– Ett år brukar det ta. Det låter kanske längre. Men! Vi pillar en hel del. Hit och dit.

– Vad inspirerar dig som författare?

– Jag läser mycket. Men framförallt inspireras jag av vardagen. Det finns så mycket fantastiskt, otäckt och skoj som händer i livet som man kan använda sig av när man skriver böcker!

Fotnot: Sagasagor är utgivna på Bonnier Carlsens förlag.
Senaste boken om Saga: Sagasagor: Raketer, småfåglar och hungriga dinosaurier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.