Det giftiga äpplet serveras i ny tappning... |
Once upon a time … - “Hungerspelen-Snövit” kan ta vara
på sig själv! Det var en gång en prinsessa som hette Snövit. “Once upon a
time.” Så brukar sagor börja. Det var en gång, Once upon a time är också titeln
på den amerikanska TV-serien som har Snövit som huvudperson. En helt annorlunda
Snövit
än den som vi är vana vid, hon som ligger skendöd i en
glaskista och väntar och drömmer om att få en puss från drömprinsen.
En aktiv hjältinna
Snövit i Once
upon a time är i högsta grad en mobil hjältinna. Hon är beväpnad, förbannad
och farlig. Hon lever i skogen, är klädd som Robin Hood, snor från den onda
drottningen och utmanövrerar med lätthet den stilige prinsen. Hon tycks inte ha
någon svaghet vare sig för äpplen eller glaskistor. Behöver hon bli räddad? Ja.
Men hon vet inte själv om det. För denna Snövit är självförsörjande och kan
själv slåss på liv och död. Vad en sådan girlpower-tjej behöver hjälp med? Hon
- och alla andra människor i Storyville (huvudstad i Once upon a time)
har tappat minnet.
Hela världen behöver räddas
Hela världen
i Storyville behöver räddas, inte bara Snövit - men det är inte en prins som
ska göra hjältedådet. Det är ytterligare en girlpower-tjej: nämligen Snövits
dotter. Hon reser från vår värld till Storyville-världen för att hjälpa
sagokaraktärerna att få tillbaka minnet - och hon har en direkt påverkan på
världen i Once upon a time. Hon får nämligen alla klockor att gå igen.
Ur led är tiden
”Ur led är
tiden”, klagar Hamlet, och grumsar ve och förbannelse om att han är just den
som föddes för att vrida den rätt igen. Snövits dotter Emma konstaterar också
att tiden är ur led - men hon klagar inte på att det är hennes lott att vrida
den rätt. För sådana är de nya girlpower-prinsessorna: de klagar inte. De får
saker gjorda. De bryr sig om kollektivet. Och de är beredda för att slåss för
att rädda hela världen från undergång - eller åtminstone sitt eget land från fattigdom
och frötryck.
Den politiska prinsessan
År 2012
märkte man tydligt hur prinsessan blivit politisk - och politisk aktivist. Ett
och samma år kom tre Snövit som alla var beväpnade och alla var redo att gå upp
till kamp.
00-talet
hade helt annorlunda prinsessor. Mia i En prinsessas dagbok filmerna,
Paige i Prinsen och jag filmerna, Daphne i What a girl wants ---
alla är amerikanska helylletjejer som åker till Europa och blir vackra efter en
obligatorisk gör om mig session. Jo, och så fångar de drömkillen på köpet.
Europa ser ut som om det byggts upp på det allra gulligaste och mest
barnvänliga stället i Disneyland.
Snövit speglar omvärlden
Nya Disney
serien Once upon a time är helt annorlunda- här är Snövit och hennes
dotter ”kick-ass”,en eventuell kärlekshistoria är sekundär och att bekämpa
ondskan och att vrida tiden rätt igen är det primära.
Snövit är
också huvudperson i Spegel, spegel och Snow White and the Huntsman.
Man kan se
Snövit filmatiseringarna som en reaktion på vad som sker ute i vida världen,
utanför Hollywood. Den arabiska våren. Lågkonjunkturer i västvärlden. Att
i-länderna utnyttjar tredje världen och att folk har blivit medvetna om detta.
Vad är det
som tv-tittaren och biobesökaren, “the common man”, kan relatera till? Jo, att
alla ska göra uppror.
Kampsport och byxkjol
Snövit i Spegel,
spegel lär sig kampsport av de sju små dvärgarna och hon är klädd i
byxkjol. Hon ger också drömprinsen en match. När han faller för henne är det
inte för hennes skönhet utan för hennes kung-fu sparkar.
Den onda
drottningen måste stoppas från att ta “the people’s money”.
00-talets
prinsessfilmer utspelar sig i välbeställda, rika länder. 10-talets
prinsessfilmer utspelar sig i fattiga länder där folket svälter. Och i Snövit
land dör naturen under evig snö--- ungefär som i Narnia under den onda
drottningens härskan.
Som
bihistoria är både Snövit och den onda drottningen kär i samma prins.
Det kan bara finnas en drottning
I Snow
White and the Huntsman drivs den onda drottningen av sitt hat mot den
patriarkala överheten. Men ändå kan hon och Snövit inte slå sina påsar
tillsammans - det kan bara finnas en drottning i landet, lika säkert som det
bara kan finnas en “maskot” tjej på den manligt dominerande arbetsplatsen.
Lika säkert som att Princess Leia är den enda tjejen i de första tre Star Wars filmerna.
I Snow
White and the Huntsman får vi se ännu en historia om en Snövit som lärs upp
till att slåss av de sju dvärgarna och hon klär sig enligt samma mode-lexikon
som Jeanne d’Arc.
Den onda
drottningen däremot har en tjusigare modestil och i en scen har hon
frihetsgudinnans gloria runt huvudet. en effektiv symbolisk kritik mot USA och
Wall Street. Hon är en ikon i dubbel bemärkelse.
Snövit kröns
till ny drottning på slutet och hovet finns kvar och strukturen finns kvar. Men
ingen slutkyss med något kärleksintresse (Snövit har två tänkbara kandidater i
denna film, inte en) för vem hon väljer eller omhon väljer över huvud taget är
av sekundärt intresse.
I slutet av Spegel,
spegel gifter sig Snövit och drömprinsen och vi ser i avslutningen av
filmen ett överdådigt hov --- igen. Man ser inte en budgetvariant av hovet för
att “vanligt folk”, de som Snövit har stridit för, ska ha det bättre.
Dystopi-Snövit
10-talets
prinsessfilmer kan ses som en logisk fortsättning på Succén som The Hunger
Games skapade - Suzanne Collins dystopi i tre delar. Dystopier är också en
typ av sagor med en utvald i huvudrollen, hon som ska sätta stopp för en
korrupt regering och ge makt och mat åt folket. Divergent-serien och
Legend-serien har liknande hjältinnor. Dystopi hjältinnorna blir till symbol
för en kamp mot förtryck, på samma sätt som Snövit görs till symbol i de senare
filmerna.
Sätts ut i skogen för att dö
För i ett
framtida diktatoriskt USA behövs en förgrundsfigur, någon som kan skapa ringar
på vattnet. Även huvudpersonen i The Hunger Gamessätts ut i skogen för
att dö - precis som Snövit - men detta i ett modernt gladiator spel och hon
överlever genom att döda sina motståndare i spelet. även om de, liksom hon är
offer. Slutligen i tredje delen av trilogin dödar hon också motsvarigheten till
den onda drottningen i Hungerspelen- triologin.
Inte längre ensamma i världen
Vare sig vi
tänker på den nya Snövit eller på den nya dystopi- hjältinnan så har de alla en
sak gemensamt: de börjar med att vara alldeles ensamma i världen, sedan får de
en familj att ansvara för (sju dvärgar eller en samling omaka, blandade vänner)
och sedan en ännu större familj - hela sitt folk.
När de inser
detta, att de inte är ensamma, utan en del av en större helhet, kan de växa som
människor.
Det är ett annorlunda uppvaknande än att ligga skendöd
i en glaskista --- men det är också ett uppvaknande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.