Medverkande, japanska röster: Kōji Yakusho, Aoi Miyazaki, Shōta Sometani, Suzu Hirose m.fl.
Land: Japan, 2015
Land: Japan, 2015
Distribution: Njutafilms
I människornas värld finns Ren, en nioårig övergiven liten kille som lever på gatan i Shibuya, Tokyo, och hatar allt och alla.
Hans hat blir kvar som en svart skugga i ett skyltfönster. I flashbacks ser man en tid då Ren var lycklig, då hans mamma levde och de lagade mat tillsammans och läste i Moby Dick.
I odjurens värld Jutengai, som existerar parallellt med människornas värld, är det dags att göra upp om vem som ska bli den nya härskaren.
Den nuvarande härskaren, som påminner om den vita kaninen i Alice i Underlandet, har bestämt sig för att bli en gud. Han kan bara inte bestämma sig för vilken gud han ska bli .... (nio år senare har han bestämt sig för att bli beslutsamhetens gud, men sedan ändrar han sig).
De två odjur som konkurrerar om tronen är krigaren Kumatetsu, som aldrig haft en lärling, och Lozen, som har haft massor av lärlingar. Kumatetsu måste åtminstone ha en lärling för att seriöst vara en kandidat till tronen.
Under ett strövtåg i den parallella mänskliga världen stöter Kumatetsu på Ren, och erbjuder honom att bli hans lärling. Ren får ett nytt namn, nya krafter och utvecklas. Men den som utvecklas mest är Kumatetsu. Det verkar som om Kumatetsu ska ha en chans att bli härskare ...
Men alla i odjurens värld är inte glada över att det finns en människa bland dem. Människor bär på ett mörker, som kan förgöra alla djuren och förstöra hela deras värld.
Det visar sig dock att Ren inte är den enda människan i odjurens värld och inte heller den farligaste ...
När Ren blir tonåring besöker han människornas värld allt oftare och blir vän med Kaede, en snäll tjej som lär Ren att läsa. Han minns Moby Dick hemifrån och de läser och analyserar boken tillsammans. Kaede förklarar att människan i boken tror att det är monstret, den stora vita valen, som är motståndaren, men i själva verket är det han själv.
Ren hittar mörkret igen, eller mörkret hittar honom, och han inser att han själv är farlig. Sedan hittar han i odjurens värld en annan människa (eller är det en spegelbild av Ren?) som också vuxit upp utan föräldrar, som har ett stort mörker inom sig och som dessutom har fått stora krafter: han kan få objekt att röra sig av sig själv, han kan skapa illusioner och han kan, om han vill, förvandla sig, till exempel till en val ...
Mycket i filmen pendlar mellan det realistiska och det fantastiska och det är intressant att notera att huvudpersonen lätt kan promenera mellan världarna. Ibland påminner Ren om Mowgli i Djungelboken --- ska han stanna hos Baloo eller ska han välja att bosätta sig i människobyn? Filmen pendlar mellan existentiell ångest, en skör kärlekshistoria och häftiga dueller. Japanerna är onekligen världsbäst på den där unika mixen av supersött och urtufft, liksom mixen av tonårsångest, coming-of-age story och martial arts sekvenser.
Mamoru Hosoda är hitintills känd för filmer med starka kvinnliga protagonister, så den här filmen om en övergiven pojke är markant annorlunda. Det är också intressant att filmen handlar om två antihjältar Kumatetsu och Ren, och de är båda två karaktärer som har många fel, och utvecklingen sker mycket genom att de två grälar med varandra.
Kaede säger i en rörande scen att hon är avundsjuk på deras gräl, för hon grälar aldrig, hon försöker bara vara alla till lags.
I det japanska samhället, där folk likt Kaede hela tiden strävar efter att vara duktiga, att arbeta hårt och att undvika konflikter, kan säkert den här filmen vara extra terapeutisk.
Kumatetsu och Ren är hela tiden så utagerande och säger precis vad de tycker och tänker. Det är därför de fungerar ihop och det är det som gör dem starkare. Det är till slut Kumatetsu som gör att mörkret inom Ren utplånas, så han kan vinna över sin egen personliga vita val.
Det här är en animerad film som passar "alla åldrar" eftersom den går att uppfatta på många olika sätt. Den är både filosofisk och actionpackad, rolig och sorglig, enkel och komplex. Filmen pendlar mellan fartfyllda kampsportsdueller och lugnt sagoberättande med vackra japanska landskap.
Hans hat blir kvar som en svart skugga i ett skyltfönster. I flashbacks ser man en tid då Ren var lycklig, då hans mamma levde och de lagade mat tillsammans och läste i Moby Dick.
I odjurens värld Jutengai, som existerar parallellt med människornas värld, är det dags att göra upp om vem som ska bli den nya härskaren.
Den nuvarande härskaren, som påminner om den vita kaninen i Alice i Underlandet, har bestämt sig för att bli en gud. Han kan bara inte bestämma sig för vilken gud han ska bli .... (nio år senare har han bestämt sig för att bli beslutsamhetens gud, men sedan ändrar han sig).
De två odjur som konkurrerar om tronen är krigaren Kumatetsu, som aldrig haft en lärling, och Lozen, som har haft massor av lärlingar. Kumatetsu måste åtminstone ha en lärling för att seriöst vara en kandidat till tronen.
Under ett strövtåg i den parallella mänskliga världen stöter Kumatetsu på Ren, och erbjuder honom att bli hans lärling. Ren får ett nytt namn, nya krafter och utvecklas. Men den som utvecklas mest är Kumatetsu. Det verkar som om Kumatetsu ska ha en chans att bli härskare ...
Men alla i odjurens värld är inte glada över att det finns en människa bland dem. Människor bär på ett mörker, som kan förgöra alla djuren och förstöra hela deras värld.
Det visar sig dock att Ren inte är den enda människan i odjurens värld och inte heller den farligaste ...
När Ren blir tonåring besöker han människornas värld allt oftare och blir vän med Kaede, en snäll tjej som lär Ren att läsa. Han minns Moby Dick hemifrån och de läser och analyserar boken tillsammans. Kaede förklarar att människan i boken tror att det är monstret, den stora vita valen, som är motståndaren, men i själva verket är det han själv.
Ren hittar mörkret igen, eller mörkret hittar honom, och han inser att han själv är farlig. Sedan hittar han i odjurens värld en annan människa (eller är det en spegelbild av Ren?) som också vuxit upp utan föräldrar, som har ett stort mörker inom sig och som dessutom har fått stora krafter: han kan få objekt att röra sig av sig själv, han kan skapa illusioner och han kan, om han vill, förvandla sig, till exempel till en val ...
Mycket i filmen pendlar mellan det realistiska och det fantastiska och det är intressant att notera att huvudpersonen lätt kan promenera mellan världarna. Ibland påminner Ren om Mowgli i Djungelboken --- ska han stanna hos Baloo eller ska han välja att bosätta sig i människobyn? Filmen pendlar mellan existentiell ångest, en skör kärlekshistoria och häftiga dueller. Japanerna är onekligen världsbäst på den där unika mixen av supersött och urtufft, liksom mixen av tonårsångest, coming-of-age story och martial arts sekvenser.
Mamoru Hosoda är hitintills känd för filmer med starka kvinnliga protagonister, så den här filmen om en övergiven pojke är markant annorlunda. Det är också intressant att filmen handlar om två antihjältar Kumatetsu och Ren, och de är båda två karaktärer som har många fel, och utvecklingen sker mycket genom att de två grälar med varandra.
Kaede säger i en rörande scen att hon är avundsjuk på deras gräl, för hon grälar aldrig, hon försöker bara vara alla till lags.
I det japanska samhället, där folk likt Kaede hela tiden strävar efter att vara duktiga, att arbeta hårt och att undvika konflikter, kan säkert den här filmen vara extra terapeutisk.
Kumatetsu och Ren är hela tiden så utagerande och säger precis vad de tycker och tänker. Det är därför de fungerar ihop och det är det som gör dem starkare. Det är till slut Kumatetsu som gör att mörkret inom Ren utplånas, så han kan vinna över sin egen personliga vita val.
Det här är en animerad film som passar "alla åldrar" eftersom den går att uppfatta på många olika sätt. Den är både filosofisk och actionpackad, rolig och sorglig, enkel och komplex. Filmen pendlar mellan fartfyllda kampsportsdueller och lugnt sagoberättande med vackra japanska landskap.
Odjuret och hans lärling var Japans näst största biosuccé under hela 2015 och vinnare av Japan Academy Prize för bästa animerade långfilm. Det här är en missa-inte-film för hela familjen.
BG
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.