Ett av årets snyggaste omslag. |
Världens största succé - en ny fantasytrilogi från England
Sally Green
Half Bad
Semics
Världens mest sålda debut någonsin. Den nya magiska
succétrilogin intar över 50 länder. Samtidigt.
Half Bad är Sally Greens debutroman och den har redan
hamnat i Guinness rekordbok som den mest översatta romanen någonsin innan
utgivningen. Half Bad trilogin såldes till 50 länder innan första bokens
ens var publicerad i hemlandet England.
En ny, brittisk fantasysuccé
Det märks att man hoppas på en ny Harry Potter succé, albeit
med tre böcker istället för sju i serien, och baksidestexten utlovar “En bok om
häxor utan en enda uggla eller några runda glasögon i sikte. Det nya Hunger
Games misstänker jag …”
Det här ska alltså vara tuffare, för äldre läsare. Men det
hindrar inte att boken har ett starkt Harry Potter komplex. Som till exempel
märks tydligt när Nathan ska hitta den här världens motsvarighet till “Diagon
Alley” ,den hemliga dolda gränden som vanliga mugglare inte ens kan se, och här
ligger Rådet där magiska människor jobbar med dubiös magisk byråkrati (precis
som i Harry Potter världen). Fast här heter inte gatan Diagon Alley och vanligt
folk kallas inte mugglare och man saknar den satiriska humor som J.K. Rowling
hade när hon beskrev vår världs företeelser som EU käbbel och
fotbollshuliganism genom den magiska världens skrattspegel.
När det gäller jämförelserna med Hunger Games - den
serien är inte fantasy utan sci-fi. I dystopier är det vetenskap som i
framtiden ställer till det för, eller räddar, mänskligheten. Inte magi, som i
fantasy. Det finns ingen magi alls i Hunger Games.
En inledning i Du-form
Inledningsvis får vi möta huvudpersonen Nathan i en bur.
Narrativet går i andra person, alltså du-form, vilket är ett ovanligt grepp,
och man blir positivt inställd direkt. Det är inte ofta ungdomsromaner vågar ta
ut svängarna. Man vet inte var buren är, varför Nathan är där eller hur man
kommit dit. Början är kort sagt som den i Mazerunner där Thomas är i en
bur, har tappat minnet och vi vet inte var vi befinner oss eller vad vi ska
göra för att överleva.
Sedan, efter inledningen, spolas det tillbaka, och Nathan
berättar om hela sin barndom och allt som hänt innan han kom till buren, och
det sker i vanlig första person, så där är det språkliga experimentet över.
Historien är också ganska ordinär: Nathan är häften svart och hälften vit häxa.
De svarta är de onda och de vita de goda.
Nathan -
en ny Beautiful Creatures Lena
Nathan är med andra ord precis som häxan/besvärjaren Lena i Beautiful
Creatures, när han blir vuxen (sjutton) kan han gå till antingen den ena
eller den andra sidan. Eller så kan han likt Lena fortsätta att vara en
blandning (Lena har ett öga i varje färg, Nathans ögon avslöjar också att han
är annorlunda och han beskriver sig själv som olivfärgad alltså mellan svart
och vit).
En snäll mormor stöttar Nathan
Beskrivningen av Nathans barndom är ganska ologisk. Hans
mamma är död och hans pappa försvunnen, alltså ännu ett föräldralöst
fantasybarn (big surprise!) och han växer upp med sin mormor och sina tre äldre
halvsyskon (de har en annan pappa). Äldsta systern beskrivs som elak och att
det ska vara konstigt, men med tanke på att de äldre syskonens pappa, en vit
häxa, blivit dödad av Nathans pappa, en svart häxa, och därmed gjort dem helt
föräldralösa, är det snarare konstigt att två av syskonen är så supersnälla och
beskyddande mot Nathan hela tiden. Debbie och Arran gör hela tiden allt för att
skydda Nathan. Debbie är mest en tråkig, snäll tjej som gifter sig lyckligt
tidigt (precis som många av karaktärerna i Harry Potter böckerna) och Arran är
en supersnäll kille som vill bli läkare. Det förklaras aldrig varför de hela
tiden ställer upp för Nathan och skyddar honom, eftersom Nathan ska vara ett så
starkt mörkt häxämne borde han kunna skydda sig själv, och dessutom är han så
jobbig hela tiden att det är svårt att förstå varför Debbie och Arran ens
skulle vilja vara tillsammans med honom.
En söt, vit häxa
I skolan blir Nathan också beskyddad av den söta vita häxan
Annalise. Hon är bokstavligen vit, har ljus hy och vitblont hår och påminner om
honung, både till utseende och sätt. Nathan blir blixtförälskad. Men ni kan
glömma att de åker till något Hogwarts, i den här fantasy trilogin låtsas alla
magiker vara vanliga människor (varför?) och ungarna går också i vanliga
engelska skolor och anstränger sig med att låtsas vara vanliga barn, från fyra
års ålder. Det är ganska konstig att ugnarna inte får någon utbildning i magi,
som ska vara deras viktigaste överlevnadsredskap. Nathan lär sig i alla fall
ingenting i de vanliga människornas skola, han blir mobbad och har
inlärningssvårigheter och när han är sexton kan han fortfarande inte läsa.
Sjutton år - en vattendelare
När häxungarna är sjutton får de sin magiska förmåga
definierad. Precis som i den svenska fantasyboken Cirkeln eller serien X-men
kan alla bara en sak: t.ex. flyga, bli osynlig eller läka.
Nathans goda, snälla mamma, hon som är död under den största
tiden i boken, var specialist på helande. Likaså Nathans goda, snälla mormor.
Debbie verkar mest vara specialist på att vara snäll och lyckligt gift med en
oansenlig man (som inte figurerar direkt i berättelsen). Arran, Nathans gode,
snälle äldre halvbror, ärver den läkande förmågan och han studerar till läkare
i Cambridge. Nathans familj är med andra ord full av folk som är supergoda och snälla och som verkligen
älskar Nathan och gör det lätt för honom. Han har det inte lika tufft som t.ex. föräldralösa J.K. Rowlings
Harry Potter - eller Tess-karaktären i Thomas Hardy romanen och Casual
Vacancy. Eller Charles Dickens Oliver Twist. Eller Tracy Beaker.
Eller vilket övergivet fosterbarn som helst i en bästsäljande engelsk
ungdomsbok av Jacqueline Wilson.
Häxor studerar till läkare i Cambridge
Arran kommer helt klart att göra succé som läkare, medhjälp
av magin kan han förmodligen rädda livet på vem som helst. Även om det säkert
är kul att läsa till läkare i Cambridge - många berömda naturvetare kommer därifrån
- är det ingen speciellt spännande fantasymiljö. Alla häxorna verkar vara så
upptagna med att knata runt i den vanliga välden och låtsas vara vanliga.
Nathan kommer inte att bli helare som sin mamma - fast han
kan läka sig själv, precis som Wolverine gör i X-men - han kommer att
likt sin far kunna förvandla sig till olika djur. Hamnskiftare är inte precis
något nytt inom fantasylitteraturen, och det verkar inte vara någon speciellt
spännande svart egenskap att ha. Nu har ju Nathans pappa lagt till
bonusegenskaper till sin lista genom att döda andra häxor och ta deras
egenskaper - precis som den onde, demonbesatta häxan i Cirkeln (han som
vill döda våra hjältinnor på löpande band och ta deras krafter).
Beskrivningarna av Nathans pappa påminner om de om den onde
pappan i Clary Fray serien The Mortal Instruments, alltså Valentine.
Superond härskare, fast har skaffat barn med en supersnäll tjej. Och hans barn
är seriens huvudpersoner.
Ett återkommande tema i modern framgångsrik
fantasylitteratur för unga är “good girl möter bad boy“ (undantaget Harry
Potter serien och Beautiful Creatures serien)- denna magiska formula
gäller allt från TrueBlood serien till senaste Holly Black serien. Killarna har
carte blanche att bete sig som skitstövlar eftersom de är övernaturliga
varelser.
Här är det återigen samma sak.
En profetia om vem som ska döda vem
Enligt profetian ska den onde magikens barn kunna döda honom
- hans barn och en speciell magisk kniv. Som Nathan råkar tappa när han är ute
och springer i skogarna i Frankrike.
På det hela taget verkar magikerna inte ha så mycket nytta
av sina magiska talanger. Det är inte så mycket superkrafter över det hela.
Magneto hade åtminstone kunnat hitta kniven igen.
Det är också svårt att förstå varför så många bokens karaktärer hela tiden ställer
upp för Nathan, han är mest bara jobbig och självisk. Det går att förstå varför
Nathan blir förtjust i Annalise, men varför blir Gabriel kär i Nathan? Nathan
är sur och gnällig och grinig hela tiden de är tillsammans. Det måste finnas coolare killar att slå följe
med.
Starka kvinnliga karaktärer försvinner
Slutligen till jämförelsen med Hunger Games - Hunger
Games hade många starka kvinnliga karaktärer, Half Bad har inte en
enda. Annalise utmärker sig genom att vara söt, och att likt Törnrosa ligga
i magisk koma och hon måste rädas av Nathan. De flesta kvinnliga karaktärerna
är helare, alltså sjuksystrar, som Nathans döda helgonlika mamma och levande
supersnälla omhändertagande mormor. De onda kvinnliga karaktärerna beskrivs som
fula och jobbiga och de ser ut som… ja, häxor.
När det slutligen kommer in en kvinnlig karaktär som verkar
vara tuff, snygg och INTE helare (tack och lov!) dör hon direkt och hennes död
slarvas bort ganska omgående. Det är inte som i Harry Potter böckerna
eller Hunger Games trilogin där man får stanna upp och tänka till över
de människor som offras under tidens gång, för man ska bara vidare hela tiden.
Det hinner inte bli sorgligt eller spännande.
Half Bad hypen fortsätter
Det är för tidigt att bedöma om Half Bad förtjänar
hypen. Boken slutar mitt i handlingen. Törnrosa sover fortfarande och Nathan
ska rädda henne. En ful häxa håller honom på halster. Och i skogen springer
många olika djur och den magiska kniven är fortfarande försvunnen någonstans i
Frankrike och han har dessutom blivit av med sin nye bästis.
Nathan har alltså en komplett sagolista med grejer-att-göra:
Hitta vapendragare/bäste vän (Gabriel)
Väcka blonda prinsessan (Annalise)
Slåss mot häxan
Hitta magiskt föremål (kniven)
Inte bli dödad av svarta eller vita häxor
Rädda världen står inte med på listan, men det kanske blir
dags för det i nästa volym.
Snyggt omslag
Omslaget är för övrigt bland det snyggaste som gjorts i år.
Det gör att man vill veta mer om skärvorna och den magiska goth tjejen i
viktorianskinspirerad svart långklänning - fast hitintills har jag inte träffat
på henne. Hon kanske kommer fram i framtida volymer.
En blandning av befintlig fantasy och folksagor
Hitintills har Half bad varit som en blandning av en
massa historier som man nyligen har läst. Det varit lite Beautiful Creatures
(svart/vit huvudperson), lite The Mortal Instruments (eller väldigt
mycket: hade Clarys bror Sebastian varit berättare i The Mortal Instruments,
hade han låtit precis som Nathan), lite Star Wars (förutspått
fadermord), lite folksaga (smäll mormor, elak häxa i skogens pepparkakshus -
fast huset är inte gjort av pepparkaksdeg), lite Törnrosa (Annalise),
lite Mazerunner (buren och den oförklarliga början varför berättaren är
i buren) och lite Harry Potter (fast utan att vara föräldralös), lite Cirkeln
(begränsade egenskaper, men man kan döda för bonusegenskaper), mycket
hamnskiftningssnack och inga coola tjejer --- än så länge. Half Bad är hitintills - som bäst - halvbra.
Förhoppningsvis kommer fortsättningen att vara lite mer
originell. Och leva upp till det coola omslaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.