Sommartider med loppis, midsommar och mysrys
Ingelin Angerborn
Gengången
Rabén & Sjögren
Ewa Christina Johansson
Galgbacken
B. Wahlströms
Starka barn med stor empati tar ansvar både för sig själva och för att rätta till fel begångna i det förflutna. Spöken ska hjälpas, inte bekämpas. Här är två spännande svenska sommarrysare för unga läsare, skrivna av Maria Gripes moderna arvtagare.
Ny rysare av Ingelin Angerborn |
Sommarlov med mystiska loppisfynd
Att gå på loppis är numera en populär sommarsysselsättning.
Men se upp med vad du får med dig hem! Du kan bli indragen i ett spöklikt
mysterium … Inledningen till Ingelin Angerborns nya spänningsroman Gengången
består i att Ellinor får ett mystiskt smyckeskrin av en lika mystisk
loppisinnehavare. Smyckeskrinet spelar en melodi från baletten Svansjön,
men ballettdansösen i skrinet kan inte dansa.
Svan söker hjälp
Snart blir saker än underligare: en svan söker kontakt med
Ellinor när hon är vid stranden och Ellinor ser syner från ett rum med ett
piano som spelar samma melodi som den i smyckeskrinet om och om igen.
Balettemat går som en röd tråd genom boken; sin vana trogen presenterar
Angerborn en kvinnlig och en manlig huvudrollsinnehavare. Oliver bor i en stor
villa där det en gång har funnits en balettskola. Mönstret klarnar för Ellinor
--- hon måste hjälpa balettflickan, dottern till balettskolans innehavare, hon
som en gång växte upp i Olivers hus.
Sympatiska unga hjältar hjälper spöken
Förståelse istället för kamp
Hos Angerborn gäller det alltid att förstå och hjälpa de
övernaturliga varelserna, aldrig att slåss med dem eller utrota dem (enligt
amerikansk fantasymodell) och barnet som finns i våra dagar framställs som
starkt och rättrådigt och hjälpsamt. Kort sagt får barnet som läser boken se
sig barn som hjältar som hjälper barn från en annan tid --- barn som kanske är
hundra år äldre, men som till syvende och sist har samma problem som barn i våra
dagar har. Människor förändras mycket lite med tiden.
Mystiska saker händer på midsommarafton
Midsommar på Galgbacken |
Galgbacken är liksom Gengången tänkvärd
läsning för en ung publik. Rysartemat används på ett känsligt och smart sätt.
Ewa Christina Johansson berättar om Lykke som är ute på landet i en sommarstuga
som mamma har hyrt. Det är
midsommarafton och alla som kan sin folklore vet att det händer underliga saker
när det är midsommarafton. Lykke får se
underliga syner, en tjej som ska hängas, och handlingen har en mystisk koppling
till smycket som Lykke fått av sin moster Teddy. Berlocken verkar komma med
uppmaningen att Lykke ska hjälpa tjejen, som även kontaktar Lykke själv i ett
spökes gestalt och kommer med den ena ledtråden efter den andra. Någonting gick
en gång i tiden väldigt fel. Nu ska det rättas till.
Tidsresor och tragisk kärlekstriangel
Egentligen är grundintrigen inte logisk eftersom den
omfattar någon slags tidsresa, att texter i turistbroschyrer och ingraveringar
på gravstenar plötsligt kan ändras och att spöket kan undgå sin tragiska död
(som var resultatet av en kärlekstriangel) och få ett långt och lyckligt liv
istället. Och att spöket kan ersättas med ett annat offer (skulle inte hon i
sådana fall spöka för Lykke istället?). Angerborns spökhistorier är mer logiska
- spöken, ofta spökbarn, kan få upprättelse i efterhand och så småningom ro, de
kan inte plötsligt få ett långt och lyckligt liv som levande människor. Det som
har hänt har hänt i tragiska spökhistorier och det går inte att veva tillbaka
historien (annars skulle inte spökhistorierna vara tragiska) - det är bäst att
lämna tidsresorna till Doctor Who.
Östergötlands magiska landskap
Det finns likheter mellan Gengången och Galgbacken
--- i Gengången läser till och med huvudpersonen en bok skriven av Galgbackens
författare. Båda författarna är från
Östergötland och använder liknande miljöer och de använder det svenska
landskapet på ett magiskt sätt.
Båda författarna har flera liknande böcker bakom sig och
båda kan ses som arvtagare till Maria Gripes magiska realism. Huvudpersonerna
är alltid känsliga, sympatiska och medkännande.
De fördömer aldrig, de försöker förstå och hjälpa. De tar
ansvar och de är omsorgsfulla. De är kort sagt starka barn med integritet, men
det är en inre styrka snarare än en utåtriktad styrka som de uppvisar.
Utsatthet, ensamhet och hjälpsamhet
Teman som utsatthet och ensamhet och ansvaret för att hjälpa
går igen, liksom gengångarna. Det poetiska språket och den komplexitet som
Gripe ofta använde sig av finns inte i dessa nya mys-rys böcker, med betoningen
på “mys”, men människor är sig på något sätt sig lika i alla tider.
Tillsammans är vi mindre ensamma.
Belinda
Graham
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.