Dränkt
Näcken kommer tillbaka i en modern, svensk skräckroman
Dränkt - en Stockholmsroman |
Frida Andersson Johansson
Dränkt
Stimpla Publishing
Du ska möta en lång, mörk, främling. Frida Andersson Johanssons skräckdebut
är ett exempel på den diskbänksfantasy som svenska författare gör så bra. Svensk
folklore bjuder på en hel del obehagliga obehagliga figurer, medan den
amerikanska brukar hålla sig till säljande vampyrer och zombies. Men precis som
den internationella skräckgenren handlar det här till syvende och sist om
samhällkritik.
Dränkt är som en Cirkeln för vuxna – eller snarare som barnboksserien
PAX. Samma grepp, men inte längre en
ungdomsroman eller en barnbok, men här har vi åter igen skräckgenren uppdaterad
med gammal svensk folklore och här lurar Näcken sina offer med vackert fiolspel.
Mytologin om Näcken och Bäckahästen är en viktig hörnsten i denna roman,
med en ganska långdragen, händelselös upptakt, där huvudpersonen Unn dras in i allt
konstigare händelseförlopp.
Unn ser sin granne tillsammans med en kvinna som samma natt rapporteras som
saknad hos Missing People. Hon dras till honom, eftersom han spelar vacker
musik och har både attraktiva och skrämmande drag.
Kort sagt: Unn är en av alla dessa romankaraktärer som möter en lång mörk
främling. En mystisk ”bad boy” som kommer in i en trevlig tjejs liv och ställer
allt på ända. Kalla honom Edward, kalla honom Christian, han tycks muta sig in
i alla fantasyberättelser (och några icke-fantasy berättelser) som finns på
bästsäljarlistorna.
Unn är ganska vanlig romankaraktär, singel, pratar mycket med tjejkompisen Jessika,
och är mest av allt upptagen med att ta sig fram i karriären och få hand om ett
stort projekt på jobbet. Men Unn förändras under romanens gång, hon visar sig
vara lyhörd för övernaturliga fenomen, och istället för att bli glad över detta
(som de utvalda i PAX eller Cirkeln) oroar hon sig för att inte vara normal.
Hon vill inte bli galen och hon försöker ta reda på vad som orsakar
hallucinationerna – på rationellt sätt.
Civilisationen med en upplyst och rationell nutid ställs mot naturens
icke-rationella och obändiga vara, på samma sätt som i romantikens litteratur.
Vi må tro att vi är civiliserade och står över allt det där andra – men det är bara
en tunn fernissa.
På traditionellt vis använder också Frida Andersson Johansson skräckgenren
för att kommentera och kritisera samtiden. Dränkt är en effektiv kritik mot
samtidens hets efter det perfekta livet. Allt ska visas upp på Facebook att vi
har full poäng i karriär, kärlek och självförverkligande. Den snygga bilden på
ytan. Snygg är också svensk folktros återkomst till skräckgenren, och
omformandet av gamla kända motiv så att de blir författarens egna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.