måndag 18 november 2013

Recension: Lyssna på djuren

50 fascinerande djur, som låter …

Djuret talarDjuret talarMartin Widmark, Jan Pedersen
Lyssna på djuren
Max Ström
Lyssna på djuren är inte en uppföljare till Doctor Doolittle - nej det är mycket bättre än så! Man får höra djurens faktiska röster utan mellantolkare … Det är fantastiskt med djur. Det är fantastiskt kul att lära sig fakta om alla olika typer av djur som finns i världen, från Oceanien till Antarktis och att titta på proffsiga naturfoton. Men det roligaste med djur? Det är kanske just hur de låter …
I Lyssna på djuren med text av LasseMaja-författaren Martin Widmark och vackra naturfoton av Jan Pedersen kan man förutom att läsa om och titta på djuren även lyssna på dem … Boken är batteridriven med vanliga batterier och det är lätt att ta fram det ljud man vill lyssna på och lyssna på det igen och igen … till många föräldrars lättnad och glädje finns det även ett uttag för hörlurar till boken. För man vill lyssna på några av de knasigaste lätena flera gånger!
Näsapan gör ett ljud som påminner om en lastbilstuta. Motorcykelgrodan har fått sitt namn av en mycket speciell anledning --- den låter som en motorcykel som växlar upp! Koalan är ganska tystlåten av sig men har ett knarrande läte som hävdar dess revir. Pingviner låter väldigt olika om de är åsnepingvin, kungspingvin eller macaronipingvin.
Gissa vem som låter som en skriande åsna? Förutom en sida med löpande text om varje djur finns även en sida med kul fakta --- och två sidor med härliga färgfoton. Snabbfakta om pingviner upplyser en till exempel om att det finns 18 pingvinarter i världen. Och att dvärgpingvin blir 35 cm hög och väger 1,5 kilo medan kejsarpingvinen kan bli 120 cm hög och väga 37 kilo. En leopard kan bära sin egen vikt i munnen och samtidigt klättra i berg. Eller i träd. Pälsens fläckar är runda och en svart leopard kallas för en panter. Samtidigt kan man lyssna på revirlätet och varningslätet. Bra att känna igen, inte att rekommendera att gå för nära.
Djuren är indelade geografiskt. Det är bara att öppna boken och bekvämt och ofarligt resa runt och hälsa på 50 olika djur, jorden runt, och lyssna på vad de har att säga … En del jagar, en del söker kontakt, en del hävdar revir och andra pratar med sina ungar. Lite grann som människor alltså!
En härlig resa både fotografiskt och ljudmässigt, utlovas!

Belinda Graham