lördag 30 november 2013

Film: Song for Marion - den sista kärleken är också vacker!




Song for Marion
 
- den sista kärleken är också vacker!
 
 
En julsaga av Charles Dickens är än idag en av världens mest populära berättelser - den handlar om hur Ebenezer Scrooge, en ensam snål och sur gubbe, vågar ge sig ut i livet och bli en nyttig och positiv del av ett större sammanhäng, av samhället i stort. (Vilket inte hindrar att några av de bästa komiska poängerna görs när Scrooge spelar rollen av “grinig gammal gubbe”).
 
 
 
 
En modern julsaga
 

Song for Marion följer samma formula som En julsaga. Terence Stamp spelar Arthur, som är precis som Scrooge när det gäller att fjärma av resten av världen och leva som om “every man is an island” (tvärt emot John Donnes recept!). Han skriker  visserligen inte humbug men han skriker däremot “bugger off” till folk som sjunger utanför hans hus --- och det är inte ens “Christmas carols“, vilket original-Scrooge hatade.

 

Undantaget som bekräftar regeln

 

Arthur har däremot gjort ett undantag i livet: han har släppt in Marion (spelad av Vanessa Redgrave)  till sin hårt avfjärmade sfär. Han har en person som är nära. Alla andra spelar ingen roll. Och “alla andra” inkluderar även sonen. När den enda person de har gemensamt dör förlorar de kontakten. Och Arthyr blir en 100%-ig Scrooge karaktär, alltid sur och butter och nu utan kontakt med någon över huvud taget.

 

Nuets pigga ande ringer på

 

Men liksom ett spöke och tre julandar skakar liv i Scrooge och får honom att bli en del av samhället så kommer en pigg och positiv ung körledare, likt en godmodig ande av nuet, och skakar liv i Arthur och tvingar ut honom ur sin bubbla av svårmod, sorg och surhet. Liksom julens andar i Charles Dickens En julsaga drar hon sig inte för att ringa på mitt i natten. “Du sover ju ändå inte”, konstaterar hon nytert.

 

Att vara i sin egen sfär

 

Genom den största delen av filmen är Arthur avfjärmad. Han har ständigt något mellan sig och alla andra. En mur, ett stängsel, en husvägg eller en rumsavdelare. När hela familjen ska umgås och baka umgås hela familjen och Arthur ser till att hamna i en  egen del av bildrutan, avklippt från de andra genom en innervägg.

 

Till och med när det är konsert utomhus hamnar Arthur bakom en hög häck eller en pelare och är återigen rent bildmässigt innesluten i sin egen lilla värld -vilket understryker hur han är som person.

 

 

Att våga stå oskyddad utan rädsla

 

I slutet av filmen - och med den goda körledarens hjälp - klarar Arthur, som har scenskräck  (och möjligen också sångskräck), av att stå på scenen och sjunga solo inför en publik. Helt oskyddad och inte avfjärmad från andra människor. Det hela är som en framgångssaga i BBC-serien kören med Gareth Malone, där musikens helande kraft får allt från skolungdomar till unga soldatfruar att överkomma sina rädslor.

 

 

Absolut gehör för gamla människor!

 

Körledaren i filmen har däremot absolut gehör för gamla människor, en ofta bortglömd del av samhället. Medan mycket av populärkulturen - och även finkulturen - handlar om den första kärleken så är det få verk som handlar om den sista, “tills döden skiljer oss åt“, och vad den stackars överlevaren ska göra. Song for Marion blir därmed till något mycket mer än ännu en “kören-pastisch”, den blir till En modern julsaga, utan jul, men med stämning. Charles Dickens skulle kunna applådera förnöjt från sin himmel - även om han själv oftast höll sig till den första kärleken som tema.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.