tisdag 5 augusti 2014

Rod Stewart: Min Självbiografi

Ett liv med fotboll, bilar och tågmodeller

Musiken på undantagMusiken på undantagRod Stewart
Min självbiografi
Översättning: Ulf Gyllenhak
Norstedts pocket
“För att vara nöjd med livet behöver man tre saker : ett arbete, en idrott och en hobby.” Pappa vet bäst. Rod Stewart citerar sin pappa när han skriver detta och förklarar att han klarat sig bra tack vare detta rådet.
Arbete: sångare
Idrott: fotboll
Hobby: tågmodeller
Inga resor utan tågmodeller!
“När jag är ute och reser har jag med mig madrasserade resväskor, med färger och verktyg och den modell som jag arbetar med för tillfället. De större byggnaderna gör jag i sektioner och sedan sätter jag ihop dem när jag kommer hem. De där resväskorna färdas över hela världen. När vi planerar vilka hotell vi ska boka under våra turnéer beställer vi ett tillräckligt stort bord och bra belysning och från Jakarta till Saskatoon har jag fördrivit många fridfulla eftermiddagar med modellbygge.
När jag är hemma uppfattar jag en dag som botkastad om jag inte har tillbringat åtminstone en liten stund med mina modeller. Min hustru Penny gillar det eftersom det innehär att jag håller till uppe på vinden och är ur vägen ett tag.”
Mr Rochester gillade också att ha sin partner på vinden och ur vägen ett tag.
Rod - en pinsam pappa
Stewart påpekar att hans barn säger rätt ut att de tycker att pappa är pinsam. Men pinsammare än tågen är intresset för bilar, och det uppskattas inte att bli skjutsad till skolan i en svindyr bil, typ en ljusblå Lamborghini, som ser ut att komma direkt från Miami vice.
Rod Stewart skriver med en uppfriskande uppriktighet och humor om livets toppar och dalar i smått och i stort.
Den som väntar sig en bok om Musiken blir möjligen besviken. Boken handlar lika mycket om fruar och flickvänner och barn ( just nu: åtta barn och ett barnbarn) och lika mycket om fotboll (orsaken till första skilsmässan: den amerikanska hustrun förstod inte Rods passion för fotboll - och han förstod i sin tur inte hennes passion för parapsykologi och hokus pokus) och lika mycket om bilar. Mötet med första bilen får lika stor plats som mötet med första flickvännen. Varje ny kärlek, alltså varje ny bil, beskrivs ingående. En gång var Rod otrogen: han köpte en Porsche. Annars har han hållit sig till italienskt. Ferrari och Lamborghini. Som senaste frun Penny gärna får fickparkera, eftersom hon kör (och parketrar ) bättre än han själv. Och han är rädd om lacken. Annars handlar Rod Stewarts självbiografi också om alla musikerkompisar, från Freddy Mercury till Elton John, och som sagt, om tåg.
“Sex, drugs and rock n roll?” Visst. Men mest av allt blir det: fotboll, bilar och tågmodeller!
Belinda Graham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.