onsdag 6 augusti 2014

Mr. Selfridge --- Shopping som ett drama à la Shakespeare





En fantastisk ensemble i säsong två av Mr. Selfridge. Det är 1914 och dags för "The Great War".


 

 
Selfridges: One man's dream!

"The customer is always right!". "Are you going to provide a World Class Service today?"

Dessa motton som alla kan idag, myntades av Mr. Harry Selfridge.

Mannen som 1909 grundade varuhuset Selfridges i London.

Mannen som gjorde shopping till ett nöje.

Mannen som jobbade sig upp från scratch, blev superrik och sedan förlorade allt igen.

 

En Askungesaga tur-och -retur


Historien om Mr. Selfridge är en Askungesaga tur och retur, vad man på engelska kallar "rags-to-riches and back to rags again". Från trasor till rikedom och tillbaka till trasor igen. Ungefär som i en tragedi av Shakespeare. Men Mr. Selfridges arv, det stora varuhuset, lever kvar, och gör fortfarande shopping till ett nöje, till underhållning, till ett drama.

 

Parfymerna vid entrén


Mycket som vi idag tar för givet var Mr. Selfridge först med. Han tyckte inte om stanken från allt hästbajs på gatorna (1909 var hästar vanligare än bilar) --- hur skulle man avhjälpa det? Svar: ha alla parfymdiskarna precis vid ingångerrn till affären!

Än idag har alla stora affärer parfymer och skönhetsprodukter vid ingången. Idag behövs det inte för hästbajsets skull, men det ger fortfarande den där lyxiga känslan av att man går in i en annan värld, som Tusen och en natt och Aladdins grotta, för att använda Mr Selfridges egna metaforer.

Selfridges skyltfönster var uppbyggda för att berätta en historia. Selfridges hade de största skyltfönsterna i London. Man kunde gå från fönster till fönster "fönstershoppa" och samtidigt se ett drama utspela sig.

Idag är snygga skyltfönster för fönstershopping och för lockelse en självklarhet.

 

 

"Display, Diversify & Demonstrate".


Selfridges trodde starkt på 3D metoden: "Display, Diversify & Demonstrate".

"Display": 1909 i London var det inte vanligt att man kunde se varorna och interagera med dem. Att se saker, att kunna röra vid dem och prova dem, uppmuntrade spontanshopping, istället för att bara beställa vad man ville ha över en disk.

Selfridges erbjöd också något nytt i och med en öppen planlösning. Man kunde se över hela golvet, inte bara nöja sig med en liten del i taget. Displayen lockade.

 

"Diversify": Att ha många olika saker var den demokratiska metoden. Alla skulle ha råd att shoppa på Selfridges. Hade man sparat ihop ett pund och skulle ha parfym till sin flickvän eller sin mamma skulle man få en fin present och fin service för sitt pund. Kändisar och aristokrater som spenderade 100-tals pund på exklusivare parfymer, det allra senaste och modernaste, fick samma fina service. Men det skulle finnas dyrare varor för dem att handla.

"Demonstrate": Demonstrationerna drog mycket folk till affären. Och Selfridges hade alltid de största kändisarna på plats! När t.ex. tennis skulle demonstreras var det Suzanne Lenglan, som vunnit Wimbledon fem gånger, som demonstrerade racketar och bollar. I diverse prisklasser.

Displayen i fönstret var en blomma uppbyggd av tennisracketar och tennisbollar.

Från glassbar till meditationsrum


På Selfridges hade man aldrig tråkigt. Det fanns också café, glassbar, restaurang, frisör och mycket annat man kunde ta igen sig med mellan shoppingen.

Idag finns det till och med meditationsrum på Selfridges.

Displayen på världens största skoavdelning är som att gå igenom galleri efter galleri med snygga skor i diverse prisklasser. Alla satsar inte på £800 skorna. Det finns 100.000 olika par att välja bland och det säljs 7000 skor i veckan. Detta är världsrekord. Fortfarande kommer kändisar till Selfridges. Fortfarande finns det demonstrationer.

 

Fem minuter extra att leva


Originalklockan hänger kvar vid ingången vid dagens Selfridges. Det sägs att Mr. Selfridge alltid ställde klockan fem minuter för snabbt, för att få fem extra minuter att leva.

Mr. Selfridge som drama är den mest älskade och omtalade serien sedan Downton Abbey --- en dyr och lyxig serie som har producerat det största "stage set" för en serie, någonsin. Man har nämligen byggt upp hela Selfridges. Komplett med en kopia av originalklockan, marmorgolv och färgade glasfönster. (Att filma i det verkliga varuhuset vore ju otänkbart, där går folk och shoppar hela dagarna och dessutom har mycket förändrats på hundra år).

Medan den första säsongen koncentrerar sig på att etablera varuhuset och att få dit en ny kändis för "demonstrationerna" varje vecka, så koncentrerar sig den andra säsongen av Mr. Selfridge på hotet från kriget och hur det påverkar personerna i serien. Vilka ska gå med frivilligt i "The Great War" (idag First World War) och vilka ska stanna hemma?

En möjlighet att åka utomlands


Glädjen och naiviteten hos de som går med är uppenbar --- och sann. De flesta trodde att kriget snart skulle vara över. Redan till jul. Och de flesta hade aldrig varit utomlands. De såg det som ett äventyr. Att de skulle få åka till Frankrike! Se något, uppleva något. Ungefär som man tänker på en semester idag.

För de som väljer att stanna kvar finns alltid faran att bli sedd som feg.

En verklig intrig, som tyvärr inte finns med i serien, var att Mrs. Selfridge tog sig an de som skadades i kriget på familjen Selfridges lantgods och omvandlade godset till ett sjukhus under fyra år. Ungefär som Lady Cora Crawley gör i serien Downton Abbey, även detta baserat på en verklig intrig. Verklighetens Mrs. Selfridge dog på kuppen i sviterna av sitt välgörenhetsarbete. Hon drabbades av spanska sjukan, en sjukdom som tog nästan lika många offer som kriget.

Belgiska flyktingar


Miss Mardle i serien Mr. Selfridge tar in flyktingar i sitt hus, och får en amorös belgisk musiker på halsen. När det gäller belgare och England: Det var förresten så Hercule Poirot, Agatha Christies berömde deckare, hamnade i England. Som krigsflykting, under "The Great War".

Även kärlek på jobbet finns med i serien Mr. Selfridge. Agnes personifierar på många sätt den amerikanska drömmen, fast hon är från East London, och gör kometkarriär på jobbet på Selfridges, men samtidigt hamnar hon i en romantisk triangel. Både Victor Corleano, den snygge italienaren som har hand om restaurangen, och den tjusige designern, fransmannen Henri Leclere, är förtjusta i Agnes.

Vem ska hon välja? Kommer förresten någon av hennes båda friare att överleva "The Great War"?

 

Jämlikhet och jämställdhet


Medan alla i familjen Selfridge är verkliga personer så är de flesta av de anställda fiktiva personer, men de representerar de som jobbade på Selfridges under de tidiga åren. Massor av statistik finns bevarad. Som att Selfridges fick ihop ett helt regemente under kriget. Och att kvinnor fick ta männens jobb, även på lastkajen. Plötsligt öppnades alla jobb för alla. Mr. Selfridge trodde på jämlikhet och jämställdhet och var för kvinnlig rösträtt. Liksom han var för att alla människor, inte bara rika människor, skulle vara välkomna i en fin affär. Tidigare hade shopping varit en "snobb-sport".

Mr. Selfridge var på många sätt före sin tid. Nu har tiden hunnit ikapp. Det kanske var symboliskt på något sätt att han alltid satte klockan fem minuter för snabbt?

Selfridges är "One man’s dream"!

 


 

 

 

 
Boken av Lindy Woodhead

 

Källor:

Lindy Woodhead

Shopping, Seduction and Mr. Selfridge

Profile Books Ltd

 

Kate Brooke, Andrew Davis, Kate Riordan

Mr. Selfridge

Based on: Shopping, Seduction and Mr. Selfridge by Lindy Woodhead

ITV, Universal Sony Home Entertainment

 
Verklighetens Selfridges på bröllopsdagen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.