lördag 22 oktober 2022

FOREVER PIAF, Lorensbergsteatern, Göteborg den 21 oktober 2022 – genialiskt med två Édith Piaf på scenen samtidigt

 



Regi: Rikard Bergqvist
Manus: Rikard Bergqvist
Skådespelare: Beata Ernman, Malena Ernman, Björn Kjellman med flera.
Scenografi: Mats Sahlström
Koreografi: Annika Lindqvist
Musikaliskt ansvarig: Kristofer Nergårdh
Översättning av sångtexter: Rikard Berqvist

Forever Piaf spelas varje torsdag-lördag till och med den 19 november 2022.

Hur känns det att se en stjärna födas? Hur kändes det för dem som drabbades av kraften i den nya stjärnan Édith Piafs röst, sångerskan som kom från ingenstans och tog Paris och Frankrike och sedan Hela Världen med storm? Den känslan får man uppleva i musikalen Forever Piaf. Beata Ernman bara ÄR Édith Piaf. Hon sjunger, dansar, skådespelar … och hon ÄR en tonåring som går till en ny existens som stjärna. Det känns som ett privilegium att få bevittna det.

Beata Ernman som den unga Édith Piaf, Malena Ernman som den äldre Édith Piaf. Vanlig biopic logik säger att först möter vi en och sedan nästa inkarnation. Men här är båda Piaforna på scen praktiskt taget hela tiden. Ofta kommenterar de samma händelser och samma personer, som de minns på helt olika sätt. När Malena-Piaf gråtmilt talar om sin bästa vän, inflikar Beata-Piaf att vännen är en parasit som bara hänger på och viggar pengar. När Malena-Piaf talar om den stora kärleken till en man, påpekar Beata-Piaf att han gick väl an för stunden, men någon kärlek var det absolut inte fråga om … Alls.

Skapade myten om sig själv och det franska musikundret

Det finns många myter kring Édith Piaf. Det är mycket möjligt att hon skapade de flesta av dem själv. Edith Piaf om någon visste hur man skapar en image. Hon skapade nästan helst själv den franska musikundret. (Om Édith Piaf hade läst den meningen hade hon sagt: “Stryk ordet nästan!”). Hon upptäckte Aznavour, Gréco, Montand… nej förresten, stryk det. Hon skapade dem. Gjorde dem till stjärnor som hela världen kunde avnjuta.

Édith Piafs tid och hennes liv går inte att särskilja från existentialismens höjdpunkt i Frankrike med dess obändiga frihetskrav. Det essentiella var att välja ett sant och autentiskt liv – och sann och autentisk konst. Det hindrar inte att den sanna och autentiska konsten också är folklig, populär och ack så säljande. Den är inte bara till för en procent av populationen. (Något som många skulle kunna dra lärdomar av idag – inklusive pjäsförfattare och regissörer).

Dubbla Piaf – ett genidrag

Att ha två Piaf på scenen samtidigt borde inte fungera – men det gör det. Det är genialiskt. De kompletterar varandra och kan ha en dialog – och båda två kan sjunga de odödliga klassikerna. Men de bästa musikaliska ögonblicken går onekligen till Beata-Piaf. Hon har både “rätt utseende” och “rätt musikaliska tendresse” för att ge illusionen av en äkta Piaf. Även om hon sjunger klassikerna i svensk översättning.

En stor ensemble stödjer de båda Piafforna och alla spelar de flera olika roller, de byter snabbt kläder, peruker, dialekter … Björn Kjellman spelar allt från Jean Cocteau till Édith Piafs farmor, en gammal bordellmamma, som tog hand om Édith som liten.

En jukeboxmusikal av hits

Forever Piaf är en smart jukeboxmusikal full av idel hits. Om man skulle ha fått önska något … så är det att fler av Édith Piafs (i Sverige) mer okända hits hade fått ta plats. För i en hyllningsföreställning till Piaf – vad hade passat bättre än att ösa ur Édith Piafs guldgruva från 1940-talet? Édith Piaf är mer än La Vie En Rose och Non, Je Ne Regrette Rien.

Girlpower övertrumfar tragedifälla

Ett stort plus i kanten är att musikalen inte går in i tragedifällan som så många andra skildringar av framgångsrika kvinnor. Édith Piaf hade en tuff barndom och ett tufft liv och hon tog emot många smällar. Både fysiskt och emotionellt. Men föreställningen går aldrig i fällan att göra Édith Piaf till ett offer, här får vi se en människa som lever ett autentiskt liv på sina egna villkor, det är ingenting tragiskt med det … oavsett vad som händer.

När Édith Piaf hoppar upp ur graven, tar en cigg och en drink och börjar berätta sin egen historia på sitt sätt … Då väljer hon att göra myten om sig själv till en triumf. Och det är helt rätt. En musikal som heter Forever Piaf ska vara Girlpower och en hyllning till livet och musiken – genom två starka Girlpower-kvinnor. Ernman och Ernman.

Det här är bland det bästa som kultur-och -nöjes-Sverige har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.