Albert Edelfelt har tillbringat sommaren i Paris. Nu är det dags för honom att inta Göteborg – med besked!
Albert Edelfelt är en av Finlands mest älskade konstnärer. Han tillhör inte den skara som blev erkänd först efter sin död, han njöt av att tidigt bli erkänd både på den nordiska och på den internationella konstscenen. Hans livsfilosofi och måleri enkapsulerar vad många moderna människor brottas med, motsättningen mellan två motpoler.
Eller vad som brukar marknadsföras som motsättningen mellan två motpoler. Stad och land. Karriär och familj. Ska man välja ett urbant, snabbt liv, eller ett lantligt, lugnare liv? Mer karriärframgångar eller mer familjemys? Kultur eller natur?
Det bästa av två världar
Albert Edelfelt valde det bästa av två världar. Allt behöver inte delas upp i motpoler och motsättningar. Man behöver inte välja det ena eller det andra.
Ja, Edelfelt frotterade sig med gräddan i Paris under slutet av 1800-talet, men han var också hemkär och älskade sitt Finland och målade slående tavlor av det unika finländska landskapet. Han målade drottningar och lantarbetare. De fattiga och de rika. Konstnärsvänner och bohemer, liksom finländsk skärgård och kämpande fiskare. Han målade Finland – och han målade Paris. Han lyckades med konststycket att både ha kakan och att äta den. Hela tiden med det bästa av två världar.
Vänner i Göteborg
I Albert Edelfelts värld ingick också Göteborg. Han var nära vän med konstmecenaterna Pontus och Göthilda Fürstenberg och hans första konstutställning i Göteborg skedde redan 1884.
Den senaste Göteborgsutställningen Albert Edelfelt – Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa tillbringade sommaren på Petit Palais i Paris, och nu är det dags för utställningen att charma Göteborgsbesökarna.
Hjälpte vänner från Finland att nå framgång i Paris
Albert Edelfelt banade väg för många finländska konstnärer. Han hjälpte dem att få kontakter i Paris och att lyckas bättre som konstnärer. Edelfelt räknas till de nordiska pionjärerna när det gäller att söka sig utåt, till kontinenten, och när det gäller att ta in och att ta hem internationella strömningar och idéer till Norden. Edelfelt spelade en betydelsefull roll under världsutställningarna i Paris 1889 (samma år som Eiffeltornet uppfördes) och 1900.
Vardagliga scener och konstnärsporträtt
Edelfelts motivvärld omfattar många rörande och vardagliga folklivsscener i den finländska skärgården. Men dessutom prestigefyllda societetsporträtt och storslaget grandiost historiemåleri (en genre som sjöng på sista versen vid den här tiden) och många illustrationsuppdrag.
Många har väl hört ramsan “Rida, rida ranka, hästen heter Blanka …” Edelfelts berömda målning har varit illustration till denna ramsa, liksom ett känt bokomslag.
Var i en krets av trendsetters
Edelfelts stora kontaktnät av konstnärer, författare, musiker, konstsamlare och andra kulturpersonligheter påverkade inte bara andra utan också hans egen konst.
Många av hans målningar ger personliga och privata inblickar i de konstnärskretsar fyllda med kändisar som var den här tidens trendsetters och innefolk – en krets som Edelfelt inte bara betraktade och målade av, utan en krets som han även var en del av.
Kända verk i utställningen
På utställningen finns verk från Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneums samt från franska och nordiska museers samlingar. Dessutom visas verk från många offentliga och privata samlingar i Finland och utomlands. Totalt visas ett 80-tal verk.
Mycket kända verk i utställningen är bland andra Drottning Blanka (1877), Ett barns likfärd (1879), Lekande pojkar på stranden (1884), I Luxembourg-trädgården i Paris 1887) och Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka,1887).
Tidlös och personlig favorit
Men alla har – och får – sina favoriter i samlingen. Även de som länge arbetat med den. Curator Eva Nygårds berättar under invigningen om sin personliga favorit, Edelfelts lilla porträtt av sin syster i profil. Utsökt arbete – och dessutom personligt. Det här kunde lika gärna ha målats under renässansen, det här är rena, tidlösa skönhetsideal. Men kärleken till en älskad syster är personlig och unik i just denna tavla. Som råkar vara den allra minsta i hela utställningen. Den mäter ungefär femton gånger tjugo centimeter. Missa inte!
Höstens stora begivenhet
Curators för utställningen är Ateneums amanuenser Anne-Maria Pennonen och Hanne Selkokari tillsammans med Anne-Charlotte Cathelineau från Petit Palais i Paris och Eva Nygårds från Göteborgs konstmuseum.
Utställningen invigdes med stråkkvartett och tal av museichefen Patrik Steorn och den finländska ambassadören Maimo Henriksson.
Det här är höstens stora begivenhet på Konstmuseet iGöteborg, och utställningen kan ses till och med den 12 mars 2023.
Rikligt illustrerad bok
I samband med utställningen ges det även ut en inbunden bok på 200 sidor som sprider nytt ljus över Albert Edelfelts tid och liv och konstnärskap.
Boken är rikligt illustrerad och ger en intressant och ingående bild av en person och ett konstnärskap, såväl som en hel epok. Boken finns även i en engelsk utgåva, med titeln: Albert Edelfelt – A Modern Artist in Fin-de-Siècle Europé (Ateneum).
Författare är Marina Catani, Eva Nygårds, Anne-Maria Pennonen, Hanne Selkokari, Patrik Steorn och Maria Vainio-Kurtakko.
Rekommenderas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.