Kate Winslet spelar servitrisen Ginny i Wonder Wheel. |
Regi: Woody Allen
Foto: Vittorio Storaro
Titel: Wonder Wheel
Medverkande: Kate Winslet, Justin Timberlake, Juno Temple, Jim Belushi m.fl.
Land: USA, 2017
Scanbox Vision
Kate Winslet är överjordiskt vacker. Och en lysande skådespelerska. I filmen Wonder Wheel är hon närmast självlysande. Vittorio Storarors ljussättning av hela Wonder Wheel är så kärleksfullt och omsorgsfullt gjord.
Varje film som Storaro stått för fotot på är något alldeles enastående. 1900. Dick Tracy. Tosca.
Hans bredd när det gäller att välja genrer är stor - men man känner alltid igen storheten i ett Vittorio Storaro foto!
Storheten i manuset ... är det sämre bevänt med. Woody Allen har börjat kopiera och plagiera sig själv, alldeles för många gånger. (Winslets roll är t.ex. en kopia av Cate Blanchets Oscarsbelönade roll i Blue Jasmine). Berättarrösterna är irriterande. När det är vackra bilder vill man njuta av dem --- och ingenting är mer irriterande än en film som inte kan visa vad den vill säga utan måste ha en berättarröst! Show! Not tell!
Det blir ännu sämre av att det är Justin Timberlake som står för berättarrösten. Han är den obligatoriske självgode författaren som är med i så många Woody Allen filmer ... Och han klarar inte rollen.
Manuset som diskuterar dramatik och dramats regler grundligt, klarar själv inte av dramatiken och den klassiska "story arc" som ett drama kräver. Det rinner bara ut i sanden. Ironiskt med tanke både på temat och med att berättaren är en livvakt, Kung av Sand, som mest av allt sitter på sin tron (badvaktstornet, på en strand, full av sand ... och väntar på regniga dagar. För det är då han kan smita från jobbet och vara med sin käresta ...
En av dem i alla fall. Han får ihop det både med Ginny (Winslet) och hennes styvdotter Carolina (Temple) som är på flykt från maffian.
Det är dramats svaghet. VEM vid sina sinnens fulla bruk flyr från maffian genom att ta till Cony Island? Det är liksom så lätt att hitta Carolina, eftersom ...
A) Hon är hos sina föräldrar (pappa och styvmamma)
B) Hon jobbar på samma ställe som styvmamman
C) Hon försöker inte gömma sig det minsta övertygande, utan jobbar som servitris, går på kvällskurser för att bli engelsklärare och dejtar en massa olika killar. Inklusive Timberlakes badvakt.
The Sopranos i sin svarta maffiabil har ett lätt jobb att hitta henne och likvidera henne.
Och så pratas det så mycket om "tragic flaw" men det är bara de båda kvinnornas "tragic flaw" som diskuteras och de "straffas" (Carolina med döden) på olika sätt --- men Timberlakes bortskämde drama-badvakt kommer undan. Scot free. Han verkar inte ens inse att det är han som ställt till med allt. Först genom att dejta två kvinnor i samma familj. Sedan genom att lämna Carolina på en pizzeria, där det är lätt för maffian att fööja henne och döda henne. Han kunde åtminstone skjutsat henne till ett säkert ställe efteråt.
Det är nästan omöjligt för världspressen att inte dra paralleller till Woody Allens privatliv --- först gift med Mia Farrow, sedan anklagad för att förgripit sig på dottern Dylan Farrow och sedan gift med hennes adoptivdotter .... 35 år yngre än Woody Allen själv.
I filmen anklagas Ginny för att vara sjuk i huvudet när hon påstår att maken har ett onaturligt förhållande till Carolina (det har han) - sug på den du, Mia Farrow! verkar manuset säga.
Woody Allen verkade bli rejält tilltufsad av #MeToo skandalen --- med de viktigaste "anklagelserna" var förmodligen att Allen inte är en bra regissör. Det framkom av många intervjuer att skådespelarna får regissera sig själva. Cate Blanchett intygade att hon inte fick någon regi alls, utan fick regissera sig själv till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll.
Allens storhet är alltså att dra till sig stora stjärnor som kan regissera sig själva?
Det verkar i alla fall som det i Wonder Wheel. Kate Winslet är lysande, alldeles lysande! Även utan Vittorio Storaros magiska ljus Hon flyger som en fågel med rollen.
Justin Timberlakes badvakt sjunker däremot som en sten. Det blir ett rejält magplask. Han behöver regi (som i The Social Network) för att klara av en film.
Visst har även han nytta av Storaro-ljuset, han är alltid till hälften i skuggan, vilket är en fördel (och symboliserar den mörka sidan).
Men 1950+-tas pastisch med Vittorio Storaro foto är inte det sämsta man kan få --- det här är en av årets vackrast fotograferade filmer. Definitivt sevärd. Sevärd bara för Kate Winslet förresten! Hon gör aldrig en dålig rollprestation.
Men manuset, och slutet ... Suck.
Hur kan man missa öppet mål? Manuset skulle ha låtit den lille pyroman-ungen (Ginnys son) bränna ner den odräglige badvaktens torn --- hans piedestal av trä --- som slutbild.
Det hade varit ett passande slut.
Både rent symboliskt och som straff för den uslaste karaktären i historien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.