Checkov (Anton Yelchin), Kirk (Chis Pine) och Sulu (Jon Cho) i Star Trek Beyond. |
Samma sandlåda. Större budget. Vilda västern sandlådan flyttar ut i rymden, men trots alla supersofistikerade vapen i framtiden, är det de gamla västern takterna och man-mot-man duellerna som fortfarande gäller. När inte nybyggarna på prärien ska skyddas mot infödingarna.
Och givetvis blir här en hel del "bromance".
I Star Trek Beyond får vi se Anton Yelchin för sista gången (och även hans karaktär Chekov i Star Trek, han kommer inte att ersättas). Skådespelaren dog i en olycka, efter att filmen var färdig. Det var inte planerat att dedicera filmen till Anton, däremot till Leonard Nimoy, som är "den riktiga Spock".
Regnbågstemat har diskuterats länge, Star Treks "inkluderande universum" har hitintills inte haft någon HBTQ karaktär med, men att den gamla karaktären Sulu (som var straight när han spelades av en homosexuell skådespelare från Japan och nu blivit gay när han spelas av en straight amerikan) nu kommer ut och avslöjas som gay, detta kan man missa om man blinkar.
Sulu har inte heller fått någon intressant historia i filmen. Han och den enda kvinnliga Star Trek huvudpersonen tillfångatas och det är upp till de övriga paren (Kirk och Checkov, Doctor McCoy och Spock) att ta sig in och rädda dem. Det är mycket bromance i filmen som alla är inblandade i, utom just Sulu. Han och kvinnan får vara "damsel in distress". "The main bromance" brukar vara mellan Kirk och Spock, men här blandas Doctor McCoy in --- han paras ihop med Spock, och vips så får vi en bromance triangel - vem älskar Kirk mest, är det McCoy eller Spock?
Zebrasminkad God Vilde hjälper Scotty (Simon Pegg) att gömma sig från de Onda Vildarna. |
Simon Pegg har varit med och skrivit manuset, han har gett Scotty en större roll. Big surprise. Hans medförfattare Doug Jung har skrivit in sig själv som Sulus pojkvän, en civilist med en liten flicka att ta hand om.
Skurkrollen Krall är definitivt inte lika bra som den som Cumberbatch spelade i förra filmen, där glödande hat syntes i de grå ögonen. Här syns inte mycket alls, mest en gummimask. Men man har hållit kvar vid traditionen framstående britt som skurk: Cumberbatch i förra, Elba i denna filmen.
Yep, länge är det ratio 1 - 8 när man räknar kvinnliga respektive manliga huvudpersoner. Men så får Scotty en zebrasminkad parhäst någonstans i en urskog, en tjej som verkar vara kick-ass, men som snart reduceras till sidekick och kallas "lassie" något nedlåtande av Scotty, som ropar på henne som om hon vore en hund. Och hon behöver givetvis räddas av Kirk.
Hela Star Trek Beyond är som en enda lång western --- flottan i rymdskeppet är kavalleriet, nybyggarna som ska skyddas är den nybyggda lilla planeten, på en urskogsplanet längre bort finns grymma infödingar, som en kliché av de blodtörstiga indianerna, som hotar de civiliserade människorna ... Kavalleriet luras ut på ett felaktigt uppdrag och hamnar i bakhåll, massor dör (far ut i rymden) men ingen av huvudpersonerna dör, för de är alla involverade i Coyboy-bromancer, förutom kvinnan och gay-killen som räddas av riddaren på springaren --- fast hästen är nu en motorcykel. Vad kan man vänta sig av fast&the furious regissören?
Sedan får de hjälp av en God Inföding, filmens Tonto, zebrasminkad för krig. God Inföding pratar inte bra engelska, säger saker som "you make my house fly!" och ställer upp och spårar för kavalleriet.
I sista minuten avslöjas att de Onda Infödingarna på den skogsövervuxna planeten också en gång i tiden var kavalleriet, men att de saknade krig och inte ville ha fred, därför blev de onda ... men då är det så dags, man har suttit länge utan att få reda på något verkligt motiv.
När det gäller krig och fred: styrkan i Star Trek ska ju odla fred, vara som någon slags rymd-FN och det är det som Kirk och kompani gör. Och det har gjort att Kirk blivit deprimerad, för det tar ju aldrig slut, denna monotoni. Så han tänker hoppa av och ge kaptensstolen till Spock. Fast Spock tänker också hoppa av, han har också en medelålders och tycker att jobbet är meningslöst.
Sedan kommer kriget med infödingarna och vips så är vänskapen, bromancen och livet på topp igen!
Så även om skurken Krall blir dödad av Kirk och Kirk hävdar att han har rätt (fred är bättre än krig) så är vad vi ser det motsatta: Kirk blev inte pigg förrän han fick ett litet krig och en motståndare att döda!
Det var precis vad han behövde! Och även de andra Spock & Co som var trötta på monotonin.
Det här är motsatsen till nya X-men trilogin där Charlesx Xaviers filosofi vinner över Magnetos (att inte döda är bättre än att döda ...) och det understryks både i ord och i bilderna och handlingen.
Det blir ett väldigt grumligt slutbudskap i Star Trek Beyond. Vad filmen säger i ord att den ska stå för är en sak, men allt vad vi ser i bilder och handling säger det motsatta.
Slutligen: Det finns hur stora massförstörelsevapen som helst, (typ The Death Star i Star Wars), men slutslagmålet ska alltid vara två gubbar som pucklar på varandra i en ensam duell. Så är det här också.
Pine och Elba som pucklar på varandra ska vara filmens klimax.
Ungefär som när puffrorna åkte fram i High Noon, duell i solen, lunchtid och dags att göra upp man mot man.
Men allt vad man tänker är: har inte gubbarna utvecklats mer än så här? Samma gamla westernsandlåda, men nu har den åkt ut i rymden.
Regi: Justin Lin
Titel: Star Trek Beyond
Medverkande: Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban
Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin
Idris Elba, Sofia Boutella, Joe Taslim, Lydia Wilson
Deep Roy, Melissa Roxburgh, Anita Brown, Doug Jung m.fl.
Idris Elba, Sofia Boutella, Joe Taslim, Lydia Wilson
Deep Roy, Melissa Roxburgh, Anita Brown, Doug Jung m.fl.
USA, 2016
FOX-Paramount
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.