Norge har inspirerat filmskaparna när de skapade filmen Frost med den magiska Snödrottningen. |
Frost
och Snödrottningen
---
Dags att revidera ”onda” karaktärers bakgrund!
H.C. Andersen, Jennifer Lee, Chris Buck
Frost - Snödrottningen
Walt Disney
Det
finns olika teorier varifrån Isdrottningen som försänker Narnia i evig vinter i
Häxan, lejonet och garderoben egentligen kommer ifrån. C.S. Lewis skrev
själv en ”prequel” Min morbror trollkarlen där hennes ursprung
förklarades --- men jag har aldrig riktigt trott på den. Jag håller fast vid
min teori. Isdrottningen i Narnia är H.C. Andersens Snödrottningen
--- hon har bara rymt till en annan saga. Och C.S. Lewis älskade all nordisk
mytologi, sagor, HC Andersen … så det är en bra teori. Men har Snödrottningen
alltid varit ond? Eller hade hon bara en olycklig barndom?
Det
har blivit trendigt att redovisa onda sagofigurers bakgrund och att förklara
varför de har blivit som de blivit ---och kanske bevisa att de kanske inte alls
är onda. Från boken och musikalen Wicked (nytolkning av The Wizard of
Oz, ur den gröna häxans perspektiv) till Disneys Maleficent (nytolkning
av Törnrosa ur den onda féns perspektiv) --- de före detta onda
karaktärerna får nu upprättelse. Nu är det dags för Narnia-häxan att revideras,
eller i alla fall hennes ursprung. Frost (Frozen) ger oss
Snödrottningens bakgrund --- och ja, hon hade en olycklig barndom.
H.C. Andersens saga, illustrerad av Elena Ringo |
Snödrottningen
har en hel del gemensamt med populära karaktärer i X-men --- hon trivs själv
med sina krafter, men när hon skadar sin lillasyster börjar hon tvivla på sig
själv och det hon är. Välmenande föräldrar isolerar henne, hon sitter oftast
själv i sitt iskalla rum och det är uteslutet att bygga snögubbe med
lillasystern. Men självkontroll fungerar inte i längden. Ett syskongräl
framkallar evig vinter över det skandinaviska sagolandet Arendal (som ser ut
som Norge).
Det
som är kvar av H.C. Andersens originalsaga är att ett slags syskonkärlek står i
centrum. Gerda och Kai känns som syskon, fast de i originalsagan bor grannar.
Flickan ska rädda pojken från Snödrottningens inflytande. (Precis som i Häxan,
lejonet och garderoben, där Lucys godhet hjälper till att rädda Edmund.)
Här i Frost är det en syster som ska rädda sin syster ---- och systern
ÄR Snödrottningen. Hur räddar man någon från sig själv? Hur hjälper man
någon som är rädd för sin egen förmåga och för den skada den kan medföra? Detta
ger en extra twist till en klassisk saga. Men det är kul att konstatera att
syskonkärlek fortfarande övertrumfar allt. Ingen av tjejerna behöver prinsen,
de behöver i första hand varandra. Och när det gäller onda karaktärer som får
upprättelse: trollen och bortbytingen, traditionellt hotfulla karaktärer i
gamla folksagor, är här på det godas sida. Liksom Snögubben som plötsligt får
liv. Fast här heter ”Frosty the Snowman” Olaf.
Musiken
hjälper också till på det godas sida --- precis som i Den lilla sjöjungfrun.
Det hade H.C. Andersen gillat. Och C.S. Lewis. De trodde båda på musikens
läkande kraft, den kan få vem som helst att tina upp. På riktigt.
En förtrollande huvudperson! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.