47 ronin
- en konfusiansk historia om herrelös hämnd
47 ronin, Universal |
Det finns en ikonisk berättelse om konfuciansk lojalitet, den berömda pjäsen
för kabukiteatern om de fyrtiosju samurajerna, Chushingura.
Den bygger på verkliga händelser som inträffade 1701, strax innan pjäsen
kom till:
Länsherren Asano Naganori hade kallats till Edo (Edo var Tokyos innan
det blev Tokyo) för att göra tjänst i shoguns borg. Eftersom han inte var
insatt i alla formaliteter fick han lektioner av Kira Yoshina, en annan daimyo.
Kira retade Asano så mycket för hans fumlighet att Asano till slut förlorade
besinningen, och han gick till attack med sitt svärd. Skadorna blev obetydliga
men brottet var så mycket större: det var absolut förbjudet at dra vapen i
shoguns borg. Shogun själv, Tsunayoshi, befallde Asano at begå seppuku
(harakiri). Asano lydde och tog livet av sig.
Det verkliga dramat gällde dock den vendetta som Asanos lojala vasaller
genomförde och det är detta som är den konfucianska poängen.
Kira fruktade naturligtvis hämnd från Asanos trogna vasaller. De gjorde
allt för att skingra hans misstänksamhet, framför allt genom att de låtsades
tappa kontakten med varandra sedan de blivit herrelösa.
Under mer än ett år lyckades deras ledare övertyga omvärlden om att han
gått ner sig i ett liv med alkohol och fala kvinnor. En vinterkväll inleddes hämndaktionen.
Asanos trogna fyrtiosju vasaller gav sig av mot Kiras residens i östra Edo. Det
snöade och var kallt men vasallerna lät sig inte hejdas. De fick leta efter
sitt offer. Kiras död blev skamlig - han hade gömt sig i en bod. Asanos män
deklarerade det rättfärdiga i sin handling och halshögg honom sedan. Huvudet förde
de till sin herres grav i templet Sengakuji på andra sidan av staden.
Men vendettor var förbjudna, trots att hämnd tidigare varit en hederssak
för samurajer. Asanos samurajer hade valt att följa de ideal som sa att man ska
vara sin herre trogen. Men samtidigt hade de brutit mot sin högste herres,
shoguns, lagar. Därför fick de order om att begå seppuku. De var fullt beredda
på den domen och utförde den utan tvekan. Deras kvarlevor begravdes på samma
plats som deras herre, i templet Sengakuji.
Varje år på dödsdagen den 14 december vandrar ett tåg av män, klädda som
1700-tals samurajer, genom Tokyo precis som Asanos trogna vasaller. De iscensätter
historien. Fortfarande spelas Chushingura på kabukiteatern (det tar gem
timmar att se hela handlingen) och dessutom finns det många versioner på film
och TV.
Den senaste filmen heter 47 ronin och den har lagt till en kärlekshistoria
över klasgränserna, en stor dos fantasyelement, slaveri med gladiatorbataljer
och dueller med demoner, för att behaga en modern publik. (Ändå, trots alla
tillägg, är allt över på mindre än fem timmar). Kira försöker med orätta medel
ta över makten från Asano (dramat gäller alltså inte klumpighet) och har till
sin hjälp en häxa med olikfärgade ögon som kan förvandla sig till olika djur, som
en vit räv eller en grön drake. Men egentligen är detta drakar-och -demoner-grepp inte så malplacerat. Det finns
gott om olika övernaturliga väsen i Japansk folklore och farliga rävar som kan
förvandla sig till människor (och tvärtom) är bara en av alla de övernaturliga
väsen man måste se upp för.
Kärnan i berättelsen om de 47 samurajerna finns kvar --- Asanos vasaller
får sin hämnd och får som belöning begå seppuku. Dvs. de får dö en ärofull död.
Halshuggning hade varit en förolämpning. Det finns föresten rävtempel i Japan,
vid Oji rävtempel sägs Japans alla rävar samlas vid nyår. Kanske även den vita
räven?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.