Resfakta och pris
Dag 1 Från Kalmar, Alvesta, Linköping och Stockholm till Gävle och Västerbotten Dag 2 Torgny Lindgrens och P.O. Enquists hemtrakter Dag 3 Kiruna och Jukkasjärvi Dag 4 Narvik Dag 5 Åter Gävle, Stockholm, Linköping, Alvesta och Kalmar
Resans pris: 15 900 kr Boka-tidigt-rabatt: 1.000 kr, gäller bokningar före 31 oktober 2019 Enkelrum (en natt): 700 kr Antal deltagare: max 90
Resan är exklusivt framtagen av Världens Resor för Norstedts.
För fullständigt program och för att boka, klicka här eller ring Världens Resor på 08-669 55 25
Allt detta ingår:
- Resa med chartrat tåg från Kalmar, Alvesta, Linköping, Stockholm eller Gävle till Abisko tur och retur
- Tre nätter plats i första klass sovvagn med två sängar
- Reserverad plats i första klass sittvagn under dagtid genom hela tågresan
- Del i dubbelrum 1 natt i Ishotellet i Jukkasjärvi. Vi bor i Kaamos, enplanshus i trä. Även om du reser ensam kan du boka del i dubbelrum. Vill du ha enkelrum kan du göra det mot pristillägg (gäller endast hotellnatten).
- Heldagstur med buss i Västerbotten i Torgny Lindgrens och P.O. Enquists hemtrakter
- Buss från Kiruna till Jukkasjärvi tur och retur samt från Narvik till Björkliden
- Sittplats på reguljärtåg från Björkliden till Narvik
- Frukost dag 2–5, lunch dag 1 och 2 samt middagar dag 1–4
- Färdledare och tågvärdar från Världens Resor samt Norstedts
- Medverkan av ciceron Marianne Rundström, författarna Henrik Berggren, Kristina Sandberg, Karl Fredrik Mattsson samt Ann-Helén Laestadius
- Föredrag av författarna och resans ciceroner i klubbvagnen på tåget, bussar samt Länsmuseet Gävleborg och Folkets Hus i Kiruna
- Litteraturquiz och andra evenemang i klubbvagnen på tåget
- Guidad visning av LKAB-gruvan i Kiruna, guidad visning av Kirunas nya stad, visning av Ishotellet i Jukkasjärvi, gondol till Narviksfjellet i Narvik
Vad ingår inte i resans pris?
- Måltider som ej nämns ovan
- Dryck
- Eventuellt enkelrum på Ishotellet i Jukkasjärvi. Vi bor i Kaamos, enplanshus i trä. För en natt á 700:-
Resplan
Dag 1: Gävle, Västerbotten
Vi gör denna resa i ett fint veterantåg i stålkonstruktion. Tåget vi chartrar är ett SJ-fordon från tidsepoken 1950–1968 med ellok som dragkraft. Det är ett tidstypiskt nattåg som SJ använde från 50-talet och fram till och med 70-talet.
Vi sover tre av de fyra nätterna i bekväma sovvagnar och dagtid flyttar vi ut och sitter istället i första klass sittvagnar. Tåget har en klassisk restaurangvagn där vi äter frukost varje dag, lunch en dag samt tre middagar. Därtill har vi en trevlig klubbvagn med barservering. Här får det plats med 30 personer i taget att lyssna på våra föredragshållare som följer med på litteraturtåget. Under resans gång bjuder vi på spännande föredrag, litteraturquiz och annan underhållning i klubbvagnen.
Tåget startar tidigt på morgonen i Kalmar och hämtar sedan upp resenärer i Alvesta, Linköping och är framme vid lunch i Stockholm. Exakta tider kommer senare. Under färden till Gävle som blir vårt första stopp på resan kommer vi att få ett första välkomnande föredrag av vår ciceron Marianne Rundström och en representant från förlaget. Vi äter lunch under färden.
Vid halv fyra är vi framme i Gävle och går gemensamt genom staden till Länsmuseet Gävleborg där Kristina Sandberg berättar om sitt författarskap. Kristina är uppvuxen i Sundsvall och debuterade 1997 med I vattnet flyter man. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik blev hennes stora litterära genombrott och den avslutande delen Liv till varje pris fick Augustpriset 2014. För de tre romanerna om Maj tilldelas hon Selma Lagerlöfs Litteraturpris 2019 med motiveringen: ”För ett helgjutet verk om borgerskapligt liv via klassresenärens indignerade blick. Kristina Sandberg visar en lika ömsint omsorg om detaljer i vardag, historia, socialt och psykologiskt liv som någonsin hennes huvudperson om hem och familj.”
Vid 18-tiden kliver vi återigen på tåget och äter middag i restaurangvagnen under färden på väg mot Västerbotten. Efteråt finns möjlighet till umgänge i klubbvagnen. På kvällarna kommer vi ha ett litteraturquiz och någon annan kväll satsar vi på annan underhållning.
Dag 2: Torgny Lindgrens och P.O. Enquists hemtrakter
På morgonen äter vi frukost på tåget innan vi i Bastuträsk kliver på de två bussar som vi chartrat för att åka till Raggsjöliden och Hjoggböle med omnejd. Från Bastuträsk till Raggsjöliden är det drygt fem mil.
Torgny Lindgrens förfäder bosatte sig på sluttningen ner mot Stor-Raggsjön. Här finns nu flera mindre byar, som tillsammans bildar Raggsjöliden, landskapet som har gett inspiration till många av Torgny Lindgrens oförglömliga böcker såsom Ormens väg på Hälleberget, Merabs skönhet, Bat Seba, Pölsan och Hummelhonung för att bara nämna några.
Torgny Lindgren har en gång sagt att allt han skrivit, även berättelsen om Buddha och Duvan i boken med samma namn och bibelparafrasen Bat Seba, i själva verket utspelar sig mig mellan Skellefteälven och Vindelälven i det västerbottniska skogslandskapet.
Här kan du leva dig in i Torgny Lindgrens litteratur, på verkliga platser. Dessutom finns här en utställning om Torgny Lindgrens författarskap. Vi delar upp gruppen i två halvor. Ena gruppen ser utställningen, medan andra gruppen fortsätter med buss för att se Torgnys hemgård, byn och farmorsstugan. Efter att visningen är klar så byter grupperna. Vi möter representanter från Raggsjölidens byaförening som berättar om Torgny och byn.
Vi avslutar vårt besök i Raggsjöliden med att äta lunch i Torgny Lindgrens anda. Här bjuds lokala specialiteter och självklart så kommer vi få möjlighet att även få ett smakprov på den (ö)kända raggsjöpölsan som Torgny Lindgren odödliggjorde i sin bokPölsan. Under bussresorna kommer vi få höra Karl Fredrik Mattson berätta om sitt författarskap och boken Palt. I boken söker han efter paltens historia och det som framträder är att palt handlar om identitet, om vem man är och om varifrån man kommer. Med hjälp av färgstarka norrbottningar och sin högst personliga relation till den oansenliga grå bollen lyckas han nysta upp en hel värld av romantik, mat- och Norrlandshistoria.
Med buss fortsätter vi efter lunch de cirka tolv milen till en annan litterär gigants hemtrakter i Västerbotten – P.O. Enquist. P.O. Enquists uppväxt i en djupt religiös familj i Västerbotten har präglat hans författarskap både tematiskt och språkligt med inslag av norrländska ordanvändningar. Dessutom har många av hans böcker geografiskt placerats i Västerbotten, såsom Sekonden, Musikanternas uttåg, Kapten Nemos bibliotek och Lewis resa.
Hjoggböle har gjort sig känt som ”författarbyn”. Förutom P.O. Enquist har även syskonen Kurt och Anita Salomonsson växt upp i byn ”i huset med det rutiga taket”. Även författaren Hjalmar Westerlund flyttade till Hjoggböleliden i vuxen ålder och fick då igång sin författarkarriär.
Utställningen om de fyra författarna hittar man i bönhuset, ett stenkast från P.O. Enquists barndomshem. I utställningen visas författarnas samtliga böcker och där kan man titta igenom intressanta klipp om författarskapen och även ta del av fakta om själva byn Hjoggböle.
Marianne och Gunnar Hedman i författarbyn Hjoggböle kommer att berätta om Hjoggböle och om P.O. Enquists författarskap. På eftermiddagen åker vi åter buss till Bastuträsk där vårt tåg väntar på oss.
Vi äter middag på tåget och får möjlighet att njuta av lite underhållning i klubbvagnen på väg mot Kiruna. Senare på kvällen stannar tåget till vid polcirkeln och vi får möjlighet till ett fotostopp. Vi bor även denna natt på tåget.
Dag 3: Kiruna
Frukost serveras på tåget på morgonen innan vi kliver av på Kirunas station. Här väntar två bussar och vi delar upp oss så att ena gruppen åker direkt till gruvan och den andra tar oss runt ovan jord. Efter att visningen är klar byter grupperna.
Gruvbrytningen är en fascinerande verksamhet där malmen bryts långt under markytan med fjärrstyrda maskiner och förarlösa tåg. LKAB:s Visitor Centre ligger inne i berget, 540 meter under marknivå. Brytningen sker idag ännu djupare, ner till 1 365 meter under marknivå. Guiden visar runt i den 20 000 kvadratmeter stora besöksanläggningen i autentisk gruvmiljö. Här finns utställningar, filmer och maskiner som visar hur gruvbrytningen och förädlingen går till. Gruvmuseet visar historiska miljöer, arbetsredskap och foton från början av 1900-talet. Guiden berättar om modern gruvbrytning och hur den kan få en hel stad att flytta.
Ovan jord bevittnar vi den pågående stadsomvandlingen. Det är gruvbrytningen som gjort att markförskjutningarna hotat Kiruna att förstöras och LKAB betalar hela denna stadsomvandling som man själva underrättade om 2003. Efter många år av planering påbörjades den fysiska flytten 2012, och sedan 2018 står det nya stadshuset Kristallen klart, ritat av den ansedda danska arkitektbyrån Henning Larsen Architects A/S. Vi åker både till området som håller på att tömmas och till det nya området dit de gamla husen flyttas. Ett besök i Kiruna kyrka står också på programmet och stadens nya centrum med det nya stadshuset.
Det finns tid för lunch på egen hand innan det är dags att bege sig till Folkets Hus där vi får en föreläsning av Ann-Helén Laestadius och Henrik Berggren.
Kiruna, gruvan, det tornedalska språket meänkieli, renskötseln och inte minst den förlorade och återerövrade samiska identiteten är ingredienser i Laestadius författarskap som liksom omfamnar det väldiga, mångkulturella området runt Kiruna med det samiska namnet Giron.
I ungdomsboken Tio över ett behandlade hon flytten av Kiruna och för den belönades hon med Augustpriset 2016. Vi får höra Ann-Helén Laestadius berätta om sitt ursprung som same, tornedaling och norrbottning samt naturligtvis om boken.
Henrik Berggren är historiker, journalist och tidigare kulturchef på Dagens Nyheter. Han har skrivit en rad verk om svensk 1900-talshistoria, bland annat den uppmärksammade biografin över Olof Palme, Underbara dagar framför oss. Nu skriver han på en trilogi om Sverige under andra världskriget. Den första delen av Landet utanför utkom 2018 och skildrar hur kända och mindre kända svenskars liv gestaltade sig under de första krigsåren.
Efter föredragen fortsätter vi med buss mot nästa anhalt, Ishotellet i Jukkasjärvi. Här ska vi bo över natten, inte i själva ishotellet utan i deras rum som kallas kaamos, belägna i flera olika i enplanshus av trä, hand i hand med Jukkasjärvis traditionella stil. Vi får en guidad visning av ishotellet och äter på kvällen middag på hotellets fina restaurang. Här tillagas klassiska rätter med mycket vilt och med en modern twist.
Dag 4: Narvik
Efter frukost på Ishotellet åker vi med buss till vårt tåg som väntar på oss i Kiruna och fortsätter vidare mot norska gränsen. Vyerna är makalösa från tåget när vi följer Torneträsk, och om vädrets makter är med oss får vi fina vyer över områdets stora kännemärke, Lapporten.
I Björkliden kliver vi av vårt tåg och byter istället till ett reguljärt SJ-tåg för att fortsätta färden mot Narvik. Vårt tåg kan inte åka på den norska sidan, därför blir det fortsatt färd med detta tåg istället. På den norska sidan följer rälsen Rombaksfjorden mot Narvik. Tågresan från Abisko till Narvik tar knappt två timmar och vi är framme lagom till lunch.
Egen tid för lunch innan vi åter samlas för att åka gondolen upp på Narviksfjellet. Här på toppen finns Fjellheisrestauranten där det är trevligt att ta en kopp kaffe och blicka ut över Ofotfjorden. Det är storslagna vyer och är det helt klart ser man hela vägen ned till Lofoten.
Innan vi samlas för att åka buss tillbaka till Sverige finns egen tid att se Narviks fiskmarknad eller gå på det fina Krigsmuseet. Med buss tar det cirka en och en halv timme till Björkliden där vårt tåg väntar.
Middag serveras på tåget och vi börjar hemfärden mot Stockholm och övriga platser. Vi bor en sista natt på tåget.
Dag 5: Åter Stockholm och Linköping
Vi äter i vanlig ordning frukost i restaurangvagnen. I klubbvagnen kommer Världens Resor och Norstedts att berätta om kommande utgivningar, nya resor samt summera en spännande resa.
På morgonen anländer tåget till Gävle. Vid tolvtiden rullar tåget in på Stockholm Central. Några timmar senare anländer tåget till Linköping, Alvesta och Kalmar som är slutdestination för tåget.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.