torsdag 29 mars 2018

FILM: Maria Magdalena - Påskfilm med den enda kvinnliga aposteln i huvudrollen





Regi: Garth Davis
Titel: Maria Magdalena
Manus: Helen Edmundson, Philippa Goslett
Medverkande: Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Tahar Rahim, Lubna Azabal m fl.
Land: USA, 2017
Distribution: Universal


Jesus Christ Superstar, The Passion of The Christ, Martin Scorceses omtalade Jesus-film ... Många är de filmer om påsken med Mannen i huvudrollen. Här är en påskfilm med Maria Magdalena, den enda kvinnliga aposteln, i huvudrollen. Hon följde Jesus, hon var sist kvar vid korsfästelsen (alla de manliga apostlarna flydde inklusive den så kallade klippan Petrus, som visade sig vara fegast av alla) och hon var först att se den uppstånde Jesus.

Evangeliet enligt maria Magdalena blev dock ingen hit. Det såg patriarkatet till. Petrus sa att Kvinnan ska tiga i församlingen (npågot kvinnoprästmotståndare fortfarande hävdar) och en påve på 500-talet gjorde om Maria Magdalena från apostel till prostituerad. Det är märkligt, århundradena går förbi men det spelar ingen roll om det gäller en gammal påve i Rom eller killar i skolan idag - jävla hora är standardförolämpningen genom alla tider. 2016 fick i alla fall Maria Magdalena slutligen sin upprättelse - hon blev erkänd som apostel så nu är de 13 - de tolv männen plus en kvinna som följde Jesus.

Men riktigt känd är man ju inte förrän man har fått sin egen biopic!

Idén att uppgradera Maria Magdalena-gestalten från Nya Testamentet - hon som blev vittne till Jesu lidande på korset, fann den tomma graven och sedan mötte den återuppståndne Messias – är både hedervärt och förstås trendmässigt helt korrekt.

Lion-regissören Garth Davis nya film Maria Magdalena tvättar effektivt bort den gamla horstämpeln från Maria Magdalena som kommer från 500-talspåven Gregorius den store och som tidigare varit en erotisk kraft i potenta Jesusskildringar som Scorseses Kristi sista frestelse (1988) och Mel Gibsons The passion of the Christ (2004).

Filmen börjar lovande vid en ödslig kust i Galiléen. Maria Magdalena fiskar tillsammans med sina systrar, landskapets monokroma brända toner återkommer i de läckert ljust lerfärgade klädnader alla bär. Det hela ser ut som något från Star Wars --- förtexter talar om Det Onda Imperiet (alltså romarna) och alla väntar på Den Utvalde - den som ska rädda dem från förtrycket. Fast istället för Luke Skywalker får de Jesus. Men han är inte intresserad av att slåss mot romarna, han är inte intresserad av att bygga ett nytt rike på jorden över huvud taget, hans rike ska byggas i livet efter detta.

Maria Magdalena har några av filmens bästa repliker på slutet av filmen där hon påpekar att om vi vill ha något gjort här på jorden så kan vi inte vänta på någon (Jesus, Messias, Luke Skywalker, Gud ...) ska komma och göra jobbet, ska vi få något gjort måste vi göra det själva. Det är vår sak att göra livet på Jorden bättre.

Det är en fantastiskt bra sätt att summera tillvaron på och det fungerar år 0 och det fungerar år 2018.

Maria Magdalena är inte någon traditionell religiös film --- och här finns inte några fantasy inslag.

Maria Magdalena revolterar mot ett påtvingat giftermål, hävdar sin rätt att drömma om något större och chockbryter med den traditionella kvinnorollen när hon kräver att få följa den karismatiska helaren som kommit på besök med sina lärjungar, ända till Jerusalem.

Männen runt Jesus reagerar på olika sätt. Maria Magdalena blir snabbt Jesus favorit hon förstår honom bäst (vilket stämmer med gamla litterära källor) Petrus hatar henne mest, Judas är den som tycker bäst om Maria Magdalena och den enda av lärjungarna som blir vän med henne.

Det verkar som om Petrus och Maria Magdalena ska bli vänner, hon vinner i alla fall hans respekt, men avundsjukan tar snabbt över: varför fick HON se den uppståndne Jesus innan jag? Är inte jag den som är mest speciell? Det manliga lärjungarnas fajt vem som är Jesus största fan är smått patetisk (men även den underbyggd i religiösa texter och i Bibeln).

Allt är väldigt vardagligt i den här filmen och det mesta kan sägas ha "naturliga förklaringar". Alltså så långt frånS tar Wars som vi kan komma ...

En känsla av genuin religiös erfarenhet återfinns på ljudbandet, den alldeles för tidigt bortgångne isländske kompositören Jóhann Jóhannsson tycks med sin atmosfäriska musik hitta den välsignade atmosfären. Över-ljudiskt bra.

En otroligt vacker och berörande film om Maria Magdalena, den kvinna som faktiskt var den första som den uppståndne Jesus visade sig för. Filmen har passande nog svensk biopremiär på skärtorsdagen i påsk. Filmen så mycket att berätta, inte minst om kvinnors situation i världen och i religioner. De religiösa scenerna är filmade på sådant sätt att den troende kan tolka på sitt sätt och den icke-troende på sitt sätt.




Hollywoodköndisen Joaquin Phoenix gör Jesus, men han är snart 44 år och ska spela en man som är 33 år. Han är och ser ut att vara för gammal för rllen.

Å ena sidan levde människor ett hårt liv, utsatta för sand och vind, å andra sidan lever människor i Hollywood ett hårt liv, utsatta för droger, skvaller och sena nätter, så Phoenix ser lite väl gammelhärjad ut.
Maria Magdalena bor med sin familj i ett för den tiden typiskt storfamiljs-kollektiv sina föräldrar, sina syskon och deras familjer. Hon är på väg att bli bortgift till en änkling. Maria Magdalena är inte en ung kvinna som drömmer om att gifta sig och få barn. Hon är duktig barnmorska och vill vara en självständig person, vilket inte var förunnat kvinnor vid den här tiden i det judiska samhället.

Hon hör av en av sina bröder talas om en healer, en man som predikar och helar människor. När hennes blivande make varit på besök springer hon iväg i natten. Hennes familj får tag på henne och går till en demon-utdrivare som ska få ut den demon ur henne som gör att hon inte finner sig i sin situation. Då hon blir jättesjuk efter försöket att driva ut demonen hämtar hennes bror den berömda Jesus som gör henne hel igen.

Hon kan inte glömma Jesus och ger sig av för att bli en av hans efterföljare. Hon tas upp i gemenskapen med lärjungarna, fast alla är inte odelat glada åt att en kvinna får följa med dem i Jesu fotspår.





Vi får följa Maria, Jesus och lärjungarna på sin den vandring som så småningom hamnar i Jerusalem där Jesus får ett raserianfall då han ser hur templet blivit en kommersiell plats och vi får se när han grips och korsfästs. Men allt skildrar utifrån Maria Magdalenas synvinkel.

Ovanligt är att vi får en annorlunda men på sitt sätt logisk förklaring kring hur Judas, som var lärjunge till Jesus och följde honom tillsammans med de andra, kunde förråda honom. Han insåg att det behövdes för att fixa till evigt liv för de döda. Utan Judas - ingen korsfästelse - ingen uppståndelse - inget evigt liv. Det är ine bra Maria Magdalena som får en upprättelse i den här filmen, det får även Judas.

Rooney Mara gjorde filmdebut 2005 i filmen “Mördande legender – Bloody Mary” och har sedan dess nått internationell stjärnstatus efter filmer som “Terror på Elm Street”, “Social Network” och “The Girl with the Dragon Tattoo”, den amerikanska versionen av Stieg Larssons Millenium-deckare.

Regissören Garth Davis har tidigare bland annat regisserat den kritikerhyllade deckarserien Top of the Lake och filmen Lion som han fick en otal filmpriser för. I Lion hade för övrigt Rooney Mara en av rollerna.

Maria Magdalena en intressant och vardaglig film för alla som är intresserade av religion och kvinnors roll i samhället, genom historien. Men den är öppen för att ses och tolkas på olika sätt. Den slår inte fast något Jesus uppstod eller inte, om han gjorde mirakler eller inte, det bestämmer var och en som ser filmen hur scenerna ska tolkas.

Se mer: Tre andra sevärda religiöst färgade dramer: ”Matteuspassionen” (1964), ”The mission” (1986), "Jesus från Montreal” (1989).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar