lördag 28 september 2013

Deckarlördag - utan "temlor"


Deckarlördag på Bokmässan är inte så stort som det brukar vara.
Men denna duktiga jury presenterade på 20 minuter alla deckare som kommit ut i år, svenska och utländska. Allt från Belinda Bauer till Camilla Läckberg.
 
- Förra året gjorde Mässan bort sig och vår deckarscen var borta, berättar deckarjuryn. De fick dela ut priser i Dalarnas monter istället.
 
Jag minns detta, för jag skulle dit och blev förtvivlad när jag fick reda på att jag var i fel Län.
 
Det var inte lätt att hitta till Dalarnas monter.
Och när man kom dit var ceeremonin över.
 
Och semmelfesten är över.
 
-Vi tycker inte att det funnits någon värdig pristagare till Semmelburken de senaste två åren, säger en av männen i juryn.
 
Snopet. Det brukade vara sån fin kalasstämning när Semmelburken, Spårhunden och de andra priserna delades ut.
 
Nu är det mer kvantitet än kvalitet på deckarna.
 
Fast de jag läst - både svenska och engelska har varit bra.
Men jag pratar med en man i publiken som har en egen deckarblogg.
 
Han läser ALLA deckare som kommer ut.
 
160 stycken om året.
 
Där ligger jag i lä.
 
Och han säger att det mesta inte är speciellt bra.
 
Jag läser inte 160 deckare om året, då skulle jag nog inte hinna läsa några andra genrer ...
Så jag får lita på hans omdöme.
Hans deckarblogg är i alla fall jättebra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.