Regi: Pär Nymark
Titel: Stulen kärlek
Manus: Krister Claesson
Medverkande: Mikael Riesebeck, Jojje Jönsson, Siw Carlsson, Stefan Gerhardsson, Anna Carlsson, Mikael Ahlberg.
Plats: Vallarna, Falkenberg
Speltid: 102 minuter
Aktuell: På DVD juni 2020
Abstinens när alla teatrar och friluftsteatrar har ställt in i sommar?
Här är botemedlet! En utmärkt filmad föreställning av 2019 års supersuccé Stulen kärlek på Vallarna!
Kameran sveper in över Falkenberg och närmar sig Vallarna med en "birds eye view" --- och så landar man plötsligt på marken. Bland ankorna.
Sedan får man ta sig in till teaterplatserna med publiken, bland popcornstånd och fotografera-dig-med-Dag-Otto attraktioner, flankerad av affischer från Vallarnas långa humorhistorik.
Bäddat för fars!
Med komedin Stulen kärlek firar Stefan & Krister 40 år som par. Feststämningen är på topp på Vallarna i Falkenberg, deras högt älskade hemmaplan, som de själva marknadsför som "Sveriges vackraste friluftsteater".
Och visst är det idylliskt. Solen skiner, Ätran glittrar, änder och måsar hoppas på att besökarna ska tappa lite fikabröd eller popcorn ... Mitt på friluftsscenen tronar en stor staty och det finns ett antal dörrar att springa ut-och-in igenom. Kort sagt: det är bäddat för fars!
Lagarbete - med en stark forward!
Teater i allmänhet och komedi i synnerhet är ett lagarbete. Det ska gå som ett urverk, aldrig tappa tempot, aldrig tappa publiken, aldrig tappa bort skratten ... och de sex skådespelarna i farsen känner varandra så väl som en teaterfamilj kan känna varandra och de flesta har spelat ihop många gånger tidigare.
Siw Carlsson och Stefan Gerhardsson spelar ett gift gammalt par. Igen. (Om man lägger ihop alla deras år som gifta --- är det inte snart dags för dubbelt diamantbröllop?) De träter precis som ett väldigt gift och väldigt gammalt par i en väldigt gammaldags fars. Men visst finns det drag av ett verkligt och verkligt kärleksfullt gammalt par i deras rolltolkning!
Anna Carlsson (ingen släkting till Siw Carlsson) spelar blondin med mycket skinn på näsan.
En stadig roll som hon verkar ha ärvt efter Annika Andersson. Ordsvallet kan konkurrera med det blonda hårsvallet och den här smarta blondinen tar ingen skit!
Från målare till försäkringsagent
Jojje Jönsson har gjort allt från en briljant Nils Poppe hyllning i Soldat Fabian Bom till en arbetsskygg målare som mest av allt var intresserad av att dricka öl. Jo, och så har han också gjort en viss brevbärare som inte kan uttala R ... Dag-Otto Flink.
I Stulen kärlek är herr Jönsson ovanligt nedtonad som grå och gråklädd försäljare av försäkringar och gör en helt annan typ av roll ... Men visst har han samma benägenhet som Dag-Otto att ständigt lägga näsan i blöt och att vara i vägen.
Mikael Ahlberg är nyast i församlingen, men han har visat sig vara riktigt rolig under de år han har varit med (speciellt i Soldat Fabian Bom!) och han gör återigen "skurkrollen" med den äran. Förföraren och mansgrisen som inte har så mycket respekt för sina medmänniskor och som gärna kör över allt och alla.
Det hör ni ju själva. Mest sympatisk i hela uppsättningen är ju självklart Mikael Riesebecks karaktär!
Specialskriven uppdaterad fars, med samma regler
Riesebecks karaktär, den stackars Bosse, försöker sig för första gången på en karriär som inbrottstjuv. Som ett litet extraknäck ... Bara för att få råd att hjälpa sin stackars sjuka gamla mamma ...
Stulen kärlek specialskrevs för Laila Westersund 2004 och gick för första gången på Lisebergsteatern i Göteborg och sedan en hel säsong på Intiman i Stockholm. Denna version är uppdaterad (tavlan har till exempel blivit en staty, och det är mycket roligare!) och alla har mobiltelefoner och det finns några nya skämt, men i grund och botten gäller samma regler.
1) Gamla människor förtjänar bättre!
Gamla människor är fortfarande bortglömda och satta på undantag och det är fruktansvärt orättvist! Detta har inte förändrats ett dugg! Tyvärr!
2) Mikael Riesebeck är rolig!
Det är det som är poängen med hela pjäsen!
Alla hejar på Bosses Robin Hood satsning ...
Som ni förstår så hejar man direkt på inbrottstjuven Bosse, eftersom alla andra är jämförelsevis ointressanta, osympatiska eller allmänt jobbiga, om vartannat. Det är klart att Bosse ska dra det längsta strået! Och det gör han, flera gånger om, och han "får tjejen" dubbelt upp!
Mikael Riesebeck utnyttjar hela sitt skelett av funny bones och klättrar, klänger, ramlar, får totalt spel och flippar ur flera gånger om under handlingens gång ... och det är dessutom upp till honom att driva handlingen framåt!
Alla de andra har ju så vanliga och grå karaktärer. Som bara finns till för att stoppa upp Bosse, i hans envetna strävan att göra en Robin Hood.
I akt ett bäddas det, i akt två är det dags att packa upp skratten --- och för Bosse att hoppa i säng.
Stefan & Kristers homage ... till sig själva!
Stulen kärlek har inte samma driv som Soldat Fabian Bom eller Pilsner och Penseldrag (de senaste årens succéer) som hade ett myller av människor som alla hade sin egen agenda, för här följer man bara Bosse och hans agenda, och de andra fem karaktärerna är som sagt mest bromsklossar. Det finns inte heller några musiknummer, några kostymbyten (förutom att Bosse byter byxor, från blåa till gråa) eller några scenbyten. Vi är på samma altan hela tiden.
Soldat Fabian Bom var en homage till Nils Poppe. Pilsner och Penseldrag var en hyllning till Gideon Wahlberg.
Stulen kärlek kan man se som en insider-homage till Stefan & Kristers Hemlighuset --- som även den utspelade sig på en altan, för över tjugo år sedan. Det var den första farsen som gick på Vallarna, året var 1996, och Vallarna har sedan dess fyllts av publik, år efter år.
Lagarbete - med en stark forward!
Teater i allmänhet och komedi i synnerhet är ett lagarbete. Det ska gå som ett urverk, aldrig tappa tempot, aldrig tappa publiken, aldrig tappa bort skratten ... och de sex skådespelarna i farsen känner varandra så väl som en teaterfamilj kan känna varandra och de flesta har spelat ihop många gånger tidigare.
Siw Carlsson och Stefan Gerhardsson spelar ett gift gammalt par. Igen. (Om man lägger ihop alla deras år som gifta --- är det inte snart dags för dubbelt diamantbröllop?) De träter precis som ett väldigt gift och väldigt gammalt par i en väldigt gammaldags fars. Men visst finns det drag av ett verkligt och verkligt kärleksfullt gammalt par i deras rolltolkning!
Anna Carlsson (ingen släkting till Siw Carlsson) spelar blondin med mycket skinn på näsan.
En stadig roll som hon verkar ha ärvt efter Annika Andersson. Ordsvallet kan konkurrera med det blonda hårsvallet och den här smarta blondinen tar ingen skit!
Från målare till försäkringsagent
Jojje Jönsson har gjort allt från en briljant Nils Poppe hyllning i Soldat Fabian Bom till en arbetsskygg målare som mest av allt var intresserad av att dricka öl. Jo, och så har han också gjort en viss brevbärare som inte kan uttala R ... Dag-Otto Flink.
I Stulen kärlek är herr Jönsson ovanligt nedtonad som grå och gråklädd försäljare av försäkringar och gör en helt annan typ av roll ... Men visst har han samma benägenhet som Dag-Otto att ständigt lägga näsan i blöt och att vara i vägen.
Mikael Ahlberg är nyast i församlingen, men han har visat sig vara riktigt rolig under de år han har varit med (speciellt i Soldat Fabian Bom!) och han gör återigen "skurkrollen" med den äran. Förföraren och mansgrisen som inte har så mycket respekt för sina medmänniskor och som gärna kör över allt och alla.
Det hör ni ju själva. Mest sympatisk i hela uppsättningen är ju självklart Mikael Riesebecks karaktär!
Specialskriven uppdaterad fars, med samma regler
Riesebecks karaktär, den stackars Bosse, försöker sig för första gången på en karriär som inbrottstjuv. Som ett litet extraknäck ... Bara för att få råd att hjälpa sin stackars sjuka gamla mamma ...
Stulen kärlek specialskrevs för Laila Westersund 2004 och gick för första gången på Lisebergsteatern i Göteborg och sedan en hel säsong på Intiman i Stockholm. Denna version är uppdaterad (tavlan har till exempel blivit en staty, och det är mycket roligare!) och alla har mobiltelefoner och det finns några nya skämt, men i grund och botten gäller samma regler.
1) Gamla människor förtjänar bättre!
Gamla människor är fortfarande bortglömda och satta på undantag och det är fruktansvärt orättvist! Detta har inte förändrats ett dugg! Tyvärr!
2) Mikael Riesebeck är rolig!
Det är det som är poängen med hela pjäsen!
Alla hejar på Bosses Robin Hood satsning ...
Som ni förstår så hejar man direkt på inbrottstjuven Bosse, eftersom alla andra är jämförelsevis ointressanta, osympatiska eller allmänt jobbiga, om vartannat. Det är klart att Bosse ska dra det längsta strået! Och det gör han, flera gånger om, och han "får tjejen" dubbelt upp!
Mikael Riesebeck utnyttjar hela sitt skelett av funny bones och klättrar, klänger, ramlar, får totalt spel och flippar ur flera gånger om under handlingens gång ... och det är dessutom upp till honom att driva handlingen framåt!
Alla de andra har ju så vanliga och grå karaktärer. Som bara finns till för att stoppa upp Bosse, i hans envetna strävan att göra en Robin Hood.
I akt ett bäddas det, i akt två är det dags att packa upp skratten --- och för Bosse att hoppa i säng.
Stefan & Kristers homage ... till sig själva!
Stulen kärlek har inte samma driv som Soldat Fabian Bom eller Pilsner och Penseldrag (de senaste årens succéer) som hade ett myller av människor som alla hade sin egen agenda, för här följer man bara Bosse och hans agenda, och de andra fem karaktärerna är som sagt mest bromsklossar. Det finns inte heller några musiknummer, några kostymbyten (förutom att Bosse byter byxor, från blåa till gråa) eller några scenbyten. Vi är på samma altan hela tiden.
Soldat Fabian Bom var en homage till Nils Poppe. Pilsner och Penseldrag var en hyllning till Gideon Wahlberg.
Stulen kärlek kan man se som en insider-homage till Stefan & Kristers Hemlighuset --- som även den utspelade sig på en altan, för över tjugo år sedan. Det var den första farsen som gick på Vallarna, året var 1996, och Vallarna har sedan dess fyllts av publik, år efter år.
Men Stulen kärlek är mycket bättre än Hemlighuset, man har pepprat hela manuset med gags och kul situationer - det finns inte en död minut, varken verbalt eller fysiskt ...
Det här är humor 2.0!
Pepprad humor
Riesebecks minspel och fysiska utspel med hela kroppen är fantastiskt roliga ... och det ligger som sagt på hans lott att driva handlingen framåt non-stop genom två akter ... Utan pauser för sångnummer eller kostymbyten eller för någon annan att ta hand om handlingen ett tag ...
Dialogerna är snabba, rappa och vitsiga. Bara dialogen mellan Riesebeck och Jönsson om tvillingar liknar varandra eller inte är smart vitsig ... (och det är ju helt sant ... tvillingar behöver inte vara det minsta lika varandra!) Dialogerna mellan Riesebeck och Jönsson är som snabba ping-pong matcher ... De är på hugget hela tiden (och det måste man vara som publik också!)
Och Stefan och Siw behöver så klart bara visa sig för att publiken ska jubla.
Och ... man hör faktiskt vad alla säger hela tiden! Det är ovanligt när det gäller teater idag!
Det här är som sagt årets bästa friluftsteater! Både regn-säger och Covid-19 säker ...
Det är inte illa det!
BG
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.