Alien av Ridley Scott blev en klassiker. Numera är Scott upptagen med uppföljare till Gladiator - andra har tagit hand om Alien franchisen. Den som har gjort det bäst är James Cameron (ni vet, Titanic-Avatar killen). Han lär ha vunnit sin pitch för Aliens genom att skriva namnet på originalfilmen och sedan lagt till ett S designat som ett dollartecken. Uppföljare betyder klirr i kassan. Och 2024 klirrar det fortfarande.
Alien-filmerna har följt en tydlig formel. Vi har en liten grupp människor, vi har en isolerad plats och vi har livsfarliga utomjordingar som är ute efter att fortplanta sig .... And then there were only one, som den gamla ramsan går.
Samma kanonmat en gång till
Huvudpersonen är mer eller mindre lik Ripley (Sigourney Weaver) från de första Alien-filmerna. Persongalleriet dör i någorlunda olika ordning från film till film - motsvarigheten till fotsoldater som blir kanonmat. Ett nytt eller nygammalt slags monster finns i slutstriden. Det finns en android som blir hjälte för människorna eller som flippar ur och blir skurk och motverkar eller förråder människorna.
Någonstans i bakgrunden finns multimegaföretaget Weyland-Yutani, som likt borgmästaren i Steven Spielbergs Hajen värderar pengavinster och profiter mycket högre än människoliv ... Kan man inte använda utomjordingarna för vetenskapliga experiment? Man kanske kan tjäna en hacka på dem?
Alla försöker tjäna en hacka på Alien
Uppburna regissörer som David Fincher Alien 3, Jean-Pierre Jeunet Alien – återuppstår och Ridley Scott igen, Prometheus och Alien: Covenant, har tagit hand om Alien-franchisen, men formeln har aldrig fungerat igen, inte sedan dollar-konstnären James Cameron satte ett S på slutet på Aliens.
Nu är det dags för regissören Fede Álvarez att uppdatera rymdmonstret i Alien: Romulus och han har också försökt att få in samma underklass/arbetarklass/soldatperspektiv som i ettan. Huvudpersonerna är gruvarbetare ... och "brave new world" har inte gett dem mycket. Det är skitigt och jobbigt. Året ska föreställa 2142 ... och har inte AI och robotar tagit över skitjobb vid den här tiden? Kidsen knegar på Weyland Industries gruvkoloni på en planet med noll soltimmar per år. Det är mycket mysigare i Kiruna. Cailee Spaeny spelar Rain och hennes föräldrar har dött av slitjobb och hon tar hand om Andy, en android som blivit som hennes lillebror, programmerad av hennes pappa, som hon agerar beskyddande gentemot.
Romulus refererar till romarrikets ledareDen som kan sin mytologi vet att namnet Romulus refererar till berättelsen om romarrikets förste ledare som mördade sin broder Remus – båda söner till krigsguden Mars - och sedan grundade Rom. There can only be one. Båda bröderna uppfostrades förresten av en varg. Ungefär som Mowgli i Djungelboken.
Fede Alvarez använder sig både av imperialism och storhetsvansinne och kolonialism, som Weyland industries står för, och märkliga syskonrelationer - som i grekisk-romersk mytologi. Syskon kan både hjälpa och stjälpa.
Alien: Romulus har tagit ett blad ur Star Wars digra bok, där Rogue One, den fristående "mellanfilmen" som utspelar sig samtidigt som originaltrilogin, och är en av de mest hyllade av de nyare filmerna. Alien: Romulus är också en mellanfilm. Alltså varken prequel eller sequel. Alvarez film utspelar sig mellan de två filmerna som "alla" gillar ... Alien (1979) och Aliens (1986) och struntar i resten. Man kan säga att detta är ett led i den 1980-tals nostalgi som filmmarknaden marineras av nu ... Från nya Ghostbusters och nya Beverly Hills Cop till nya Karate Kid och nya Beetlejuice.
Alvarez har också gått tillbaka till de två Alien-klassikernas perspektiv, där arbetare och marinkårssoldater utnyttjas av "the man" eller ”bolaget”. Villkoren ska nu reflektera hur gen Z har det. Gigekonomi i rymden? Rain har samlat ihop till semester, men då dubbleras hennes arbetskvot av Weyland. Hon får söka semester igen om fem år. In space no one can hear you go on strike ...
Rain och ett gäng andra rymmer från kolonin med det långsiktiga målet att hitta en bättre planet. De åker först till Romulus, en övergiven rymdstation, för att skaffa det som de behöver. Men det var ingen bra plan, ur askan i elden som sagt, rymdstationen har blivit en kupa för universums mest stryktåliga parasit, och resultatet syns direkt på filmaffischen ... den suger sig fast i ansiktet på en i gänget.
Sedan är det dags för den dreglande xenomorphen att göra entré och spetsa, smälta eller göra snacks av människorna.
Så det är som vanligt. Igen. Är Rain en ny Ripley? Nej, men deras namn börjar på samma bokstav. Alvarez har stor respekt för Ridley Scotts film, kanske för mycket respekt. Det är samma sak en gång till. Och nu kan vi det. Men om man gör något eget och innovativt och nytt ... då är det ju inte Alien. Det kanske är dags att lämna rymdmonstren kvar i sin lilla kupa och låta dem dö utan luft. Man vill inte lägga fler dollar och mer tid på det här.
Tilläggas bör ... att det finns en excellent dokumentär om Sigourney Weaver nu på SVT play. Missa inte.
Regi: Fede Alvarez
Skådespelare: Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux med flera
Speltid: 1 h 59 min
Åldersgräns: 15 år
Betyg: 3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.