söndag 17 mars 2019

SCEN: På dejt med Jessica Andersson - Vi ses igen!




Regi: Hans Marklund
TitelPå dejt med Jessica Andersson
Artist: Jessica Andersson 
Kapellmästare: Lisa Ljungberg
Plats: Konserthuset i Helsingborg
Datum: 17 mars 2019


Vad ska man ha på sig på första dejten? Jessica Andersson löser våndan med det svåra klädvalet genom att byta kläder hela tiden. Under själva dejten! Alla klädstilar är representerade under kvällen. Liksom alla musikstilar. Det blir onekligen mycket miss-match. Uppseendeväckande scenkläder diskuteras, liksom Berts "hon-ser-ut-som-en-hora"-uttalande och hur Linda Bengtzing snodde Jessicas specialskrivna Ingela-Pling-låt "Jag ljuger så bra". Och hela kvällen inleds med en AC/DC cover, följt av en Guns & Roses video från Jessicas första bröllop. 

På en första dejt är det knappast smart att prata om sina ex. Eller att visa bilder på barn och barnbarn. Det påminner om Wendy Copes humoristiska dikt om hur eländigt det är att dejta "divorcees obsessed with their kids".

Det som är mest synd under kvällen är dock att Jessicas underbara sångröst inte hörs. Man hör mest bas och trummor. En hel del par i publiken flyttar bakåt. Olika modeller av öronproppar kommer fram. 80-90% av publiken på Konserthuset är pensionärer. De kanske är Konserthusets stamkunder. Men även en person med unga pigga öron (som undertecknad) måste erkänna att det inte går att höra vad Jessica säger eller vad hon sjunger. Eller vad kapellmästaren spelar. Kvällen tycks ha blivit en tävling om "att höras mest" mellan basen och trummorna. De påminner lite om den där idoga fiolspelaren som dyker upp på dejten, och fast man ger honom dricks så går han inte sin väg, så man får lov att ha sin efterlängtade dejt för sin själv.

Musikvalet är spretigt. Hårdrock, gamla Melodifestivalvinnare, ett par nyare ballader och så en cover på Ola Salos "Calleth You, Cometh I", som Jessica berättar att hon sjungit på Diggiloo för några år sedan, för det var så roligt att få "ösa på" och att få leva ut "sin inre Ola Salo". Sedan hörs inte resten av det mellansnacket, och inte heller texten till "Calleth You, Cometh I". Basisten och trumslagaren är i full gång igen med sin inbördes tävling, de vill "ösa på" ännu mera. Jessica kunde ha mimat och det hade inte gjort någon skillnad. Ola Salo på Rondo öser på hela kvällen, och ändå hör man vartenda ord av vad han säger och vad han sjunger. Och man hör dessutom alla instrumenten (inte bara två instrument). Thomas Di Leva öser på och kanaliserar David Bowie och man hör vad han sjunger ... Att "ösa på" innebär inte bara att banka på och att leverera dunder och brak för allt vad tygen håller. Ett bra recept hade varit att följa Sonata Arctica koncept på Palladium --- att köra unplugged och att låta melodierna stå i centrum. Jessica hade förmodligen klarat sig bättre själv.

Lökiga skämt som ingen verkar tycka är roliga (inte ens de på scenen) ska blandas med obligatoriska barndomstrauman ... för vi i publiken måste få tycka synd om "the rich, famous and beautiful". Martin Stenmarck körde nyligen med samma upplägg, när han under sin egen show sjöng en sorgesam sång om alla adresser han bott på under sin barndom. Ingmar Bergmans eländiga barndomsskildring leder dock fortfarande, eftersom hans pappa var präst. Att vara prästson är för övrigt något som Bergman har gemensamt med Ola Salo. Något som Bergman har gemensamt med Jessica är att de båda två har varit på Helsingborgs Konserthus.
Man kanske inte ska ta med hela släktträdet på första dejten. Det räcker bra med en liten blomma, eller ett blomsterfrö, som kan växa till sig och bli något fint.

Så till den viktiga frågan som man får från alla man känner efter den första dejten: "Will you see her again?". Och svaret på den frågan är så klart: "Yes, of course!". Har redan ritat in datumet i kalendern! Vi ses igen på Diggiloo-premiären i Malmö!

Låtlista: På dejt med mej, You Shook Me All Night Long, Sharp Dressed Man, Kom, Jag ljuger så bra, Kalla nätter, Give Me Your Love, Fötterna på marken/Min lilla hand/Septembermorgon, Mamma, Aldrig aldrig, Calleth You, Cometh I, Där det är grönt, Blivande make, Can’t Hurt Me Now/Vindarna vänder oss, Go Slow, Party Voice. Extranummer: I Did It For Love.

Turnédatum för Jessica Andersson:
Gävle 21/3, Örnsköldsvik 22/3, Sundsvall 23/3, Östersund 24/3, Skövde 29/3, Kalmar 30/3, Varberg 31/3, Mariehamn 4/3, Motala 5/4, Karlskrona 6/4, Kristianstad 7/4, Luleå 12/4, Skellefteå 13/4, Umeå 14/4

Bildspecial från Helsingborg:

 Jessica i kvällens första klänning, en rosafluffig dröm som passar perfekt ihop med hårdrock ...

 Eller med sjungande kor.

 Tänk, Jessica var brunett på första bröllopet! Det höll ett år. Äktenskapet alltså (inte hårfärgen).

 Outfit nummer två är på och visst rockar Jessica sin korta läderkjol.

 Outfit nummer tre är svart och glittrig och outfit nummer fyra är en Melodifestivalklassiker som Bert Karlsson sågade.

 Outfit nummer fem är änglavit och spetsig.

 En glittrig byxdress åker på för att demonstera Let's Dance Cha Cha Cha.

 The Lady in Red minns musikaldebuten i Little Shop of Horrors.

 Glitterklänning för finalen.

Vit volangklänning för extranummer.

 Applådtack från Jessica och bandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.