onsdag 24 januari 2018

SCEN: Svansjön - Juvelen i kronan med Den ryska nationalbaletten

Svansjön är en förtrollande saga, här på turné med Den ryska nationalbaletten.

Titel: Svansjön
Medverkande: Den ryska nationalbaletten
Solister: Polina Tokareva som Odette-Odile och Ivan Zviagintsev som prinsen Siegfried.
Musik av Pjotr Tjajkovskij
Plats: Lorensbergsteatern, Göteborg
Datum: 24 januari 2018
Urpremiär: Bolsjojteatern, Moskva, 1877
Speltid: 2 timmar och 20 minuter, inkl paus

Svansjön är tidernas mest populära, älskade och kända balettklassiker. Svansjön hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva den 4 mars 1877. Men det var först vid nypremiären Svansjön på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg den 29 januari 1895 som det stod klart att en klassiker var född! Baletten hade nu en inspirerad regi och blev en stor succé med Pierina Legnani i Odette-Odiles roll.

Dubbelrollen som den vita svanen och den svarta svanen gäller fotfarande som den mest prestigefulla och även den mest krävande rollen som finns inom balettrepertoaren.

Svansjön - klassisk saga i många inkarnationer

Svansjön är liksom många klassiska folksagor en saga som finns i många olika versioner och många olika länder gör anspråk på att ha "originalet". (Även i Norden finns det gamla sagor om folk som blir förvandlade till svanar). Men det är ändå något med Svansjön som gör att man kopplar ihop berättelsen med det ryska sagoarvet --- och ingenting är väl mer underbart än att fantisera om att åka till Moskva eller St Petersburg för att se det äkta originalet ---- alltså uppfört av Den ryska nationalbaletten?!

Moskva kommer till Göteborg!

Jo, det finns en sak som är ännu mer underbart! Att Moskva kommer till Sverige! Den ryska nationalbaletten gästade Lorensbergsteatern och några av världens bästa dansare uppförde Svansjön. Sagan får liv och sträcker sig ut i salen. Dessutom är Lorensbergsteatern inte någon stor sal, så var man än befinner sig kan man njuta av i detalj studera både fotarbete och minspel från dansarna.

När prinsen möter den vackra svanprinsessan Odette ser de uppriktigt förälskade ut. När den falska svarta svanen Odile lyckas komma emellan dem ser man ett triumfatoriskt leende i hennes ansikte, som är allt annat än välvilligt.

Odettes förtvivlan känns äkta, hon spelar med hela sin kropp, varenda muskel, från ansiktet till tåspetsarna. Men till sist triumferar den äkta kärleken och prinsen och den vita svanprinsessan får varandra.

Utsökt uppbyggnad

Baletten är utsökt uppbyggd. Redan i akt ett finns en saga i sagan, prinsens informator berättar legenden om de förtrollade svanarna, det är därför prinsen i akt två söker sig till den förtrollade svansjön.
Här finns några av baletthistoriens vackraste och mest berömda och mest minnesvärda scener.
bland annat de fyra små svanarnas dans. Liksom prinsens och Odettes första förälskade dans.

Vackrast och mest imponerande är dock när hela ensemblen dansar, klädda i svanvita kläder och rör sig en masse som en flock graciösa svanar ,som glider fram på vattnet. En masseffekt som liknar det vackraste skådespelet i naturen, samtidigt som det är kultur på hög nivå. Natur och kultur uppnår här en perfekt förening.


Femme fatale i svart svanform

Akt tre innehåller Odettes dans, den vackra, farliga svarta svanen som kommer till palatset och förför prinsen - eftersom han tror att hon är Odile. På så sätt bryter prinsen sitt trohetslöfte och därmed är Odette dömd till att förbli svan för evigt ... Men prinsen lyckas i alla fall bryta förtrollningen och kärleken triumferar över den onde trollkarlen. Alla svanarna förvandlas till människor igen.

Det finns också uppsättningar av Svansjön som betonar kollektivet, att det är svanarna kollektivt som övermannar och besegrar ondskan och den onde trollkarlen (de är ju många fler och tillsammans mycket starkare) - de blir inspirerade av prinsen och Odettes kärlek och känner hopp. Efter att svanarna tillsammans besegrat det onda, återvinner de sin mänsklighet igen.

Tjajkovskijs sagoarv

Svansjön är en av de stora sagorna som man kopplar ihop med Tjajkovskij. Törnrosa och Nötknäpparen är andra stora, kända sagor som har odödlig musik av Tjajkovskij och som Den ryska nationalbaletten turnérar med.

Det här en upplevelse som är oförglömlig och magisk för alla åldrar. Många väldigt unga besökare finns i publiken och hänförs av den vackra sagan, de överdådiga scenografierna, den förtrollande musiken och den enastående dansen. Nötknäpparen var nyligen årets jullovsattraktion som isbalett på Liseberg, och det var förmodligen en bra satsning för att få barn att älska klassiska sagor och klassisk balett, om än i isbalettform. Men en besökare i 20-års åldern berättar att hon blev förälskad i Tjajkovskij eller snarare hans musik när hon var 8 år och för första gången såg Disney's Törnrosa. Man känner igen strukturen med prinsen och prinsessan och det onda som ska övervinnas - kanske tillsammans med ett kollektiv av modiga små hjälpare.



En ensemble född för att gestalta svanar!

Men ingenting slår Tjajkovskijs klassiska balettuppsättningar i original och ingenting slår den ensemble som är född och uppfödd för att gestalta svanarnas folksjäl.

Förhoppningsvis kommer det att bli fler gästspel från Den ryska nationalbaletten i framtiden. 
Det finns något mäktigt över storslagna känslor, framförda helt utan ord. Musiken och dansen talar för sig själva i en gränsöverskridande, magisk konstform. Svansjön är juvelen i kronan när det gäller klassisk sagobalett.

BG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.