De finns bara på kartan. |
John Green
Papperstäder
Bonnier Carlsen
“Det finns bara inte på
kartan” har blivit ett svenskt sägessätt. Det amerikanska fenomenet paper towns
är det motsatta. Något som bara finns på kartan.
Paper towns är aktuell både som översatt bok och som film på bio just nu.
En stad på pappret
Originaltiteln “paper towns”
anknyter till ett märkligt men verkligt fenomen där kartmakare ritar in städer
som inte finns i verkligheten på kartan. Författaren försöker skapa en
existentiell koppling mellan begreppet “paper towns” och ett slags ungdomlig
känsla av alienering. Moderna förorter i sig ser “oäkta ut”. Men viktigast av
allt, titeln symboliserar Quentins ursprungliga blick på Margo, att hon bara är
sin coola och snygga yta. Quentin lär sig efter hand förstå att Margo har fler
dimensioner än så. Kort sagt: en sedelärande historia i modern tappning, typ
döm inte en bok efter omslaget. Fast om
omslaget till Pappersstäder ser ut som att detta är en bok fylld av
klyschor och stereotyper så kan man i detta fall döma boken efter pappersomslaget.
Nörden och “the girl next
door”
Quentin är den klassiska high
school nörden. Han har lika nördiga kompisar att hänga med. Han är kär i “the girl next door” som
givetvis är fotomodellssnygg. Den impopuläre killen och den populära tjejen,
hur många gånger har man inte hört, sett, läst den historien? Och det är alltid
hopplöst nördiga och töntiga killar som ska få ihop det med den
fotomodellsnygga tjejen, som de gillar, just för att hon är snygg. Inget mer.
Det börjar hända saker när
Margo dyker upp vid Quentins fönster och hon har upptäckt att det inte är så
lyckat att vara en “cool girl” (detta resonemang påminner om Amys “cool girl”
resonemang i Gone Girl) och vad har lett till denna uppenbarelse? Svar:
Pojkvännen har bedragit henne. Margo bestämmer sig för att hämnas (men det är
en mycket snäll hämnd, helt utan våld och sexualitet, och långt från de
verkliga dramer som mängder av verkliga tonårstjejer utsätts för där
mobilinnehåll eller datorinnehåll används för att trasha någons liv) och hon
tar hjälp av Quentin. Sedan försvinner hon igen.
Inte mycket på spel
Det är inte mycket som står
på spel i huvudintrigen, Quentin och hans vänner är på väg att missa “the prom”
som förmodligen är viktig i Amerika, men inte så mycket i Europa, men det är
allt. Quentin och hans kompisar är på “road trip” (återigen en kliché man hört,
sett, läst många gånger innan) för att hitta Margo, och under resan hittar de
även sig själva och Quentin inser att Margo är mer än sin pappersfina yta.
Det går egentligen inte att
förstå varför Margo är så viktig, hon är mest en trofé som ska erövras, varför
det är så viktigt att Quentin får sitt lyckliga slut (hur många får det i high
school), varför alla Quentins kompisar lojalt springer omkring som mössen i
Askungen utan att ha några egna åsikter, egna liv, egna kärleksintressen eller
egna storylines. (Och varför hamnar färgade och homosexuella så ofta i ”the
best friends” fällan?)
Samma historia en gång till
Hur många gånger kan man
skriva samma historia, om tönten som får den snygga trofétjejen för att bevisa
sitt värde?
(Både av John Green och av
andra tonårsförfattare).
Skulle tjejen inte tycka det
var roligare att vara tillsammans med någon som är sportig eller äventyrlig av
sig, istället för någon som sitter framför en dator hela tiden? Snygga killar
kan också vara trevliga och folk är inte trevliga automatiskt eftersom de ser ”töntiga”
ut.
Pappersstäder
är helt enkelt en papperstunn intrig och en ännu tunnare kärlekshistoria. Ettårsjubileet
kallas för övrigt pappersjubileum, men man betvivlar att romankaraktärerna
kommer att nå så långt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.