måndag 30 mars 2020

Dave Goulson hälsar - Odla din vilda trädgård


Dave Goulson hälsar från sin vilda och vildvuxna trädgård!

Det kom en hälsning från Volantes populäre och humoristiske författare Dave Goulson, som just i dagarna skulle ha rest till Sverige för att delta i Nordiska trädgårdar och föreläsa om sin nya bok. Men så här  i Coronavirustider blev besöket inställt. (Goulson delar sin tid mellan UK och Frankrike, och har tidigare gjort stor succé med Galen i humlor - en bok som rekommenderas varmt!)

Här kommer en smittfri hälsning via distans:
”Det är vår och jag följer rådet att arbeta hemma i detta det märkligaste av år. Vår värld har blivit en osäker och skör plats, där vi alla nu oroar oss för våra äldre anhöriga och undrar vad det är för en framtid våra barn ska komma att möta. De av oss som är lyckliga nog att ha en trädgård kan åtminstone göra nytta av tiden hemma, njuta av solskenet och finna ro i känslan av att allt åtminstone är bra i vår egen täppa, hur stor eller liten den än må vara.

Det finns gott om medicinska bevis för att trädgårdsskötsel utomhus är ett av de bästa sätten att hålla sig frisk.
Under en paus i arbetet på min nya bok, planterade jag aklejor i trädgården; om sex veckor kommer de att stå i full blom, fyllda av nektar och pollen åt de långtungade trädgårdshumlorna. Jag har spritt ut kompost, skördat broccoli och purjolök, sått grönsaksfrön, tomater, grönkål, sallad, paprika och ärtor i småkrukor, allt som ska planteras i min organiska köksträdgård när de är redo. När jag höll på som bäst surrade de första humledrottningarna, nyvakna från sin vintersömn, omkring över markerna i jakt på ett ställe att bygga bo. Jag älskar deras lugnande, sköna surr. Det finns gott om medicinska bevis för att trädgårdsskötsel utomhus är ett av de bästa sätten att hålla sig frisk. Man vet inte riktigt varför det är så bra för oss; kanske är det den friska luften, solskenet, det avslappnande ljudet av fågelsång och bin, den lätta träningen. 

Min egen ovetenskapliga teori är att det finns något vitalt och magiskt i att stoppa ner händerna i jorden. Min jord är bördig och mörk av all hemgjord kompost jag tillför varje år, som både binder koldioxid och borgar för att att mina plantor växer ordentligt. Blommorna som jag odlar håller bina nöjda, och i gengäld ser de till att mina jordgubbar, äpplen, bönor och hallon ger rika skördar. Maten jag odlar är giftfri, förpackningsfri och transportfri; den kan inte bli bättre för mig, min familj eller för planeten.

Så gör det mesta av detta driftstopp i världen; gå ut, få lite jord på dina händer och odla något!

Vi kan inte kontrollera särskilt mycket i denna galna värld, men vi kan ta hand om alla små varelser som lever omkring oss, fåglarna som besöker våra trädgårdar, fjärilarna, bina, skalbaggarna, malarna, fladdermössen, igelkottarna, maskarna och vem vet vad mer som lever runt knuten, ja till och med i våra städer. Vi kan gå varsamt fram över vår planet. Om vi så bara har en balkong eller blomlåda kan vi odla vackra och smakrika örter – mejram, timjan, rosmarin och salvia – och glädjas åt bina och blomflugor som nyfiket söker sig till dem. Vi kan odla jordgubbar och tomater i krukor, och avnjuta de goda frukterna vår odling. Så gör det mesta av detta driftstopp i världen; gå ut, få lite jord på dina händer och odla något!”



Dave Goulson är aktuell med Den vilda trädgården – det rika livet i en lagom tuktad täppa.

Ett tips som förenar nytta med nöje under trista karantändagar är att bygga ett bihotell.!
Dave Goulson har delat med sig av några av sina hemmabyggen som inspiration - finns på Volantes hemsida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.