tisdag 12 november 2019

SCEN: Sissel Kyrkjebø - En julintervju från ett snöigt Oslo, inför årets julturnépremiär




Hon har en sjöjungfrus förtrollande röst, en världsstjärnas utstrålning och en ängels musikalitet. Hon är julsångernas självklara drottning och den 21 november är det dags att rivstarta årets stora julturné i Sverige.
Hon är Stilla Natt med stort S, Sissel med stort S och Superstjärna med Stort ess. 

Vilka musikaliska ess har Sissel Kyrkjebø i rockärmen i år? 

Vi fick en liten pratstund med Sissel, innan den efterlängtade premiären på Göta Lejon i Stockholm. Den som väntar på något gott, väntar på Sissel! Och kanske på en pepparkaka till julmusiken ...

Det är tidigt på morgonen, det är svinkallt och snön yr i Oslo. Men Sissel har tillräckligt med värme i rösten för att tina en glaciär, hon är pigg och rolig att prata med och kommer med shoppingtips och kaktips och musiktips inför julen, samtidigt som hon laddar för att börja repetera inför julens turné, som kommer att omfatta fyra länder: Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.

Hennes eminente stjärnkeyboardist Tim Carmon har just flugit in från ett Los Angeles där det är minst 30 plusgrader och sol. Han har tidigare jobbat med bland andra Stevie Wonder, Paul McCartney, Queen Latifah, Bob Dylan, Justin Bieber, Bonnie Raitt, Eric Clapton och Earth, Wind & Fire och han har varit Music Director i Vita Huset, men när det gäller julen är det ju självklart Sissel som är den största stjärnan ...

- Vad roligt att du ska förgylla tiden fram till jul med ännu en turné! Det är faktiskt svårt att tänka sig en jul utan Sissel, det är ungefär som en jul utan julgodis eller en jul utan julgran!

- Oj då!

- Ditt succéalbum Stilla Natt, eller Glade Jul, har nu funnits i 32 år!

- Är det verkligen så länge?

- Ja, vi är många som är präglade på din musik! Hur känns det att vara en sådan jul-ikon? Så många människor har vuxit upp med din julmusik!

- Jag tänker inte på mig själv som en jul-ikon, men jag tycker om att turnéra innan jul, den här tiden när alla laddar upp inför julen, och det är så roligt att åka ut och möta folk under den här tiden, och se hur glada de blir när man kommer och sjunger för dem. Jag brukar alltid ha med de stora klassikerna och de låtar som folk förväntar sig, som Stilla Natt och O Helga Natt, men sedan tycker jag också om att bjuda på några överraskningar och folk kommer fram efteråt och säger att "det där, det var fint det också ..." och de har fått höra något nytt som de tycker om, och det känns lika härligt varje gång!

- Stilla Natt eller Glade Jul är en av mina måste-skivor inför julen. Har du själv några måste-skivor när det är jul? Några plattor som hänger med sedan du var liten?


- Jag har en speciell julgospelplatta som åker fram varje år och det är en med Mahalia Jackson. Hon har en sådan härlig röst! Och så sjunger hon så många traditionella fina amerikanska julklassiker.

- Du har en amerikansk keyboardist med dig på turnén ... Tim Carmon, som är mycket känd i musikaliska kretsar. Han har ju jobbat med praktiskt taget alla de stora artisterna, från Stevie Wonder till Sissel!

- Det är nu tredje året som Tim turnerar med mig och firar jul, han kom från Los Angeles i morse! Där var det över 30 grader varmt, och här i Oslo är det minusgrader och årets första rejäla snöfall! Det är vitt överallt och det virvlar av tjockt med snö i luften. Vilken omställning! Han tyckte det var fint med sådan julstämning och snö, men han tyckte också att det var lite för kallt. Det känns rejält kallt när man upplever en temperaturskillnad på mer än 30 grader!

- Lägger du förresten på dina egna julplattor och spelar dem, när det är julparty hemma hos dig? 

- När det är julparty kör jag främst engelska och amerikanska plattor, med passande svängig och lite jazzig julpartymusik. Med sångare som Dean Martin, Frank Sinatra, Michael Bublé... och så självklart Barbra Streisand! DÅ blir det partystämning! Sedan, ju närmare jul jag kommer desto mer vill jag ha traditionell, stämningsfull julmusik, från Sverige och Norge och England, vacker körmusik med fina körer ... På själva julen och julafton kör jag bara sådant. Då ska det vara så stämningsfullt som möjligt!

Körer och körsång är väldigt viktigt för mig personligen, jag började ju min karriär genom att sjunga i en kör som barn. Det är många plattor med körmusik som kommer fram varje jul! Jag har en svensk platta med körmusik som jag tycker mycket om, och så lyssnar jag på svenska artister som Tommy Körberg och Carola, som sjungit in traditionella svenska jullåtar. När det gäller plattor från Norge, Domkyrkokören som sjunger i Domkyrkan i Oslo är så fin! Deras plattor lyssnar jag på. Sedan har jag också många engelska körplattor, jag upptäckte dem när jag var på tur i England.

- Gosskörerna är jättefina, praktiskt taget varje kyrka har sin egen, jag har hur många plattor som helst bara från Cambridge.

- Visst är det fantastiskt? Jag var på semester i England alltså, inte på turné, och vi körde runt till en massa olika kyrkor och lyssnade på körerna och köpte deras CD-skivor ... och dem brukar jag plocka fram! Det är en sådan fin körtradition ni har, och det är helt fantastiskt att det finns så många fantastiska körer! Det var så roligt att upptäcka dem!

- Du har ju rest över praktiskt taget hela världen, och bott länge i både Norge och Danmark --- är det några speciella jultraditioner som du plockat upp, anammat, blandat med varandra … Det kan vara julmat, julmusik, juldekorationer, vad som helst!

- Något som jag skulle vilja vara med om, och som jag aldrig har varit med om, är en äkta svensk julotta. Vi har inte julotta i Norge! Att gå upp tidigt och det är krispigt kallt och snö och sedan åka till kyrkan och lyssna på fin musik och ha tända ljus ... Det låter så stämningsfullt. Speciellt på landet, som Py Bäckman beskriver det i Koppången ... Jag föreställer mig att det är fint i alla fall, men jag har aldrig varit med om det.

- Det är väldigt fint, speciellt på landet. Jag har kompisar som har hästar och ponnyer och till jul och Lucia kläs de upp extra fint med bjällror och glitter och så drar de slädar, fulla med plädar och fårskinn. Att åka till julotta så är jättemysigt, och det är faktiskt roligt bara att titta på de små hästarna när de står utanför kyrkan ... Förr i tiden var det ju det normala, att ta till kyrkan med häst och släde och klingande bjällror, nu är det mest en kul grej.

- Det låter så mysigt! Det vill jag vara med om!

- Fast en sak som har påverkat julotta traditionen är att midnattsmässa har blivit så stort. I katolska länder har man haft midnattsmässa länge, för att fira in juldagen, och det finns ju de som tittar på SVTs sändning av midnattsmässan från Rom, men även om Sverige inte är katolskt så har man börjat köra med midnattsmässor live runtom i kyrkorna ... Så först ska man fira julafton hela dagen, sedan ska man ut till midnatt för att lyssna på kompisar som sjunger i olika körer och sedan, efter allt detta, ska man upp tidigt och åka till julottan ... de olika traditionerna går inte riktigt ihop!

- Nej, det låter faktiskt lite jobbigt!

- Vad är roligast med att åka på storslagen julturné?

- Konserterna! Att träffa publiken! Att se hur glada de blir och hur mycket musiken betyder för dem.
Sedan är själva resan också trevlig, att resa tillsammans med musiker som man känner och att besöka många olika ställen ...

- Hinner du titta mycket på julskyltningen i olika städer? Du ska ju bland annat uppträda i Stockholm, som har så fin julbelysning, och Göteborg, som marknadsför sig som Julstaden Göteborg, och det är nya dekorationer och ljussättningar varje år ...

- Förra året sjöng jag på Lisebergshallen, och Liseberg var så fint! I år ska jag sjunga på Konserthuset i Göteborg och det ser jag fram emot, jag har bara sjungit där en gång tidigare ... Jag har varit där många gånger och lyssnat på konserter, men jag har inte uppträtt där mer än en gång.

- En jultradition (som inte är så kul) är att man brukar bli förkyld. Ja, hela familjen blir det! Lov = slappna av = bli förkyld! Men du har ju absolut inte alls råd med att bli förkyld - då blir det ju ingen sångturné. Hur håller du dig pigg och frisk under slaskig vinter och kanske en regnig och kall jul? 

- På julafton kan jag gott bli förkyld! Eller den 23 december. Det gör inget! Då är julturnén över! Men innan dess ... Du har rätt, det är en katastrof att bli förkyld eller att drabbas av influensa. Så jag vaccinerar mig mot influensa varje år. Annars ... jag sover mycket. Det är det allra viktigaste för att inte bli sjuk, det är att sova ordentligt. Sedan ska man också äta sunt. Antibakteriella och att sova mycket, det är mina tips ... Och så är jag lite asiatisk också, på sättet jag hälsar, jag går inte för nära folk och  jag försöker att inte utsätta mig för onödigt mycket bakterier.

- Vad kan du absolut inte vara utan när det är jul? Förutom musiken?

-  Pepparkakor! Jag älskar pepparkakor! i Norge säljs det bara pepparkakor till  jul, inte året runt, och jag har redan ätit upp TRE burkar!

- I Sverige säljs pepparkakor året om, som en standardkaka till kaffet, ungefär som skorpor eller kex ...

- Jag vet! Och jag kan bara få dem till jul i Norge! Det är inte rättvist! Men jag måste säga att de godaste pepparkakorna som jag någonsin har ätit har jag ätit i Sverige, i Göteborg! De var helt himmelskt goda! Jag hittade dem i ett bageri som bara bakar pepparkakor och det var sommar och de bakade pepparkakor! Det var ett väldigt populärt ställe, man skulle boka pepparkakor i juni eller juli om man skulle ha pepparkakor till jul! Det var helt underbara pepparkakor, riktigt knapriga och med extra fin ingefära och kryddsmak, lite extra zing i det ... Jag minns inte vad bageriet hette, men när man kör mot där gamla SVT låg, alltså där SVT låg tidigare, så kommer man till rondellen där, och så tar man höger, och där är pepparkaksbageriet. Jag skulle till SVT och jag kände doften av pepparkakor och vi bara följde den!  Sedan sa jag bara: "Stanna bilen, här finns det pepparkakor!" Mitt i sommaren!

- Det låter fantastiskt! Det verkar vara ett perfekt pepparkaksställe! 

- Jag gillar olika konditorier. När vi är på turné brukar vi leta upp olika fina konditorier i alla städer och alla orter vi besöker, och där köper vi massor av olika fina kakor och bakverk och sedan så sitter vi och har provsmakning i turnébussen ...!

- Det låter hur mysigt som helst!

- Ja, det är det! Det är vårt julmys och vår juluppladdning! Under den här turnén åker vi runt i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Jag vet inte hur vi ska komma ifrån Tyskland, de har så goda kakor där! Vi kommer att proppa bussen full!

- När det gäller julklappar - göra-själv, handla på internet, gå på julmarknader överallt (där du är på turné), eller springa-ut-i-sista minuten? Vilket känns mest du?

- Jag brukar handla både före och under turnén! Det är som mitt adventspyssel! Jag träffar ju mycket släkt och vänner under själva turnén, i städerna vi kommer till, så under turnén sitter jag och fixar med mina listor och klurar på presenter och i de olika städerna som vi kommer till går jag och handlar julklappar som jag ska ge bort. Det är så roligt! Man blir också känd i de olika städerna man är i och får nya vänner där. Hela turnén blir som ett enda långt jul-och-adventsfirande!

- Du har ju hittat och återuppväckt många gamla julsånger ... Vilken eller vilka av dem är din favorit eller dina favoriter?! Eller det kanske är svårt att välja, man ska tycka om alla sina låtar lika mycket ...?

- Det är svårt att välja. Men också för att vad som är känt i ett land kanske inte är så känt i andra länder. Det har hänt ofta att folk i Sverige kommit fram och tackat mig för "okända julsånger" och vad fantastiskt att jag upptäckt dem, eller återupptäckt dem, och i Norge är det inget konstigt. Det är helt vanliga julsånger. Ibland är det så att en gemensam jultradition eller en gemensam julsång överlever på ett ställe, och glöms bort på ett annat.
Jag minns en julturné när jag skulle  göra en variant av Klinga mina klockor, inte den vanliga julsången som ni har i Sverige, men den där stämningsfulla som finns i Norge, och så hittade jag en svensk text till den musiken i en svensk psalmbok! Och jag blev  så nöjd. Jag hade ett svenskt crew med mig då på den turnén och de sa alla att de aldrig hade hört den och att det inte var en svensk låt, och jag var tvungen att bevisa det och visa upp psalmboken: "Men titta här då, det är en svensk låt, den är med i den svenska psalmboken!".

- Jag kopplar också ihop dig med vårsånger! Du har ju spelat in så många fina vårsånger. Kommer det kanske i framtiden att bli en vårturné … ?! Fira in våren med Sissel? Jag skulle älska det!

- En vårturné?! Det är en kämpe-god idé! Det har jag aldrig haft!

- Lövade portaler vid kyrkorna, mattor av vitsippor och påskliljor ... det skulle kunna bli hur stämningsfullt som helst! 

- Det låter så fint! Vår med Sissel ... Ja, det vore roligt att göra en sådan turné!

- Du har gjort så otroligt mycket under din karriär! Har du funderat på att göra ett album där du helt och hållet själv skriver text och musik? 

- Det skulle jag väldigt gärna vilja göra, men det är ett stort projekt att göra en hel platta med egen text och musik, framförallt måste man hitta samarbetspartners att göra det med. Men det är något visst att sjunga text och musik som man har gjort själv, det har jag gjort förr, man har en annan relation till låten då ...Men det är också intressant att ta låtar som redan finns och tolka dem, att göra dem till sina egna låtar, det är en helt annan resa ...

- Vad har du för projekt på gång för framtiden?  Efter julturnén?

- Jag håller på med projektet att släppa 50 låtar på 50 veckor! Låtar, musikvideos och så små filmer som hör till varje låt där jag förklarar varför jag valt just den låten och vad den betyder för mig ... Det är ett jättestort projekt! Jag hade tänkt göra ett album med 10-12 sånger ... men så blev det en sådan lång lista med låtar som har betytt mycket för mig, och då började vi från toppen och arbetade oss neråt ... och jag får erkänna att listan innehöll mycket mer än 50 låtar, men att fira 50 år med 50 låtar, det lät bra på något sätt!
Man går in på min hemsida sisselmusic.com och där finns låtarna som redan har släppts, musikvideos och mina små filmer där jag berättar om låtarna. Musiken finns så klart också på Spotify och andra ställen där man kan lyssna på musik. 

- Vad fint! Det är som en födelsedagspresent till alla dina fans! Eller en gigantisk adventskalender som varar länge ...

- Den här adventskalendern har redan många luckor som är öppna ... och den kommer att vara ända tills maj 2020! Eftersom vi började att släppa låtarna i maj 2019. Men det är det projektet som jag kommer att återvända till när julturnén är över. Det ska bli så roligt! 

- Jag ser fram emot det! Jag håller koll på sisselmusic.com för att inte missa någon av dina sånger! Lycka till med ditt 50-projekt och så din julturné! Det är roligt att det blir så många konserter i Sverige!


<strong>- Vad har du för projekt på gång för framtiden?  Efter julturnén?</strong>

- Jag håller på med projektet att släppa 50 låtar på 50 veckor! Låtar, musikvideos och så små filmer som hör till varje låt där jag förklarar varför jag valt just den låten och vad den betyder för mig ... Det är ett jättestort projekt! Jag hade tänkt göra ett album med 10-12 sånger ... men så blev det en sådan lång lista med låtar som har betytt mycket för mig, och då började vi från toppen och arbetade oss neråt ... och jag får erkänna att listan innehöll mycket mer än 50 låtar, men att fira 50 år med 50 låtar, det lät bra på något sätt!
Man går in på min hemsida<strong> sisselmusic.com </strong>och där finns låtarna som redan har släppts, musikvideos och mina små filmer där jag berättar om låtarna. Musiken finns så klart också på Spotify och andra ställen där man kan lyssna på musik. 

<strong>- Vad fint! Det är som en födelsedagspresent till alla dina fans! Eller en gigantisk adventskalender som varar länge ...</strong>

- Den här adventskalendern har redan många luckor som är öppna ... och den kommer att vara ända tills maj 2020! Eftersom vi började att släppa låtarna i maj 2019. Men det är det projektet som jag kommer att återvända till när julturnén är över. Det ska bli så roligt! 

</strong>- Jag ser fram emot det! Jag håller koll på sisselmusic.com för att inte missa någon av dina sånger! Lycka till med ditt 50-projekt och så din julturné! Det är roligt att det blir så många konserter i Sverige!</strong>

- Det tycker jag också! Det är alltid speciellt att få komma till Sverige och att sjunga för en svensk publik och att sjunga in julen! Det är helt underbart!


text: Belinda Graham
foto: Kristin Saastad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.