- En härlig resa i tid och rum, med en kunnig ciceron!
Martina Bonnier
Martinas Modevärld
Bonnier Fakta
Vad betyder egentligen Wes Andersons val av kläder till sina karaktärer i The Royal Tenenbaums? Vad säger det om karaktärerna? Kommer pojkflickan från filmen Ghostatt komma tillbaka som modeikon? Visste ni att Sverige en gång i tiden var världsledande i att producera handskar? Kan svenska handskar göra comeback? Skulle du helst vilja ha couture handskar från Thomasine inspirerade av den brasilianska arkitekten Oscar Niemeyer, eller ett par surrealistiska handskar, med gyllene klor, designade av Elsa Schiaparelli? Varför har svart gått från sorgfärg (som unga, sörjande kvinnor i litterära klassiker ofta längtar efter att komma ifrån) till sexig modefärg och hade Elizabeth Hurley blivit lika känd utan den sexiga svarta klänningen hon bar när hon dejtade Hugh Grant?
Detta och mycket mer ger Martina Bonnier svar på, eller spekulerar om, i Martinas Modevärld. Hon rör sig lättsamt genom historien och boken är full av klassiska målningar och fotografier.
Ett helt kapitel handlar om pärlor och det inleds med två olika Drottning Elizabeth av England och vad deras val av pärlor säger om dem. Sedan går man vidare till andra berömda pärlor, och ja, det finns även män och icke-kungliga som bär pärlor i överflöd. Att bära pärlor är att göra ett statement. Men vilket statement du gör beror på vilka pärlor du väljer och hur du bär dem.
I The Great Gatsby liknas Daisys röst vid vackert klirrande pengar (och Gatsby är trollbunden) men det är möjligt att han också föll för hennes sätt att bära pärlor.
Inför den stora nyfilmatiseringen gjorde Tiffanys en hel serie med Gatsby juveler, replikas av de som Daisy skulle bära i filmen. Handsmycket sålde slut direkt.
Klassiska klänningar får ett eget kapitel och vare sig det handlar om Grace Kellys isblå klassiker (som hon hade på sig när hon vann en Oscar) eller Madame de Pompadour i rokoko blått har Martina Bonnier mycket intressant att säga och att skriva. Var tid har sina stilikoner.
(Ja, blått var en “tjejfärg” förr i tiden. Kolla bara på målningar av Marie Antoinette eller vilken annan liten prinsessa som helst som barn. Rött var manligt --- kolla in de röda soldatjackorna eller de röda jackorna i ridsporten --- och därmed även rosa, som är en del av den röda färgskalan.)
Givetvis finns Andy Warhols klassiska “soppklänning” med på ett hörn. Konst och mode hör ihop. Och allt kommer igen. Martina Bonnier hävdar att hippieklänningen egentligen föddes under renässansen. Kolla in Botticellis La Primavera, och du förstår direkt vad hon menar.
Det här är en underbar resa i tid och rum, och mode är något som alltid säger mycket om den tid det föds i, eller inspireras av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.