tisdag 22 december 2015

Walt Disney och musik - En jazzig historia!



Sjung med Disney (inbunden) 
De klassiska sångerna från de bästa filmerna:
Sjung med Disney, Baloo, Askungen, Ariel och Elsa!
 
Martin Östergren är pianist och arrangör. Han har bland annat varit musikalisk ledare vid Stockholms Stadsteater och turnerat runt  i Sverige med en rad svenska artister.
I Sjung med Disney har han skapat en jazzig instrumental version av Disneys största klassiker - från Askungen och Djungelboken till den senaste succén, Frost.
 
Vilken Disneyfilm är musikaliskt mest perfekt? Vilken Disneyfilms musik har haft mest genomslagskraft? Om detta må de lärde tvista, men gissningsvis skulle de flesta rösta på Djungelboken som uppvisar en svårslagen, svängig låtskatt.
 
Var nöjd med allt som livet ger
 
Djungelboken (1967) var den sista långfilmen  som Walt Disney själv övervakade. Underlaget för filmen var som när det gäller många av Disneys största succéer återigen en brittisk bok. (Tidigare hade Mary Poppins, Alice i Underlandet, Peter Pan och 101 dalmatiner gått för fulla hus). Rudyard Kipling var en internationellt känd författare och Nobelpristagare i litteratur. Som journalist i Indien hade Kipling fått inspiration till berättelserna om Mowgli, som blir adopterad av en flock vargar. Boken skrevs redan 1894 men inför lanseringen av filmen var det just den moderna musiken som lyftes fram. Bröderna Shermans musik prisades som “en ny svängig sorts Disney” och det var inte minst tack vare sångnumrena som Djungelboken blev en så stor succé. Jazz var nyckeln till framgång!
 
Musik för barn behöver inte vara mesig och tillrättalagd - barn kan ta till sig bra kvalitetsmusik fördomsfritt och här blev en ny generation inkörd på jazzmusik.
 
 
Coola katter jazzar hela natten
 
I nästa film Aristocats (1970) valde man också att satsa på jazz. Alla snubbar vill ju vara katt, som de coola jazzkatterna sjunger i den svenska versionen.
 
Det är intressant att konstatera att även de moderna Disneysångerna, som de i Den lilla sjöjungfrun och Frost, har musikaliska rötter som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Till den första ljudfilmen och till jazzmusiken från 1920-talet.
 
Ljudfilmen föddes med Jazzsångaren 1927 och över en natt  hade filmbranschen förändrats. Filmen blev en omedelbar succé. Ljudfilmen var här för att stanna och musiken blev ett av Disneyfilmernas allra starkaste kort.
 
Ljudet - en fluga?
 
Delar av filmbranschen trodde att det där med ljudfilm bara var en fluga och att filmen skulle fortsätta att klara sig med den musik som alltid hade ackompanjerat filmvisningarna. Men Walt Disney var en av de filmskapare som blev vild av förtjusning och fylldes med entusiasm inför de möjligheter som den nya tekniken bar med sig. När Jazzsångaren hade premiär var Walt bara 25 år. Men han var redan en av de främsta när det gällde att göra animerad film. Tecknad film fanns på den här tiden bara som kortfilm, och de visades som förspel till huvudfilmerna på biograferna. Från Walt Disneys bolag kom kortfilmerna med högst kvalitet. Han strävade hela tiden efter att utveckla filmen och ville vara först med ny teknik. Ett halvt år efter premiären på Jazzsångaren var Disney i full färd med att göra den första animerade filmen med ljud. Musse Pigg som Ångbåtskalle (Steamboat Willie) var inspirerad av stumfilmsstjärnan Buster Keatons succé Hans son på galejan (Steamboat Bill Jr.)
 
Musse Pigg är  matros på en båt och inspirerad av flodens ljud skapar han musik med fat, skedar, tvättbräda och en katt.
 
Filmen blev en succé och innan årets var slut var det även slut med animerad film utan ljud.
 
 
Ingen rädder för vargen här - jazzig ljudfilm som antidot mot depression
 
Något år senare började produktionen av Silly Symphony filmer - kortfilmer uppbyggda kring musikstycken. Mest berömd blev Tre små grisar (1933) med den stora stygga vargen som är efter grisarna. Låten Ingen rädder för vargen här satte sig omedelbart i biobesökarnas huvuden och blev en gigantisk hit. Låten fick också en symbolisk betydelse som ett slags besvärjelse mot depressionen, “the big bad wolf”, som då plågade USA och hotade att blåsa omkull många hus.
 
Även om Disney förknippas med film ska man inte glömma bort att Disney också har en drygt åttioårig tradition som hitfabrik.
 
Musiken kommer först - bilderna följer
 
Vanligtvis spelas dialogen in först och skådespelarnas insatser ger inspiration till animationerna och samma sak gäller musiken. Havet är djupt, Var nöjd med allt som livet ger, Hakuna Matata, Ser du stjärnan i det blå ---- kompositionerna  av sådana låtar är en grundläggande del av processen bakom filmerna.
 
Det är prestigefullt att få komponera något nytt till en ny Disneyfilm.
 
Filmen och musiken, båda konstarterna, känns som ett. Det är inte att undra på att karaktärer som Ariel i Den lilla Sjöjungfrun, Baloo i Djungelboken, katterna i Aristocats, Timon och Pumba i Lejonkungen eller Elsa i Frost har musiken i blodet. Och vad vore en vacker middag utan underhållning med musik, som Lumière påpekar i Skönheten och Odjuret?
 
Slå dig fri och Sjung och spela själv
 
 
Martin Östergrens låturval är härligt och varierat, dessutom får man med noter och texter till alla låtarna så man KAN spela  själv om man vill. Men allra roligast är det att trycka fram favoritlåtarna gång på gång och lyssna på Östgrens jazziga orkester. Peter Pan, Lady och Lufsen, Askungen, Djungelboken, Robin Hood, Trassel, Frost … Det är bara att låta sig svepas med av musiken. Eller “Let it go” som Elsa skulle säga.  Alla vill ju vara en cool, musikalisk, jazzig katt!
 
Källa:
De klassiska sångerna från de bästa filmerna
Sjung med Disney
Musik i arrangemang av Martin Östergren
Bokförlaget Max Ström
 
Martin Östergren står själv för arrangemang, dragspel och flygel på alla sångerna.. Notskrift, saxofon och flöjt och klarinett av Andreas Andersson. Fiol: Hanna Helgegren. Trumpet: Jonas Lindeborg. Gitarr: David Sales. Inspelning och mix: Roger Krieg.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar