Millennium 4 |
Det som inte dödar oss
- Lisbeths Salanders
efterlängtade comeback i en värld med autistiska genier, ryska mördare,
artificiell intelligens och Millenniumkris
David Lagercrantz
Det som inte dödar oss
Norstedts
Det tar nittio sidor innan
Lisbeth Salander på allvar kommer in i handlingen i Millennium 4 - Det som
inte dödar oss. Men det är en debut som är väl värld att vänta på. Under
tiden har hon genomfört den största hackerattacken i världshistorien.
Enda vittnet - ett stumt
barn
Under tiden man väntar på
Salanders entré i berättelsen så har man hunnit fästa sig vid August Balder, en
autistisk pojke, med trassliga hemförhållanden, inte helt olikt Salanders egen
barndom. Precis när man hoppas på att allt ska bli bättre för August, blir han
enda vittnet till ett brutalt beställningsmord, utfört av en rysk torped.
Men August är ett vittne som
aldrig sagt ett ord i hela sitt liv. Han kan inte berätta vad han sett. Ska
chocken knäcka den lille pojken, eller ska det göra honom starkare?
Det som inte dödar, härdar
Det som inte dödar oss är årets mest framemotsedda boksläpp och
hemlighetsmakeriet kan bara jämföras med Harry Potter böckerna under deras
storhetstid. Men liksom Harry i varje bok tampas med Lord Voldemort i någon
form, brottas Lisbeth Salander ständigt med demonerna från sitt förflutna. Man
känner alltså igen Millennium-världen.
Superhjältar och
superskurkar
Lisbeth Salander är något av
en superhjälte. Liksom Sherlock behöver sin Moriarty och Harry Potter behöver
sin Lord Voldemort behöver Lisbeth Salander också en superskurk av rang. Vem
kan egentligen utmana henne när hennes onde far, Millennium-universums egen
Darth Vader, gått ur tiden? Svar: arvtagaren till det onda imperiet. En
hänsynslös superskurk som har lika mycket super-kvaliteter som Lisbeth själv,
och som även delar samma DNA. Sakta med säkert bygger Lagercrantz upp allt med
små, små pusselbitar (något pusselälskande August Balder förmodligen hade
uppskattat) mot ett episkt superhjältesammandrabbningsklimax. Författarna till
Marvelfilmerna kan vara Hulken-gröna av avund. ALLT är så mytologiskt korrekt
och superspännande hela tiden.
Smarta hackers och
autistiska genier
I jämförelse med inledningen
till den ursprungliga Millennium-trilogin handlar detta mer om framtiden och
mindre om det förflutna. Det som inte dödar oss handlar om datorer,
hackerattacker, whiste blowers, autism, övervakningssamhället och artificiell
superintelligens, allt som är mer eller mindre på tapeten just nu och som verkar
bli ännu mer aktuellt i framtiden.
Den ursprungliga trilogin
grävde ner sig mycket i “förr i tiden“, Lisbeths barndom, gamla spionskandaler,
gamla nazistsympatisörer, gamla mord, gamla familjedramer … många scener bestod
av gamla gubbar som pratade om gamla tider tillsammans, medan de fikade.
Från Fina Herrgården till
Fula Storföretagen
Själva upplägget av Män
som hatar kvinnor var som en Agatha Christie - vem i fina herrgården har
begått morden? Vilka har falska alibin? Alla ljuger, men varför? Och likt ett
Cluedo pusslar Lisbeth Salander ihop vilken Vanger det är som är skyldig, i
källaren, med skiftnyckeln.
I Det som inte dödar oss är
det uppenbart vem som dödar Frans Balder --- pusslet är att förstå vilka han
arbetar för och varför de beställde mordet på just Frans Balder. Vad hade han
kommit på spåren? Här är det aldrig något snack om att pussla med alibin i en
familj i en herrgård på landet. Persongalleriet har också blivit mycket yngre.
Vänskapen mellan Lisbeth
Salander och August Balder är fint skildrad, språkligt sett är det här en
deckare med hög klass, hela boken är välskriven och med perfekt timing, här
finns inget dödkött att bara bläddra förbi.
Från det förflutna till
framtiden
Medan det ursprungliga
Millennium handlade om det förflutna handlar den nya Millennium romanen om
framtiden. Vart är övervakningssamhället på väg? Är det numera normalt att vara
paranoid? Vad gör amerikanerna med allt de samlar in? Om vi bygger en
supersmart artificiell intelligens, vad hindrar den från att bygga än ännu smartare
artificiell intelligens, och så vidare, tills människor inte är viktigare än
övervakade vita möss i en labyrint? Tänk om vi sätter igång en ny evolution,
där vi själva blir helt överflödiga?
Den virtuella världen och
den verkliga
Lagercrantz har tidigare
skrivit en roman om den brittiske matematikern Alan Turing och det är kul att
se Lagercrantz återvända till datorernas underbara värld, med sexiga primtal,
och elliptiska kurvor och speciella genier.
Det som inte dödar oss ger en bra bild av alla möjligheter och falluckor i
den virtuella världen idag.
Det finns många snabba
scenbyten och perspektivbyten i boken, på många sätt påminner romanen mer om en
Elizabeth George än en Stieg Larsson - Mikael Blomqvist läser också ett par
Elizabeth George deckare under handlingens gång - alla personer är viktiga och
intressanta att följa, inte bara Blomqvist och Salander.
Schackspel med känslor
Salander skildras ändå oftast
utifrån, en så mytologisk person lämpar sig inte väl för att skildras
känslomässigt inifrån, och Holger Palmgren, Salanders gamle vän och
schackpartner, finns kvar för att förklara den känslomässiga motiveringen och
tankarna bakom Salanders agerande. Så kan hjältinnan själv förbli en mytologisk
Pippi Långstrump figur: rik, smart och på de svagas sida.
Norsk konflikt
En sak som däremot förbluffar
är att tidningen Millennium har dålig ekonomi och har blivit uppköpt av en
illvillig norsk koncern som smutskastar Blomqvists fina rykte. Kunde inte
superrika Salander köpt upp tidningen genom något av sina bolag?
Men den norska konflikten gör
att Mikael Blomqvist återigen blir ett jagat villebråd, någon som måste slåss
för att ha kvar sitt älskade jobb och någon som gör vad som helst för en bra
story. Något som leder till att Blomqvist är först på platsen för romanens första
mord.
Statiska huvudpersoner
Blomqvist och Salander har
egentligen inte utvecklats sedan den första trilogin, Blomqvist är fortfarande
gift med jobbet och har ihop det med Millenniums redaktör Erika Berger,
Salander är fortfarande rik och fågelfri och bisexuellt polygam, ingen verkar
har blivit äldre, Salander beskrivs fortfarande som en flicka och Blomqvist
hotas inte av förtidspension, som så många andra gamla murvlar. Stockholm är
fortfarande kallt. Men inte ens snö och iskyla kan få Salander att ta på sig
något varmare än sin coola läderjacka.
Ett rikt persongalleri
Det som inte dödar oss har hela tiden ett otroligt driv framåt, ett rikt och
varierande persongalleri och många intressanta perspektivbyten - det här är en
roman som Elizabeth George hade varit stolt över att skriva! Högre beröm än så
finns inte. Det som inte dödar oss är allt som en deckare ska vara:
tjock, tankeväckande och spännande. Det här är som klassisk brittisk kvalitet
och samhällspatos, i snöig svensk förpackning.
Årets mest framemotsedda
romansläpp har också blivit årets hitintills mest tänkvärda deckare. För var
kan vara mer tänkvärt än att fundera på vart mänskligheten är på väg, med eller
utan artificiell superintelligens?
Avsätt gärna tid för att
kunna sträckläsa Det som inte dödar oss - den här romanen är nästan
omöjlig att släppa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.