Regi: Olivia Wilde
Titel: Don’t
Worry Darling
Betyg: 2
Distribution: SF
Det blev
ett budgivningskrig mellan ett otal Hollywoodstudios när Olivia Wildes nya
projekt lanserades. Alla som inte vann budgivningen tackar nu säkerligen sin
lyckliga stjärna tusen gånger om.
När det
gäller skvaller och rykten så har Don’t Worry Darling nått upp i
rekordnivåer för en modern film.
Harry
Styles regiromans och omskrivna spottloska
Shia
LaBeouf som fick sparken för att han missuppförde sig. Ersättaren Harry
Styles, en gång i tiden känd som popstjärna i bandet One Direction, hade en romans
med regissören Olivia Wilde. Hur störde detta inspelningen? Hur
påverkades filmen? Varför hatar Olivia Wilde och Florence Pugh varandra? Och spottade
Harry Styles verkligen på Chris Pine när det var dags för filmens världspremiär
på Venedig filmfestival? ”Spitgate” var lätt årets mest omskvallrade och
omskrivna händelse i underhållningsbranschen. Och … tänk vilken skojig film som
det hade blivit av alla dessa rykten!
The Movie That Goes Wrong. Gång på gång på gång….
Färdig
produkt mindre intressant än alla rykten
Men … hur är
då själva produkten? Kort svar: inte alls lika intressant som alla rykten och intriger
bakom kulisserna.
Filmen är en
hybrid av thriller, svart komedi, feministmanifest … Och lite skräckfilm. Trots
allt, det verkar vara en uppdatering av den gamla skräckisen The Stepford
Wives som står på tapeten. Männen åker till jobbet, lika säkert som ett
klockverk, och kvinnorna är glada och villiga hemmafruar.
Ett
typiskt sterilt och fantasilöst Hollywoodparadis
Vi befinner
oss i öknen, i ett artificiellt uppbyggt ”paradis”. Som så ofta när Hollywood
ska gestalta ”paradiset” på film så tänker de på Hollywood och Los Angeles.
Alla har perfekt klippta gräsmattor. Man ska ha pool, grillplats, garage och
tennisbana. Hur många av dessa grejer man har speglar statusen. Chefen Frank,
spelad av Chris Pine, har tennisbanor. Plural. Och arkitektritat hus.
Måndag
hela veckan
Det hela
påminner lite om utopi-dystopithrillern Elysium med Mark Damon. Och återigen får
man samma tanke … Det här ser ju så himla tråkigt ut. Det finns inga årstider,
inga väderomväxlingar, inga intressanta blommor, inga ovanliga träd, inga
urtidsskogar, ingenstans att plocka bär och svamp, ingenstans för hundar att
gräva ner tuggben, det finns inga katter, harar, rävar, igelkottar, fåglar,
döda stubbar fulla med skalbaggar, inga spindlar, inga fjärilar … Bara dessa
oändliga rader av turkosa pooler och pastellfärgade människor med
cocktaildrinkar. Skuggorna är helt fel, palmerna rör sig inte i blåsten och
alla människor rör sig som om de var med i datorspelet The Sims.
Överraskningen
som inte är en överraskning
Nu utfärdas
spoilervarning.
Det visar
sig att det ska vara en överraskning att tillvaron i denna fiktiva stad Victory
verkligen bara är ett datorspel … eller snarare en datorsimulering. Det förstår
man faktiskt ganska tidigt i filmen.
Ingen finns
där på riktigt, allt utspelar sig bara i fantasin. Det är lite The Matrix
och Inception över det hela. Kropparna finns någon annan stans.
Nersövda.
Annars
påminner handlingen mycket om The Truman Show och Free Guy … för huvudrollsinnehavaren
börjar misstänka att det här är inte på riktigt, hen vill ha ut mer av livet,
och då skakas allt i sina grundvalar.
Pigg
hemmafru och Rat Pack lookalike
Florence
Pugh spelar en pigg hemmafru som är gift med killen som ser ut som Harry Styles
med Frank Sinatra stajling. Men i den verkliga världen har hon varit en
framgångsrik läkare. Nu ligger hon nersövd och drömmer om en hemmafrutillvaro.
Hon vill ut, och för att klara av detta måste hon dupera sin man, ja, alla män
i spelet/simulationen, och ta sig till sin egen kropp.
Det finns
mer luckor i handlingen än handling utan luckor. Ingenting går ihop. Om något
går fel i simulationen… varför jagar dessa rödklädda människor runt? Och en
läkare med piller? Varför gör man inte något på platsen där de nedsövda
kropparna ligger?
En manlig
dröm utan kärlek
De flesta
kvinnorna tycks ha kidnappats mot sin vilja, utvalda av män som har denna dröm.
Liksom i fallet The Stepford Wives är detta en manlig dröm. Men vad är
det för poäng med att bli älskad av en robot som liknar den fru man just har
mördat, eller att bli älskad av en person som mot sin vilja är nedsövd på annan
ort och som fått artificiella minnen inplanterade för att locka fram kärlek?
Männen vet ju om att allt är fejk.
Varken mat
eller swimmingpooler eller snygga bilar eller tennisbanor finns. Och kärleken
finns inte heller.
Efter
förklaringen … är allt ännu mer obegripligt
Det finns mängder av obegripligheter i filmen.
I tjugo minuters extramaterial förklarar
Olivia Wilde allting … och hur detta är ett feministiskt manifest … och sedan
är filmen ännu mer obegriplig.
Varför har
huvudpersonen drömmar i svartvitt? Vilka är alla de där balettdansande blonda
kvinnorna i drömmen? Varför måste de klippa in ännu en tråkig drömscen när vi
just ska få se Dita Von Teese klättra upp i ett cocktailglas?
Saknas
aldrig de kidnappade unga kvinnorna?
Varför är
det ingen som saknar den smarta unga kvinnliga läkaren? Ens på jobbet? Hon är
ju kidnappad och nersövd för bövelen!
Hur länge
kan folk ligga nersövda utan att det skadar dem? De får liksom varken mat eller
motion i simulationen.
Och
slutligen … skulle det inte gå att sälja ”vara ihop med Harry Styles” i en en timmes
lång simulation (längre kan nedsövning väl inte vara hälsosamt?) till alla
gamla One Direction fans? Varför ska det bara vara en manlig fantasi?
Vem vill
ha tråkigt i ett spel?
Varför måste
simulationen vara så förpepprat tråkig?
Skulle jag
göra mig besväret att besöka en simulation skulle jag vilja ha något mer än en
tripp till en fejkad version av 1950-talets Los Angeles. Visst vill man ha en
tripp till Mars, som Arnold Schwarzenegger fick i en gammal 1980-tals rulle,
eller en tur till Hogwarts, och mata ugglorna i posttornet och ta en flygtur på
Buckbeaks rygg!
Uddlös,
mesig och osammanhängande
Filmen är
för mesig för att vara thriller eller skräck, för uddlös och för velig för att
vara satir eller komedi, och alldeles för tråkig och långsam för att vara
underhållning.
Dessutom är
filmen för ologisk och för tondöv för att vara sammanhängande. Men man ska
förmodligen inte bekymra sig om smörjan och det faktum att ingenting hänger
ihop eller går ihop ... Som sagt. Don’t Worry Darling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.