Regi: Henry Hathaway
Circus World är ett gigantiskt spektakel och en riktig girlpower film med den italienska filmstjärnan Claudia Cardinale i den kvinnliga huvudrollen som Toni Alfredo, en tuff pojkflicka som vuxit upp på en berömd amerikansk cirkus, uppfostrad av cirkusens ägare Matt Masters (John Wayne).
Titel: Circus World
Medverkande: Claudia Cardinale, John Wayne, Rita Hayworth, Lloyd Nolan, John Smith, Richard Conte m.fl.
Land: USA, 1964
Paramount Pictures
Aktuell: Restaurerad nyutgåva maj 2020
Betyg: 4
Betyg: 4
Circus World är ett gigantiskt spektakel och en riktig girlpower film med den italienska filmstjärnan Claudia Cardinale i den kvinnliga huvudrollen som Toni Alfredo, en tuff pojkflicka som vuxit upp på en berömd amerikansk cirkus, uppfostrad av cirkusens ägare Matt Masters (John Wayne).
Toni har inte något minne av sina föräldrar. När Toni var liten dog hennes pappa i en olycka och hennes mamma försvann under mystiska, oklara omständigheter i full cirkusmundering, utan att ta en enda pinal med sig. Toni drömmer om att bli trapetskonstnär i vackra, glittriga scenkläder, precis som sina föräldrar, men hon får mest spela Calamity-Jane-aktiga roller i Matt Masters spektakulära western nummer.
Cirkusnumret med diligensrånet påminner en hel del om den berömda scenen i Stagecoach av John Ford (John Waynes stora genombrottsfilm) där en stuntman klättrar upp på hästspannet, ramlar, hamnar under de skenande hästarna och sedan under diligensen ... och stuntmannen ska undvika att bli krossad av alla hovar och vagnshjul. I Stagecoach är detta en del av handlingen, ett klimax i den spännande jakten --- i Circus World är detta bara ett stunt bland många i ett och samma nummer --- och därefter måste det levereras nya nummer ... Och vi vet att det "bara" är ett nummer, och vi, liksom publiken i tältet, är åskådare till hur artister, cirkusstjärnor liksom stuntmänniskor, riskerar livet gång på gång för att vi ska få underhållning.
Circus World utspelar sig i en ny värld där publiken ständigt vill ha något nytt, något större, något bättre, något farligare ... och det är bara att leverera eller att gå under. Western har redan hunnit bli en inövad genre och publiken förväntar sig skenade diligenser, farliga anfall, prickskytte, hoppande från hästrygg till hästrygg, brinnande vagnar, maskerade banditer, modiga hjältar ... och gärna något mer på köpet ....
Western som genre är välbeprövad och har gett många succéer, från Stagecoach till Star Wars. Cirkusgenren är en genre med färre kända och lyckade filmer. Men, som sagt, There's no business like show business ... The Greatest Show on Earth föregick Circus World och i våra dagar har The Greatest Showman med Hugh Jackman som P.T. Barnum gjort succé. Cirkus World utspelar sig tidsmässigt under samma epok som The Greatest Showman och Henry Hathaway (som även gjort den framgångsrika Pretty-Woman-liknande komedin North to Alaska) har regisserat.
Matt Masters är inte nöjd med att vara framgångsrik i USA, han vill också ta sin show till Europa och spela i alla de stora städerna --- Madrid, Hamburg, Berlin, Paris, Wien, Budapest --- och han vill gärna bräda P.T. Barnum. Detta står näst överst på hans önskelista. Allra överst på listan står "att hitta Lily". Lily Alfredo (Rita Hayworth) är Matt Masters livs enda stora kärlek. Men hon försvann spårlöst för 14 år sedan. Nu har hon rapporterats uppträda under ett nytt namn i Europa ... Att hitta Lily i Europa är inte alldeles okomplicerat. Lily är Tonis mamma, och om Lily inte vill bli hittad, hur ska Matt då hitta henne?
Det råkar bli Toni som hittar Lily, utan att veta vem det är ... De två blir genast bästa vänner och Toni erbjuder henne ett jobb på Matt Masters nya cirkus --- den som de håller på att spara ihop till.
För Matt ger aldrig upp ... Även om båten med hans ursprungliga cirkustält sjönk samma dag de anlände till Europa, så jobbar han och hans närmaste cirkuskollegor, Toni, Steve och Cap, enträget för att få ihop pengar till ett nytt tält. De tar alla anställning på Ed Purdy's Wild West Show och turnerar runt med den i Europa. Under turnéns gång värvar gänget nya fina talanger som ska ingå i den framtida cirkusen, den som ska bräda P.T. Barnum en gång för alla.
Toni är stormförtjust över att hitta en annan kvinna som gör farliga stunts och som jobbar som trapetskonstnär, och beundran, vänskap och solidaritet uppstår praktiskt taget omedelbart. Men det finns många hemligheter i det förflutna som hotar att krossa Tonis nyfunna lycka och dessutom hela den nya cirkusen, som ska ha storslagen galapremiär i Wien ...
Det finns många westerns som har en duell som klimax, där stenallvarliga män går ut på huvudgatan för att se vem som drar snabbast, eller vem som slår hårdast, för att därmed avgöra vem som är alfahane i stan ...
Duellen i Circus World är mellan två kvinnor, Toni och Lily. Vem är bäst på att dödsföraktande snurra runt och göra i volter i luften (utan säkerhetsnät) --- vem kan klara av flest volter, vem kan att komma till hundra? I denna duell ger Toni upp för att låta Lily vinna och mottaga publikens jubel som segrare ... och på så sätt vinner båda två.
Det är en ovanlig duell med ovanlig utgång ... och ett finstämt sätt att stämma av den relation som stått i centrum för hela filmen. Det finns mer än ett sätt att vinna en duell på.
Medan många Hollywoodfilmer fokuserar på män, fäder och söner, hämnd och vedergällning, fokuserar Circus World för ovanlighetens skull på en mor-och-dotter relation och försoning och kärlek --- men med en gigantisk budget och en extravagant inramning, av det slag som brukar vikas för historier om morske män som pucklar på varandra och peppar varandra med bly.
Circus World passar för alla fans av The Greatest Showman. En film om en svunnen tid, då fler än sju vågade livet --- bara för att ge underhållning, i en tid före datorernas och de eviga green screenernas genomslag.
BG
Cirkusnumret med diligensrånet påminner en hel del om den berömda scenen i Stagecoach av John Ford (John Waynes stora genombrottsfilm) där en stuntman klättrar upp på hästspannet, ramlar, hamnar under de skenande hästarna och sedan under diligensen ... och stuntmannen ska undvika att bli krossad av alla hovar och vagnshjul. I Stagecoach är detta en del av handlingen, ett klimax i den spännande jakten --- i Circus World är detta bara ett stunt bland många i ett och samma nummer --- och därefter måste det levereras nya nummer ... Och vi vet att det "bara" är ett nummer, och vi, liksom publiken i tältet, är åskådare till hur artister, cirkusstjärnor liksom stuntmänniskor, riskerar livet gång på gång för att vi ska få underhållning.
Circus World utspelar sig i en ny värld där publiken ständigt vill ha något nytt, något större, något bättre, något farligare ... och det är bara att leverera eller att gå under. Western har redan hunnit bli en inövad genre och publiken förväntar sig skenade diligenser, farliga anfall, prickskytte, hoppande från hästrygg till hästrygg, brinnande vagnar, maskerade banditer, modiga hjältar ... och gärna något mer på köpet ....
Western som genre är välbeprövad och har gett många succéer, från Stagecoach till Star Wars. Cirkusgenren är en genre med färre kända och lyckade filmer. Men, som sagt, There's no business like show business ... The Greatest Show on Earth föregick Circus World och i våra dagar har The Greatest Showman med Hugh Jackman som P.T. Barnum gjort succé. Cirkus World utspelar sig tidsmässigt under samma epok som The Greatest Showman och Henry Hathaway (som även gjort den framgångsrika Pretty-Woman-liknande komedin North to Alaska) har regisserat.
Matt Masters är inte nöjd med att vara framgångsrik i USA, han vill också ta sin show till Europa och spela i alla de stora städerna --- Madrid, Hamburg, Berlin, Paris, Wien, Budapest --- och han vill gärna bräda P.T. Barnum. Detta står näst överst på hans önskelista. Allra överst på listan står "att hitta Lily". Lily Alfredo (Rita Hayworth) är Matt Masters livs enda stora kärlek. Men hon försvann spårlöst för 14 år sedan. Nu har hon rapporterats uppträda under ett nytt namn i Europa ... Att hitta Lily i Europa är inte alldeles okomplicerat. Lily är Tonis mamma, och om Lily inte vill bli hittad, hur ska Matt då hitta henne?
Det råkar bli Toni som hittar Lily, utan att veta vem det är ... De två blir genast bästa vänner och Toni erbjuder henne ett jobb på Matt Masters nya cirkus --- den som de håller på att spara ihop till.
För Matt ger aldrig upp ... Även om båten med hans ursprungliga cirkustält sjönk samma dag de anlände till Europa, så jobbar han och hans närmaste cirkuskollegor, Toni, Steve och Cap, enträget för att få ihop pengar till ett nytt tält. De tar alla anställning på Ed Purdy's Wild West Show och turnerar runt med den i Europa. Under turnéns gång värvar gänget nya fina talanger som ska ingå i den framtida cirkusen, den som ska bräda P.T. Barnum en gång för alla.
Toni är stormförtjust över att hitta en annan kvinna som gör farliga stunts och som jobbar som trapetskonstnär, och beundran, vänskap och solidaritet uppstår praktiskt taget omedelbart. Men det finns många hemligheter i det förflutna som hotar att krossa Tonis nyfunna lycka och dessutom hela den nya cirkusen, som ska ha storslagen galapremiär i Wien ...
Det finns många westerns som har en duell som klimax, där stenallvarliga män går ut på huvudgatan för att se vem som drar snabbast, eller vem som slår hårdast, för att därmed avgöra vem som är alfahane i stan ...
Duellen i Circus World är mellan två kvinnor, Toni och Lily. Vem är bäst på att dödsföraktande snurra runt och göra i volter i luften (utan säkerhetsnät) --- vem kan klara av flest volter, vem kan att komma till hundra? I denna duell ger Toni upp för att låta Lily vinna och mottaga publikens jubel som segrare ... och på så sätt vinner båda två.
Det är en ovanlig duell med ovanlig utgång ... och ett finstämt sätt att stämma av den relation som stått i centrum för hela filmen. Det finns mer än ett sätt att vinna en duell på.
Medan många Hollywoodfilmer fokuserar på män, fäder och söner, hämnd och vedergällning, fokuserar Circus World för ovanlighetens skull på en mor-och-dotter relation och försoning och kärlek --- men med en gigantisk budget och en extravagant inramning, av det slag som brukar vikas för historier om morske män som pucklar på varandra och peppar varandra med bly.
Circus World passar för alla fans av The Greatest Showman. En film om en svunnen tid, då fler än sju vågade livet --- bara för att ge underhållning, i en tid före datorernas och de eviga green screenernas genomslag.
BG
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.