(och en monster-franchise föds!)
Monsterfilm blir monstersuccé - och en ny franchise föds.
Jordan Vogt-Roberts version av King Kong utspelar sig på 1970-talet - och uppvisar den största King Kong i filmhistorien. I rollistan finns stjärnor som Tom Hiddleston, Brie Larson, John Goodman och John C. Reilly.
Vad får du om du mixar Sir Arthur Conan Doyles klassiska roman The Lost World med den gamla krigsfilmen Apocalypse Now och Joseph Conrads roman The Heart of Darkness, tillsätter lite Jules Verne sci-fi (typ Till jordens medelpunkt), ett stänk av Moby Dick, en nypa Jurassic Park och ett kryddmått Godzilla ?
Svar: Kong: Skull Island.
Warner Bros. har lyckats få till en filmisk "home run" med en del humor, en del action, lite baseboll, mycket monster och en back-to- the-roots story. Så här ska en äkta popcorn film saltas!
En ny Kong som aldrig kommer till N.Y.
Men den här filmen har inte mycket gemensamt med "original King Kong" från 1933. Här finns ingen "Beauty and the Beast" historia. Ingen jätteapa klättrar på skyskrapor i New York. Nej, vi stannar i "The Lost World" världen ända tills slutet av filmen. Den här nya, större versionen av Kong får leva vidare, i sitt Jurassic Park liknande landskap, för att kämpa i nya bataljer.
Titeln Kong: Skull Island ger faktiskt en vink om att den här märkliga ön, Skull Island, är filmens huvudattraktion, lika mycket som King Kong.
Filmen utspelar sig till större delen under 1970-talet - men den börjar faktiskt redan 1944, mitt under brinnande världskrig. En japan och en amerikan störtar efter en luftstrid på Skull Island och börjar genast fajtas med varandra - innan Kong dyker upp och de båda kommer på andra tankar.
Filmen levererar redan innan förtexterna
Det är modigt gjort att introducera filmens största kändis - och största monster - så tidigt. Till och med innan förtexterna! I vanliga fall i den här typen av filmer ska det smygas och krypas och spanas länge innan man ser monstret och vad hen går för.
1933 var året för den första King Kong filmen - men en remake på 1970-talet uppdaterade King Kong till "nutid" (den tidens nutid) och rent logiskt är 1970-talet förmodligen den senaste tidpunkt till vilken man kan förlägga en sådan här historia - det fanns fortfarande delar av jorden som inte var utforskade, idag ligger allt på Google Earth och satelliter har koll på allt.
Den nya Kong: Skull Island väljer att förlägga handlingen till "den gamla goda tiden", 1970-talet. Nu är 70-talet inte "nutid" längre utan kostymdrama. Allt var bättre förr - främst rockmusiken! 1970-talet var också ett gyllene decennium för amerikansk film och det märks att
Vogt-Roberts har dragit fördel av att inspireras av 70-tals klassiker.
Goodman som en inte så god man
John Goodman spelar Bill Randa, en forskare som försöker finansiera en expedition för att utforska en mystisk ö, "where God didn't finish creation, a place where myth and science meet". Goodman har flera av filmens bästa repliker - inklusive den första replik som refererar till vilken idioti Vietnamkriget var: "Mark my word, there'll never be a more screwed-up time in Washington!" Men Bill Randa vet att kaos och rädsla är något han kan utnyttja - så han tar sin chans.
Bill Randa och hans organisation Monarch lyckas få det stöd som de behöver - plus en delegation med soldater, färska från Vietnamkriget - eftersom hans assistent påpassligt råkar säga att om inte De hinner till Ön först och tar reda på Vad Som Finns Där så kanske De Onda Ryssarna kommer först.
Samma resonemang ledde till en mycket dyr kapprustning och ett mycket dyrt rymdrace för att komma först till månen. Och där visade det sig att det fanns ... Ingenting.
Den här filmen är mycket mer underhållande än Peter Jacksons svulstiga tre timmar långa King Kong kostymdrama från 2005 (som utspelar sig på 1930-talet), det här känns snarare som 90 minuter än två timmar. Det är som bäddat för uppföljare - precis som med Jurassic Park serien finns det fler monster att vänta. Och ni-vet-vem har vi ju inte sett än. Godzilla vs. King Kong kan bli den ultimata versus storyn om den behandlas på rätt sätt.
Från King till King
Regissören till Kong: Skull Island är i stort sett okänd - han har bara gjort en tidigare "King" film - 2013 The Kings of Summer.
Men det var Jordan Vogt-Roberts som kom med det inspirerade valet att lägga handlingen till den här filmen till 1973, specifikt det ögonblick som USA drog sig ur Vietnam, ett beslut som ger näring till hela filmen.
Tänk på Kurtz i Apokalypse Now och Heart of Darkness. Se Samuel L Jacksons karaktär, som i sina egna ögon är som en Captain Ahab i Moby Dick och strider mot ett stort monster (King Kong) - men i själva verket har han helt fel. King Kong är inte monstret, han är öns beskyddare mot de verkliga monsterna, ett slags ödlor som kommer från jordens innandöme (här börjar jag tänka på Jules Verne klassiker) och som Kong har som uppgift att hålla i schack. När Kurtz och hans militäriska anhang klampar in på ön förstör de ekosystemet - om de lyckas döda Kong kommer ödlorna att ta över världen. Typ.
Miljötänket är inne idag - men det var även inne på 1970-talet. Så lite ekosystems snack känns helt rätt. Liksom tankar om krig och fred - det är inte förrän man börjar leta efter en fiende som man får en. Letade USA efter en fiende i Vietnam? Letar USA efter en fiende i King Kong? När militären sätter eld på King Kong med hjälp av napalm, känner man med monstret och det gör riktigt ont när han faller.
Vet ni vem som vann kriget? |
En vit fläck på kartan
Skull Island är okänt territorium för alla vita män - utom en. Hank Marlow (spelad av John C. Reilly) som vi såg i början av filmen. Den amerikanske piloten som kraschlandade på ön under andra världskriget. Han frågar naivt vem som vann kriget och får som svar "vilket av dem?". Han är förbluffad över att de allierade ryssarna nu är de nya fienderna.
Reillys rolltolkning blir till filmens hjärta istället för lättsam comic relief. Han saknar baseboll, varm korv och öl. Men han har blivit vän med öns befolkning, de som avgudar King Kong, och han är betydligt klokare än de amerikanska militärerna som kommer färska från Vietnamkriget.
Den här versionen av King Kong är större än tidigare versioner, monstret är skräckinjagande men också observant och känsligt. Det tragiska ensamma draget kring King Kong från tidigare filmer finns kvar --- här förklaras det att han är den sista av sitt slag och att hela hans familj vilar i en massgrav - något som krigsfotografen Mason Weaver, spelad av Brie Larson, påpekar. Mason och Kong finner varandra när de tillsammans räddar något som ser ut som en gigantisk myskoxe.
Skräckinjagande ekosystem
King Kongs naturliga fiender är de ondskefulla ödlorna (infödingarna, "the Iwis", som avgudar honom har byggt en mur för att skydda sig mot ödlemonsterna, ungefär som i filmen The Great Wall) men tyvärr har Kong fått en ny fiende i Captain Ahab, förlåt Packard (Samuel L Jackson), som är pigg på att döda det stora monstret som kompensation för att han inte fick vinna kriget i Vietnam. Som att döda King Kong skulle kunna kompensera att inte få döda fler vietnameser.
De som överlever den dödliga ön försöker ta sig till en pick-up-spot på tre dagar för att bli hämtade - annars blir de kvar på ön för evigt - men plötsligt får de ett viktigare uppdrag: att rädda Kong så att han i sin tur kan rädda ön (och världen) från de onda ödlorna.
Mason fotograferar infödingar och otroliga djur, Captain Conrad (Tom Hiddleston) är snygg och hjältemodig ... Men någon kärlekshistoria blir det inte. Det här är ett gammaldags matinéäventyr, en actionhistoria där ungarna ska slippa "de tråkiga bitarna" alltså den obligatoriska kärlekshistoria som brukar petas in i de här filmerna. Conrad får rädda Mason ett par gånger, men när det verkligen gäller är det så klart Kong som räddar Mason. Hon är som en liten docka i hans hand.
Skjut inte! Myskoxar är utrotningshotade! |
Äkta miljöer
Det finns många monsterbataljer i filmen --- det här är ett annorlunda ekosystem en djungel där äta eller ätas gäller. Tiden bara flyger förbi och i en extra scen som kommer efter eftertexterna får man ett smakprov på att det här bara är början. Warner Bros har fler monster i sin monsterkatalog.
Mycket i filmen känns äkta - just för att det är inspelat på plats. på Hawaii, i Queensland Australien och i Vietnam. Specialeffekterna är moderna, men grundverket är gediget gammaldags - precis som när man gjorde film på 1970-talet. Det har liksom blivit det bästa av två världar.
Resultatet har blivit storslagen popcorn film som kan få två timmar att svischa förbi. Kong är tillbaka, och han är kung!
Ett slutvrål som lovar uppföljare
Kul att notera: vrålet i slutet är från Godzilla - och slutet i Kong: Skull Island påminner om slutet i Godzilla filmen när Godzilla ensam slåss mot två stora monster - människorna kan inte göra något för att försvara sig när naturens krafter brakar loss.
Filmen King Kong vs. Godzilla är planerad till 2020 - men nu för tiden är de ju båda "good guys" som försvarar världen mot onda monster? Så vem kommer att byta sida? Eller kommer storyn att ha samma koncept som Captain America: Civil War - egentligen finns det en osynlig fiende som manipulerat de båda giganterna till att börja hata varandra? I vilket fall som helst - Kong kommer inte att vara "the only King" enligt bonusscenen. En monsterfranchise föds och Kong faller inte ned från en skyskrapa i New York - han lever vidare för att fajtas en annan dag!
Regi: Jordan Vogt-Roberts
Titel: Kong: Skull Island
Manus: Dan Gilroy, Max Borenstein, Derek Connolly, story av John Gatins
Medverkande: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson, John C. Reilly, Jing Tian, Toby Kebbell, John Ortiz, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Terry Notary m.fl.
USA, 2017
Warner Bros.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.